Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. IBMIBV: Търсенето на електромобили се увеличава, но много държави не са готови за електрическа мобилност

Анализи

IBMIBV: Търсенето на електромобили се увеличава, но много държави не са готови за електрическа мобилност

Повече електромобили на пътя означава повишено търсене на електроенергия, напрежение върху мрежата и нарастващ натиск върху енергийните компании

IBMIBV: Търсенето на електромобили се увеличава, но много държави не са готови за електрическа мобилност - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

По данни от проучване на IBM Institute for Business Value, в което са взели участие лидери от автомобилната индустрия и потребители от редица държави, сформиращи над 75% от глобалните продажби, става ясно, че 50% от анкетираните клиенти обмислят покупката на електромобил през следващите три години.

На този фон, едва 13 на сто от анкетираните мениджъри работещи в индустрията очакват, че държавите и правителствата им ще бъдат готови да посрещнат обновяване на автопарка си с изцяло електричеки коли до 2030 г. Това е значителна празнина, която потенциално може да забави скоростта на приемане на EV, необходима за постигане на целите за въглеродна неутралност.  

В извървяването на пътя към нулеви въглеродни емисии за всяка държава транспортът е един от ключовите сектори. Вече редица държави налагат бъдещи срокове, забраняващи продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене (ICE), което от своя страна е много силен сигнал за бързото навлизане на електрическите превозни средства (EV), обобщават анализаторите от IBM.

С повече от 16,5 милиона електромобила по пътищата само през 2021 г. правителствата в световен мащаб започнаха политика, насочена към опазване на климата. Част от този подход е и Европейският закон за климата, който се стреми към постигането на целта на ЕС за намаляване на емисиите с поне 55% до 2030 г. (Fit for 55), изискващо всички нови автомобили и ванове, регистрирани в Европа, да бъдат с нулеви емисии до 2035 г.

Според анализаторите това ще въздейства не само върху автомобилната индустрия, а ще се отрази върху бизнеса на всички нива и всички сфери, включително, и върху енергийните компании.

Констатациите от изследването засилват глобалните настроения около търсенето на по-устойчив транспорт и подчертават нуждата от неотложно анализиране на предизвикателствата, произтичащи от електрическата мобилност.

Ключови фактори като наличност на достатъчно зарядни станции и подходяща инфраструктура, надеждност на превозните стредства, разходите за енергия, мрежовата свързаност, представляват част от съображенията, влияещи върху приемането на EV.

Според анкетираните представители на атомобилния бранш до 2030 г. 40% от закупените нови автомобили ще бъдат изцяло електрически. Въпреки че интересът и търсенето нарастват, 57% от анкетираните потребители посочват, че липсата на обществени зарядни станции е основен проблем.

Данните показват, че докато 31% от анкетираните потребители в световен мащаб посочват цените като водещ фактор за покупка на EV, то 52% от тях очакват разходите им за покупка и поддръжка на такъв автомобил да бъдат равни или по-малки от това, което са плащали за колите си с двигатели с вътрешно горене.

Но въпреки високите разходи за домашно зареждане на този вид автомобили – около 1000 щатски долара за предварителна инсталация на оборудването и още около 100 щатски долара на месец за разходите на енергия – потребителите все още са готови да инвестират.

Едва около половината - 53% от анкетираните потребители очакват да зареждат колата си основно у дома. Това означава, че броят на пунктовете за зареждане в градска среда (на работни места, дестинации за пазаруване и др.), споделени зарядни станции в близост до домовете и станции за бързо зареждане по пътя трябва да бъде значително увеличен.

Освен това, анализаторите подчертават, че повече електромобили на пътя означава и повишено търсене на електроенергия, което от своя страна ще доведе до напрежение върху мрежата и нарастващ натиск върху енергийните компании, които ще се наложи да станат по-устойчиви и ефективни.

От своя страна 50% от анкетираните автопроизводители вярват, че мрежите за зареждане на електромобили ще се превърнат в основна транспортна инфраструктура, а 43% посочват, че EV автомобилите ще се превърнат в критичен точка за енергийната мрежа.

Анкети