Анализи
Автоматизация: Amazon е на път да използва повече роботи, отколкото хора

Автоматизацията на съоръженията на Amazon се приближава до нов крайъгълен камък: Скоро роботите ще бъдат толкова, колкото и хората.
Гигантът в областта на електронната търговия, който от години автоматизира задачи, изпълнявани преди това от хора, е разположил повече от един милион роботи в своите обекти. Това е най-големият брой, който някога е имал, и е близък до броя на хората.
Складовете на компанията гъмжат от метални ръце, които свалят артикули от рафтовете, и от дроиди на колела, които обикалят етажите и пренасят стоките за опаковане. На други места автоматизирани системи сортират стоките, а други роботи ги опаковат за транспортиране.
Един от по-новите роботи на Amazon, наречен Vulcan, има усещане за допир, което му позволява да избира стоки от множество рафтове. Наскоро компанията на Джеф Безос предприе стъпки за свързване на своите роботи с процесите на изпълнение на поръчки, така че машините да могат да работят в тандем помежду си и с хората.
„Те са една стъпка по-близо до осъществяването на пълната интеграция на роботиката“, каза Рубен Скривън, ръководител на изследванията в Interact Analysis, консултантска фирма в областта на роботиката.
Сега около 75% от доставките на Amazon в световен мащаб се подпомагат по някакъв начин от роботи, съобщават от компанията. Нарастващата автоматизация е помогнала на Amazon да повиши производителността си, като същевременно е намалила натиска върху компанията за решаване на проблеми като голямото текучество на персонала в центровете за изпълнение на поръчки.
За някои от работниците на Amazon нарастващата автоматизация означава замяна на тежката, повтаряща се работа по вдигане, дърпане и сортиране с по-квалифицирани задачи по управление на машините.
„Мислех, че ще вдигам тежки предмети, че ще ходя като луда“, казва Нейша Круз, която е прекарала 5 години в комисиониране на стоки в склад в Уиндзор, Кънектикът, преди да бъде обучена да контролира роботизирани системи.
Днес тя седи пред компютърен екран в офис в Темпе, Аризона, и следи дали мобилните роботи в обектите на Amazon в САЩ работят правилно. Тя получава около 2,5 пъти по-висока заплата от тази, която е получавала, когато е започнала работа.
Роботите също така изместват някои служители, което помага на компанията да забави наемането на служители. Amazon има около 1,56 млн. души, като по-голямата част от тях работят в складове.
Средният брой на служителите във всеки обект през миналата година, приблизително 670 души, е най-ниският, регистриран през последните 16 години, според анализ на „Уолстрийт Джърнъл“, който сравнява отчетената от компанията работна сила с оценките за броя на обектите ѝ.
Броят на пакетите, които Амазон сам изпраща на един служител всяка година, също се е увеличил стабилно поне от 2015 г. насам до около 3870 от около 175, установи анализът, което е показател за повишаване на производителността на компанията.
Amazon също така внедрява изкуствен интелект в своите складове, заяви наскоро главният изпълнителен директор Анди Джаси, „за да подобри разполагането на запасите, прогнозирането на търсенето и ефективността на нашите роботи“. От компанията заявиха, че през следващите няколко години ще съкратят общата си работна сила.
Вторият по големина частен работодател в САЩ, Amazon е пример за редица предприятия, които автоматизират работата си в цялата страна. Широкото внедряване на роботи показва как технологичният напредък се ускорява, преобразявайки фабриките и разпространявайки се на пазарите на труда.
Компанията започна да внедрява усъвършенствана роботика в складовете си, след като през 2012 г. плати 775 млн. долара за закупуването на Kiva Systems, която произвежда роботи за пренасяне на рафтове с продукти.
В началото роботите преместваха големи количества неопаковани продукти, което е физически трудна задача за човек. С течение на времето машините започнаха да поемат още по-сложни задачи, като опаковане, сортиране на продукти и вдигане на тежки предмети.
Напредъкът на Amazon в областта на автоматизацията е показан в съоръжението ѝ с площ 3 милиона квадратни метра в Шрийвпорт, щата Лас Вегас.
Там повече от шест дузини роботизирани ръце сортират, подреждат и консолидират милиони стоки. Роботите също така разпъват колички с пакети за товарене на камиони, помагат за опаковането на хартиени торбички за поръчките на клиентите и транспортират продукти, за да бъдат в позиция за опаковане.
Една от машините използва компютърно зрение и малки роботизирани ръце.
Роботите изпълняват няколко задачи в сътрудничество с хората. Роботизираната система, която помага за сортиране на инвентара, премества продуктите до служител, който след това избира артикулите, които изпълняват поръчката. Друг робот достига до трудни за хващане артикули вътре в рафтовете под надзора на човек.
Продуктите се придвижват с 25% по-бързо, отколкото в други обекти.
Amazon е обучила повече от 700 000 работници по целия свят за по-високоплатени работни места, които могат да включват работа с роботи.
„Създават се напълно нови работни места“, като например техници на роботи, казва Йеш Дататрея, старши приложен учен в Amazon Robotics. Складовите работници се обучават в стажове по мехатроника и роботика.
Дататрея ръководи новосъздаден екип на Amazon от лабораторията за иновации на компанията в района на залива, който внедрява по-усъвършенствани системи с изкуствен интелект в роботиката.
Според него целта е бъдещите складови роботи да се превърнат в асистенти, които могат да реагират на вербални команди, като например да разтоварят ремарке.
Amazon тества хуманоиден робот, съобщи неговият производител Agility Robotics. Роботите, които имат крака, ръце и глава и са били тествани със задачи като рециклиране на контейнери в Amazon, все още са в процес на проучване и разработване, заявиха от Amazon.
Главният технолог на Amazon Robotics Тай Брейди заяви в интервю, че компанията ще продължи да се нуждае от много работници и че новите роботи имат за цел да улеснят работата им, а не да ги изместят.
Шехеряр Каоси, изпълнителен директор на Warehouse Worker Resource Center, организация с нестопанска цел, която се застъпва за служителите в складовете, заяви, че досега роботиката не е променила работните места в по-малките обекти на Amazon толкова, колкото в големите центрове за изпълнение на поръчки.
Въпреки това Каоси изрази загриженост за дългосрочното въздействие върху заетостта. „Мечтата на компанията е да намали значително работната сила в обектите с висока гъстота", каза той.
Източник: Себастиан Херера, „Уолстрийт Джърнъл“