Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Банковите услуги в България са сред най-достъпните в Европейския съюз

Анализи

Банковите услуги в България са сред най-достъпните в Европейския съюз

Лихвите в България по новоотпуснати жилищни кредити в национална валута са най-ниските в Централна и Източна Европа, посочват от АББ

Банковите услуги в България са сред най-достъпните в Европейския съюз - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Банковите услуги у нас са между 2 и 2.5 пъти по-достъпни спрямо съпоставими държави в Европа, а делът на нетния доход от такси и комисиони у нас е 20.6% спрямо 28.1% средно за ЕС, това се казва в анализ на Отдел „Икономически анализи и политика“ на Асоциацията на банките в България (АББ) за съвременните тенденции при развитието на банковите услуги у нас и в Европейския съюз.

1. Достъпност на банковите кредити

Банките в България предлагат най-ниските лихвени проценти по кредити за домакинствата за покупка на жилище (нов бизнес) в национална валута. По данни на ЕЦБ, към март 2025г. средният лихвен процент в България в национална валута е 2,46% при 2,94% за Хърватия, 2,99% за Словения и 6,82% за Унгария.

АББ© АББ АББ

2. Абонаментните пакети осигуряват висока достъпност на банковите услуги

Банките предлагат пакетни банкови услуги, които най-често включват разплащателна сметка, дебитна карта, плащане на битови сметки, теглене и внасяне на банкомат на банката в страната и/или в чужбина, преводи по мобилен номер и през електронен канал на банката. Тези пакетни услуги са на значително по-ниски цени от сумарната стойност на включените в пакета услуги. Някои банки у нас изчисляват и разликата в разходите по включените в банковите пакети и спрямо предлаганите услуги по тарифа, като показват значителна икономия при използването на услугите. Важно е да се отбележи, че някои предлагат и пакети, които са насочени към младежи и пенсионери при много по-благоприятни условия от тези, които се предлагат за средностатистическия клиент.

Така например, клиент може да плати до 6,6 пъти по-малко за услуги в пакет (откриване и обслужване на разплащателна сметка, дебитна карта, тегления от банкомати на банката, вътрешнобанкови преводи и междубанкови преводи на хартиен носител – до определен брой), отколкото ако ползва тези услугите по отделно.

3. Достъпност на банковите услуги

Според данни за такси на доставчици на платежни услуги, публикувани и публично достъпни на официалната страница на централната банка, най-евтиният “базов” пакет измежду страните България, Хърватия, Унгария и Словения е в България, на стойност от 1,70 EUR/ месец, съответно при 5,90 EUR за Хърватия, 4,90 EUR за Унгария и 5,90 EUR за Словения. Базовият банков пакет в този разглеждан случай в България е със 188% по-евтин спрямо аналогичния му в Унгария и с 247% спрямо този в Хърватия и Словения.

АББ© АББ АББ

В същото време цената на “стандартен” пакет в посочените държави отново е най-евтин в България, съответно с 44,5% спрямо Унгария, с 248,9% спрямо Словения и 305,3% спрямо Хърватия. Тези пакети включват разширен пакет от услуги, освен обслужване на сметка и дебитна карта, превод по мобилен номер в същата банка, мобилно банкиране, преводи в лева и евро в същата банка чрез мобилното банкиране, битови сметки, вноски и тегления на банкомат на същата банка и други.

4. Дигиталните канали осигуряват висока достъпност на банковите услуги

През последните години банковият сектор претърпя съществена трансформация, преминавайки от модел, базиран основно на физическо присъствие чрез обширна и широко развита клонова мрежа, към дигитализирани услуги и дистанционно обслужване. Основните фактори, движещи тази промяна, включват напредъка в информационните технологии, променящите се потребителски очаквания, както и нуждата от повишена ефективност и конкурентоспособност.

Наред с трансформацията на физическите клонове на някои банки, секторът инвестира значителен ресурс в развитието на мобилни и онлайн платформи, които предлагат широк набор от услуги – от откриване на сметки до теглене на кредити и плащания, дори инвестиране или на практика пълно банково обслужване. Същевременно дигитализацията доведе до засилен фокус върху киберсигурността, поверителността на данните и дигиталната идентичност. В резултат на всичко това клиентите получават по-бърз, по-удобен и значително по-евтин достъп до банкови услуги.

Един от най-видимите аспекти на дигитализацията на банковия сектор е рязкото нарастване на безналичните плащания – особено чрез дебитни и кредитни карти, мобилни приложения и онлайн банкиране. Все по-често потребителите използват електронни разплащания спрямо физически пари, като дори консервативни пазари като България отчитат стабилен ръст в електронните разплащания. Базирайки се на статистиката за плащанията на БНБ, наблюдаваме тенденция към обръщане от наредени кредитни преводи на хартия към такива инициирани електронно. Тя започва през 2023 г., като през същата година броят на хартиените кредитни преводи намалява със 73% спрямо 2022 г., докато броят на инициираните електронно се увеличиха с 32%. Една от основните причини за това е значително по-ниските такси за нареждане на кредитен превод чрез дигиталните канали на банките, която често е включена в банковите пакети, използвани от потребителите, както и удобството от използването на услугите чрез дигиталните канали.

По данни на БНБ към края на 2024 г. делът на преводите, инициирани през дигитални канали, е 76% за банковата система. Средната цена на превод през дигитален канал е 5,4 пъти по-ниска спрямо тази на инициираните на хартиен носител.

АББ© АББ АББ

Данните от графиката (по-долу) показват все по-честото използване на картовите плащания, което поетапно измества плащанията в брой.

АББ© АББ АББ

5. Нетният доход от такси и комисиони у нас е под средния за Европейския съюз

При разглеждането на приходите от такси и комисиони на банките следва да се има предвид, че в тях попадат множество различни услуги, сред които инвестиционно посредничество, консултантски услуги и др. Анализирайки нелихвените приходи на банковата система в България или съотношението на нетния доход от такси и комисиони към нетния общ оперативен доход, то нивото в България е под средното за ЕС и еврозоната. Към края на 2024 г. по данни на ЕБО, средното ниво в Европа е 28,1% при 20,6% за България (на база данни на БНБ).

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.