Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Заражда ли се търговска война при електромобилите?

Анализи

Заражда ли се търговска война при електромобилите?

Заражда ли се търговска война при електромобилите? - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Един призрак броди по света - призракът на нова търговска война. На карта е заложено кой ще контролира пазара на електрически превозни средства - западните страни или Китай. А това е пазар, който към края на 2023 г. се оценява на 1 трилион долара, посочва Международната агенция за енергията (МАЕ).

Китайските електрически автомобили

Над половината от всички нови електрически коли, които са продадени в световен мащаб, са произведени в Китай. Електрическите автомобили, създадени в азиатската страна, са по-евтини в сравнение с тези, построени от конкурентите на китайските компании, посочва Sky News.

Бизнесът на китайския производител на електромобили Zeekr, който произвежда луксозни електрически коли, се разраства бързо.

Заводът на компанията в китайския пристанищен град Нинбо работи едва от три години, но през тази година увеличава производството си повече от два пъти.

Zeekr е собственост на автомобилостроителния концерн Geely, който развива своя бизнес с подкрепата на управляващите в Пекин, посочва Sky News.

Компанията Zeekr е нов играч на пазара на електрически превозни средства, но е амбицирана да пробие извън родината си и да продава своите високотехнологични електрически автомобили на Запад.

И китайският производител вече изпълнява тази амбициозна цел.

Електрическите коли на Zeekr се продават в Швеция и Нидерландия, а отскоро и в Германия, както и в редица други европейски страни.

Един от моделите на компанията - Zeekr 001, чийто дизайн напомня Porsche Panamera, е с пробег от 600 километра с едно зареждане на батерията, по данни на китайската автомобилостроителна компания.

Европейската централа на Zeekr е базирана в Гьотеборг. Китайската компания е изградила научно-изследователски център в шведския град. Нейният собственик - концернът Geely, притежава и емблематичната шведска марка Volvo.

От своя страна шефът на Geely Ли Шуфу е един от основните акционери в една от най-престижните автомобили компании в света - германският концерн "Мерцедес-Бенц" (Mercedes-Benz), предава БТА.

Geely е мажоритарен акционер и в производителя на емблематичните английски спортни автомобили Lotus Cars.

Tesla и китайските конкуренти на американския гигант

В началото на януари тази година беше обявено, че китайската автомобилостроителна компания BYD (съкратено от Build Your Dreams или "Изградете вашите мечти" - бел. ред.) е изпреварила през последното тримесечие на 2023 г. американския гигант Tesl  по броя на продадените електромобили.

Корпорацията BYD е доставила на клиенти по целия свят през периода октомври - декември 2023 г. 526 000 нови коли, задвижвани изцяло от батерии (BEV), а Tesla - 484 507 броя, припомня BBC.

Все пак, за цялата 2023 г. американският производител на електромобили е рекордьор с 1,8 милиона електрически коли, продадени в целия свят.

Tesla обаче отново е принудена да понижи цените на своите електромобили на редица водещи пазари, сред които и в Китай, предадоха световните агенции през миналия месец.

Решението на компанията идва, след като в началото на месеца тя съобщи за сериозен спад на електрическите автомобили, които е доставила през първото тримесечие на 2024 година. Броят им намалява до 386 810 превозни средства спрямо последното тримесечие на 2023 година (484 507 броя).

На този фон американската компания снижава началната цена на електромобилите си на китайския пазар с по 14 000 юана (около 1933 долара). Така цената на електрическите коли от серията Model Y достигат най-ниското си равнище, откакто се предлагат на китайския пазар - 249 900 юана (около 34 506 долара), посочва CNN.

Анкети