Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. През 2021- ва за пенсии са отивали 10.3% от БВП, а през 2022-ра - 9.5%, отчитат от НОИ

Парите

През 2021- ва за пенсии са отивали 10.3% от БВП, а през 2022-ра - 9.5%, отчитат от НОИ

През 2021- ва за пенсии са отивали 10.3% от БВП, а през 2022-ра - 9.5%, отчитат от НОИ - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Между 2019 и 2021 г. относителният дял на разходите за пенсии от брутния вътрешен продукт нараства с 2,1 процентни пункта от 8,2% до 10,3%, през 2022 г. стойността на този показател спадна до 9,5%. Това е един от изводите в анализа за изпълнението на бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г., публикуван втория брой на Информационния бюлетин на Националния осигурителен институт (НОИ).

В структурата на общите разходи най-съществен дял заемат разходите за пенсии, които за 2022 г. са в размер на 15, 634 млрд. лв. От тези средства 15, 026 млрд. лв. са за пенсии за трудова дейност и за на лицата по чл. 69.

Основни параметри на изпълнението на консолидирания бюджет на ДОО и бюджетите на отделните фондове на ДОО за 2022 г.

I. Приходи

Планираните приходи в бюджета на държавното обществено осигуряване за 2022 г. са в размер на 9 683 575,0 хил. лв., а са постъпили 9 977 005,7 хил. лв., изпълнението спрямо плана е 103,0 на сто или с 293 430,7 хил. лв. повече. В сравнение с 2021 г. постъпилите приходи са с 801 484,0 хил. лв. или с 8,7 на сто повече. Постъпилите приходи от осигурителни вноски през 2022 г. са 9 841 317,1 хил. лв., при планирани 9 539 840,3 хил. лв. или изпълнението на плана е 103,2 на сто. Планираните неданъчни приходи в бюджета на ДОО са в размер на 144 774,7 хил. лв., а са постъпили 136 715,2 хил. лв., което е с 8 059,5 хил. лв. по-малко.

II. Разходи

През 2022 г. планираните разходи на консолидирания бюджет на ДОО са 18 633 117,8 хил. лв., а по отчет възлизат на 18 108 350,3 хил. лв. Изпълнението на плана по разходите е 97,2 на сто, което е с 524 767,5 хил. лв. по-малко спрямо годишния разчет. В сравнение с 2021 г. отчетените разходи нарастват със 793 828,7 хил. лв. или с 4,6 на сто.

Разходи за пенсии

В структурата на общите разходи най-съществен дял заемат разходите за пенсии, които за 2022 г. са в размер на 15 634 714,6 хил. лв. В тези средства са включени 15 026 954,4 хил. лв. за пенсии за трудова дейност и за пенсии на лицата по чл. 69 (с 239 219,9 хил. лв. по-малко от планираните) и 352 097,0 хил. лв. за изплатените през 2022 г. допълнителни суми към пенсиите. Разходите за пенсии, несвързани с трудова дейност и добавките към тях, финансирани от държавния бюджет, са в размер на 255 663,2 хил. лв. (с 16 113,2 хил. лв. повече от планираните).

В периода от 2019 г. до 2021 г. относителният дял на разходите за пенсии от брутния вътрешен продукт нараства с 2,1 процентни пункта от 8,2% до 10,3%. През 2022 г. стойността на показателя бележи спад до 9,5 на сто (вкл. изплатените допълнителни суми към пенсиите).

Броят на пенсионерите към 31 декември 2022 г. е 2 030 318, като спрямо 31 декември 2021 г. той е намалял с 25 971 (1,3 на сто).

Средният месечен размер на пенсията на един пенсионер за 2022 г. е 674,54 лв. При неговото изчисляване са взети предвид всички добавки към пенсиите по Кодекса за социално осигуряване (КСО), изплатените през 2022 г. допълнителни суми по т. нар. „великденска“ и „коледна“ добавка от 70 лв., както и изплатените от ДОО суми в периода от януари до юни 2022 г. за компенсиране на разликата между дохода от пенсии преди 25 декември 2021 г. и дохода от пенсии след 25 декември 2021 г. Номиналното нарастване на средния месечен размер на пенсиите е 25,7 на сто, а реалното нарастване 11,2 на сто, при средногодишен хармонизиран индекс на потребителските цени от 13,0 на сто 1 за 2022 г.

През 2022 г. брутният и нетният коефициент на заместване на дохода са съответно 51,9 на сто и 66,9 на сто.

Разходи за социални помощи и обезщетения

Планираните разходи за социални помощи и обезщетения през 2022 г. са в размер на 2 285 653,8 хил. лв., а по отчет възлизат на 2 162 655,2 хил. лв. Изразходваните средства са с 122 988,6 хил. лв. (с 5,4 на сто) по-малко от планираните и с 65 922,9 хил. лв. (с 3,1 на сто) повече спрямо 2021 г. Разпределението на разходите по отделните видове парични обезщетения и помощи е следното:

Парични обезщетения при временна неработоспособност

Изплатените през 2022 г. средства за парични обезщетения за временна неработоспособност поради общо заболяване, поради гледане на болен член от семейството и карантина, и поради нетрудова злополука са в размер на 864 099,8 хил. лв., като е налице преразход спрямо плана от 101 912,9 хил. лв. (13,4 на сто). Нарастването на разходите за изплатените парични обезщетения от посочената група през 2022 г. се обяснява с по-големия брой изплатени работни дни във временна неработоспособност спрямо планираните, основно поради по-големия брой изплатени дни във временна неработоспособност по издадени болнични листове, свързани с COVID-19.

За 2022 г. изплатените средства за парични обезщетения за временна неработоспособност поради трудова злополука и професионална болест са 10 251,3 хил. лв., което е икономия спрямо плана от 4 529,4 хил. лв. (30,6 на сто). Изплатени са 217,1 хил. работни дни (с 75,7 на сто по-малко от планираните) при среднодневен размер на обезщетението от 47,22 лв., което е с 8,3 на сто по-ниско от планираното.

Парични обезщетения за майчинство

Отчетените през 2022 г. разходи за парични обезщетения за бременност и раждане са в размер на 554 859,1 хил. лв., което е икономия спрямо плана от 7 843,0 хил. лв. (1,4 на сто). Изплатени са 15 748,3 хил. работни дни (с 13,2 на сто повече от планираните) при среднодневен размер на обезщетението от 35,23 лв., което е с 12,9 на сто по-ниско от планираното.

За обезщетения за отглеждане на дете до 2-годишна възраст са изплатени 292 288,2 хил. лв., което е икономия спрямо плана от 49 167,1 хил. лв. (14,4 на сто). Изплатени са 9 290,1 хил. работни дни (с 9,8 на сто по-малко от планираните) при среднодневен размер на обезщетението от 31,46 лв., което е с 5,1 на сто по-ниско от планираното.

През 2022 г. са изплатени 3 304 парични обезщетения при осиновяване на дете до 5-годишна възраст, като разходите за тях са в размер на 3 015,7 хил. лв. Разходите за изплащане на въведеното от 1 август 2022 г. нов вид парично обезщетение за отглеждане на дете до 8-годишна възраст от бащата (осиновителя) възлизат на 1 108,8 хил. лв., изплатени са 2 205 обезщетения.

Парични обезщетения за безработица

През 2022 г. разходите за изплащане на обезщетения на безработни лица възлизат на 412 586,2 хил. лв., като е налице икономия от 160 029,5 хил. лв. или 27,9 на сто от предвидените средства. Изплатени са обезщетения средно за годината на 65 010 безработни лица (с 16,5 на сто по-малко от планираните) при средно обезщетение на лице 528,88 лв., което е с 13,7 на сто по-ниско от планираното.

Парични помощи по Кодекса за социално осигуряване

За изплащане на еднократни помощи при смърт на осигуреното лице през 2022 г. са изразходвани 3 033,8 хил. лв., което е преразход спрямо плана с 1,4 хил. лв. (с 0,05 на сто). Изплатени са помощи на 14 379 лица при среден размер на помощта от 210,99 лв.

През 2022 г. за провеждането на дейността по профилактика и рехабилитация на осигурените лица от НОИ, бяха планирани средства за медицински услуги, нощувки и частична парична помощ за хранене в размер на 25 239,0 хил. лв. Отчетените разходи са 21 377,1 хил. лв. или с 3 861,9 хил. лв. (с 15,3 на сто) по-малко. В допълнение към тази сума по сключени договори с бюджетни организации за изпълнение на дейността по профилактика и рехабилитация през 2022 г. са изразходвани 2 030,1 хил. лв., отразени в отчета като предоставени трансфери към бюджетни организации.

Разходи във връзка с мерките за предотвратяване на разпространението на COVID-19 и лечението му, мерки за подкрепа на бизнеса и социални мерки

През 2022 г. НОИ продължи да изплаща компенсации/средства за запазване на заетостта на работници и служи- тели, наети от работодатели от икономически дейности пострадали в най-голяма степен от въведените извънредни мерки за овладяване разпространението на COVID-19, на основание ПМС № 55 от 2020 г. и ПМС № 151 от 2020 г. (т.нар. мярка „60/40“).

За финансовото обезпечаване на плащанията към работодателите за запазване на заетостта на наетите от тях работници и служители в ЗБДОО за 2022 г. бяха одобрени 300 000,0 хил. лв. за извършване на плащания до месец юни 2022 г. включително, на основание удължения срок на действие на ПМС № 151 от 2020 г. Отчетените разходи и трансфери през 2022 г за мерки, свързани със заетостта са в размер на 164 700,8 хил. лв., в т.ч. разходи за плащания към работодатели в размер на 162 098,0 хил. лв. и предоставени трансфери от бюджета на ДОО към бюджетни организации за запазване на заетостта на работници и служители в размер на 2 602,8 хил. лв. Извършените през 2022 г. плащания от сметката за чужди средства на НОИ, свързани със запазване на заетостта, се формират от: разходи за плащания към работодатели в размер на 126 703,6 хил. лв., трансфери от бюджета на ДОО към бюджетни организации (1 180,3 хил. лв.) и 4 049,3 хил. лв. за прехвърлени средства от сметката за чужди средства на НОИ в бюджетната сметка. С финансовия ресурс, използван през 2022 г., са подкрепени 4 341 работодатели за запазване заетостта на 115 068 работници и служители.

Ведомствени разходи

Отчетените разходи за службите по социалното осигуряване за 2022 г. са в размер на 152 344,1 хил. лв. и представляват 0,84 на сто от общите разходи по консолидирания бюджет на ДОО. В тях са включени средствата за персонал (заплати, други възнаграждения и плащания и задължителни осигурителни вноски), средствата за издръжка на администрацията на НОИ, средствата за членски внос и участие в нетърговски организации и дейности и капиталови разходи.

III. Трансфери

От средствата на държавното обществено осигуряване през 2022 г. бяха предоставени трансфери на други бюджети в размер на 13 145,0 хил. лв.

За отчетната 2022 г. бюджетът на ДОО е получил трансфери от централния/държавния бюджет в общ размер на 8 054 317,0 хил. лв., от които:

• трансфер за изплащане на пенсиите, несвързани с трудова дейност, и добавките към тях в размер на 239 550,0 хил. лв.;

• трансфер за провеждане осигуряването на лицата по чл. 9, ал. 3, т. 3 и ал. 6 и ал. 7 от КСО и за изпащане на обезщетенията по чл. 230 и чл. 231, ал. 1 от Закона за отбраната и въоръжените сили на РБ в размер на 1 050,1 хил. лв.;

• трансфер от Държавният фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система чрез централния бюджет за фонд „Пенсии“ и фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ на ДОО на основание чл. 129, ал. 15 от КСО в размер на 107 458,3 хил. лв.;

• допълнителен трансфер за покриване на недостига от средства в размер на 7 312 769,0 хил. лв.;

• допълнителни трансфери на обща стойност 27,0 хил. лв. за обезпечаване на извършените разходи по предоставените дейности и услуги в базите на „Профилактика, рехабилитация и отдих“ ЕАД на правоимащите лица

по чл. 16 от Закона за военноинвалидите и военнопострадалите;

• допълнителни трансфери на обща стойност 285 268,7 хил. лв. за осигуряване на средства за изплащането

на еднократни допълнителни суми в размер на 70 лв. към пенсиите на всички пенсионери за месеците април и декември 2022 г.;

• допълнителен трансфер в размер на 102 000,0 хил. лв. за обезпечаване на изплатените от ДОО допълнителни суми в периода от януари до юни 2022 г. за компенсиране на разликата между дохода от пенсии преди 25 декември 2021 г. и дохода от пенсии след 25 декември 2021 г.;

• трансфер за поети данъци върху доходите на физическите лица в размер на 6 193,9 хил. лв.

IV. Изпълнение на бюджетите на отделните фондове на ДОО

При изпълнението на бюджетите на отделните фондове на ДОО през 2022 г. е отчетен следният резултат:

• фонд „Пенсии“ – при планиран дефицит от 7 804 654,1 хил. лв., е отчетен такъв в размер на 7 481 920,7 хил. лв. или по-малък с 322 733,4 хил. лв. В сравнение с 2021 г., дефицитът на фонд „Пенсии“ се е увеличил с 319 979,6 хил. лв.;

• фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“ – при планиран дефицит от 342 200,0 хил. лв., е отчетен дефицит от 72 120,6 хил. лв. или с 270 079,4 хил. лв. по-малък. През 2021 г. фондът завършва с излишък от 58 334,8 хил. лв.;

• фонд „Пенсии, несвързани с трудова дейност“, който по план е с дефицит от 20,0 хил. лв., завършва с дефицит от 16 120,2 хил. лв. или по-голям с 16 100,2 хил. лв. През 2021 г. фондът, завършва с излишък от 6 336,7 хил. лв.;

• фонд „Трудова злополука и професионална болест“ – при планиран излишък от 193 178,2 хил. лв., е отчетен излишък от 228 480,0 хил. лв. или по-голям с 35 301,8 хил. лв. През 2021 г. фондът завършва с излишък от 203 159,9 хил. лв.;

• фонд „Общо заболяване и майчинство“ – при планиран дефицит от 244 835,9 хил. лв. е отчетен дефицит от 229 056,8 хил. лв. или с 15 779,1 хил. лв. по-малък. В сравнение с 2021 г. дефицитът на фонда се е увеличил с 4 984,4 хил. лв.;

• фонд „Безработица“ – при планиран дефицит от 172 024,6 хил. лв., е отчетен излишък в размер на 9 362,3 хил. лв. През 2021 г. фондът завършва с дефицит от 3 348,8 хил. лв.;

• бюджет на НОИ (като общ административен фонд) – при планиран излишък от 8 370 556,4 хил. лв. е отчетен излишък от 7 471 625,7 хил. лв., или с 898 940,7 хил. лв. по-малко от планирания. През 2021 г. фондът завършва с излишък от 7 190 626,4 хил. лв. Наличните дефицити по отделните фондове на ДОО се финансират с излишъка по бюджета на НОИ.

 

Анкети