Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Анализ: Защо и как гръцкият туризъм постепенно се променя

Анализи

Анализ: Защо и как гръцкият туризъм постепенно се променя

Анализ: Защо и как гръцкият туризъм постепенно се променя - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Особено положителната първа половина на 2024 г. по отношение на пристиганията и приходите от туризъм е резултат от по-широки промени в предпочитанията на посетителите на страната - предпочитания, които се простират отвъд класическия продукт за слънце и море в търсене на уникални дестинации и преживявания.

Сезонността на гръцкия продукт, който традиционно се свързва с лятото, намалява, като същевременно се подобрява и разпределението му във всички региони на страната, а не само на островите и една-две други континентални дестинации.

Горепосочените оценки, които се споделят от все повече участници в сектора, са до голяма степен документирани в проучване на отдел „Икономически анализи“ на Националната банка, озаглавено „Тихата трансформация на гръцкия туризъм“.

Тази година се очаква да се превърне в нов етап за гръцкия туризъм, като броят на пристигналите туристи ще достигне 36 милиона, което е с 10% повече от миналата година, според Националната банка. В същото време „зад тези високи цифри се крие едно по-малко шумно, но по-съществено развитие: Гръцкият туризъм постепенно се променя“, се казва в проучването, което се отнася до прехода към по-малко сезонен модел, който е в пълно съответствие с новите международни тенденции в търсенето.

Икономистите на банката обясняват, че основите на високите резултати през 2024 г. са били положени главно през първата половина на годината (+16 % в броя на пристигащите), с пик през пролетта (+21 %). По-специално, пролетният период успя да увеличи броя на пристиганията си като дял от предходните 12 месеца (юни 2023 г. - май 2024 г.) с 2 процентни пункта (до 16% от 14% през 2023 г.), отбелязвайки исторически връх за периода по отношение на пристиганията, които достигнаха 5 милиона (с 1 милион повече от пролетта на 2023 г.).

За втората половина на годината се очаква положителните резултати да продължат, макар и с по-малка динамика (+8%), „но запазвайки ключовата си роля в годишния резултат поради високата сезонност“ - т.е. по-малко увеличение, но много по-голям брой пристигания. Тази прогноза се подкрепя от предварителните данни за пристиганията за периода юли-август (+6-7 %) и водещите показатели за есента, показващи планирането на местата за самолети и съществуващите резервации, както и бъдещата дейност на хотелите.

Анкети