Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Парите
  3. 67% от работодателите са готови да зарадват служителите си с коледни бонуси

Парите

67% от работодателите са готови да зарадват служителите си с коледни бонуси

67% от работодателите са готови да зарадват служителите си с коледни бонуси - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Делът на фирмите, които ще дадат допълнителните възнаграждения (бонуси) около Коледа, е по-малък в сравнение с 2024 г. - а именно 67% , сравнено със 74% от проучването за 2024 г. Това показват данните от  традиционното предколедно проучване, проведено от Българската търговско-промишлена палата в периода 09-13 декември 2025 г.

В анкетата, участие са взели 154 организации и предприятия от различни сектори - производство, услуги, търговия, машини и оборудване, храни и напитки и други, предоставяйки задълбочен поглед върху динамиката на мотивационната политика в страната.

Ето и анализа от проучването на БТПП:

В сравнение с предходното проучване през 2024г. се наблюдава спад на участвалите в анкетата мениджъри, най-вероятно заради нестабилна икономическа и политическа среда в края на 2025г, както и несигурността около бюджетната процедура и основните макроикономически параметри и политики относно данъчно осигурителните режими и трудови и социални плащания.

От проучването става ясно, че 67% от фирмите отново предвиждат да дадат бонуси, което е позитивно в днешната динамична среда, но пък и показва желание на работодателите да поощрят и мотивират своите служители, когато възможностите и ресурсите на компанията позволява. Делът на компаниите, които са мотивирани основно от подобрено финансово състояние остава същия като миналата година.

Същевременно се наблюдава задържане на дела на фирмите, които планират коледните бонуси да бъдат част от тяхната мотивационна политика и през 2025г., а делът на  фирмите, планиращи да не дадат бонуси, е 21% за 2025г, на фона на 14% през 2024г. Бизнесът е по-внимателен при планиране на допълнителни разходи в края на годината, но работодателите продължават да търсят начини за допълнителни материални придобивки, макар и често по-малки от предходни години. Наблюдава се обаче и задържане на дела на фирми, които все още не са взели решение и изчакват последните работни дни преди празниците, като този дял за 2025г. и 2024 е 12%. Тези резултати биха могли да се интерпретират в контекста на динамиката на следните показатели и външни макроикономически фактори.

• Предстоящото увеличение на минималната работна заплата от януари 2026 г., което ще създаде допълнителни финансови разходи за компаниите. 1,30% от фирмите са посочили именно очакваното повишаване на заплатите на персонала като причина да се въздържат от коледен бонус

• Второ, общият недостиг на финансови ресурси, който е отражение на сегашните икономически условия. Скача делът на фирмите (12,34% през 2025г.), които посочват като водеща причина да се въздържат от бонуси е финансовото състояние на предприятието

• И трето, някои фирми вече са повишили заплатите на своите служители през текущата година или дават текущо през годината други видове бонуси, което изглежда е намалило потребността или желанието им да предоставят допълнително и коледни бонуси

По отношение на начина на определяне на бонусите, проучването показва, че голям процент от работодателите предоставят бонуси според индивидуалното представяне на всеки служител (47%) а тези, които дават еднаква сума за всички, са 41,22%. Не е малък процентът на фирмите (12,21%), които определят бонуса според йерархията и длъжността в компанията.

Относно размера на предвижданите от работодателите бонуси, най-голям дял заемат тези, които ще определят сума в рамките 200-500 лв. (29,63%), както и тези, които ще организират коледно тържество за служителите. Забелязва се спад в процента на фирмите, които ще дадат бонуси само до 200лв. - от 24,19% през 2024 на 20% за 2025г. В същото време, се наблюдава и леко увеличение на по-големите бонуси над 1000 лв. (дори могат да се дефинират и в диапазона на 13-та заплата), които от 13% през 2024 г. нарастват до 20,74% през 2025 г.

Заключение: проучването показва, че 58,78% от фирмите запазват същия размер на бонусите си в сравнение с миналата година, докато един съществен дял от 27,48% са увеличили размера на своите бонуси. Само 13,74% планират да предоставят по-ниски бонуси, което е увеличение с 0,41% през 2025 година.

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.