Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Автомобилната индустрия на Словакия е сред най-уязвимите в ЕС от китайския износ на елекромобили

Анализи

Автомобилната индустрия на Словакия е сред най-уязвимите в ЕС от китайския износ на елекромобили

Автомобилната индустрия на Словакия е сред най-уязвимите в ЕС от китайския износ на елекромобили - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Словакия е световен лидер по производство на автомобили на глава от населението, като произвежда „Фолксваген“, „Пежо“, „КИА“, Land Rover, а скоро и Volvo. Автомобилите съставляват повече от 41% от износа на Словакия, като косвено осигуряват заетост на над 250 000 души. Но тази процъфтяваща словашка автомобилна индустрия сега е изправена пред потенциално цунами.

От 2035 г. ЕС забранява ДВГ на автомобилите. На този фон китайският износ на електрически автомобили за ЕС се увеличава. Както САЩ, така и Китай наливат субсидии в своите автомобилни индустрии. Според оценките, направени между 2016 и 2022 г., китайските компании за електромобили са получили субсидии на стойност 430 млрд. щатски долара през Закона за намаляване на инфлацията и допълнително финансиране от около 57 млрд. щатски долара.

Тези събития застрашават цялата европейска автомобилна индустрия, отчитат анализатори и експерти. Малката централноевропейска държава е особено уязвима. Нейната икономика не е диверсифицирана и разчита на износа на автомобили. Тъй като решенията за производството се вземат от компаниите майки в Германия, Южна Корея или другаде, Словакия страда от това, че е по-скоро стратегически фактор, отколкото фактор, който взема решения.

И докато ЕК разследва китайските субсидии за електромобили за потенциално нарушаване на единния пазар на ЕС и възможностите за повишаване на тарифите за китайските автомобили, Унгария се опитва да се превърне в магнит за китайските инвестиции в сектора.

Унгария е възможна локация за европейския завод за електромобили на китайският BYD

Всеки опит да се заменят китайските пари с германски, южнокорейски или индийски инвестиции носи значителни рискове за сигурността и търговията на Словакия.

В момента Пекин е ограничил износа за Европа на някои критични материали, като галий или германий.

Освен това се очаква Китай да предприеме ответни мерки към ЕС. След започналото разследване, насочено към китайските електромобили, Пекин отговори с антидъмпингово разследване на вноса на европейско бренди.

Вместо да продължава - или дори да задълбочава - зависимостта си от Китай, Словакия трябва да повиши своята конкурентоспособност и устойчивост, като се справи с крещящия недостиг на квалифицирана работна ръка. Според неотдавнашен доклад на Центърa за анализ на европейските политики (CEPA), озаглавен „Пренареждане на автомобилната индустрия на Словакия за нова ера“, е нужно правителството в страната да предприеме основен ремонт на образователната система и да засили сътрудничеството между публичните и частните научни изследвания с цел ускоряване на иновациите в автомобилната индустрия.

Експертите посочват, че понастоящем основната тежест за подготовката на бъдещата работна сила се носи от частния сектор, като производителите на автомобили разчитат единствено на свои собствени академии. На този фон е необходимо да се насърчи и целенасочената миграция. Трябва да се увеличи броят на визите, издавани на квалифицирани чуждестранни работници.

В анализа се обръща внимание и на факта, че високите разходи за енергия трябва да бъдат контролирани.

„Словакия вече не може да разчита на евтиния руски газ или петрол. Вместо това тя трябва да инвестира в ядрена енергия и възобновяеми енергийни източници, като подобри достъпа на вятърна и слънчева енергия до мрежата“, посочват още експертите.

Според неотдавнашната Европейска икономическа прогноза на ЕК Словакия е на трето място в ЕС по търговска експозиция към Китай, измерена като износ в проценти от БВП. Особена заплаха представляват акумулаторните клетки, доставяни от Азия, предимно от Китай. Китайската компания Gotion наскоро инвестира в словашкия стартъп за батерии InoBat. Подобни китайски инвестиции трябва да бъдат внимателно проучени.

Но Словакия трябва също така да се увери, че политиката на ЕС остава реалистична. В момента забраната на блока от 2035 г. за нови превозни средства с двигатели с вътрешно горене би отворила пътя на китайските електромобили да доминират на европейския пазар. Според експертите може би този срок трябва да бъде удължен.

Друг фактор, който буди притеснения е свързан със софтуерните платформи, с които са оборудвани съвременните автомобили и, които позволяват събирането на голям обем данни. Това поражда опасения за сигурността, отчитат от CEPA.

През 2021 г. Китай забрани прехвърлянето в чужбина на данни, събрани от Tesla и други чуждестранни производители на автомобили. Словакия и останалата част от Европа трябва да надградят собствените си разпоредби за данните, за да контролират или, ако е необходимо, да ограничат събирането на данни.

От начина, по който решаващата автомобилна индустрия на Словакия се справя с многобройните предизвикателства, зависи до голяма степен бъдещият икономически успех или провал на страната, а оттам до голяма степен и успехът или провалът на целия ЕС, заключват от CEPA.

Анкети