Анализи
Част от най-големите компании в света забавят действията си по ESG политиките
Бездействието по отношение на рисковете от климатичните промени може да струва на бизнеса до 15% от годишните приходи, алармират в най-новото си изследване експертите от EY
Много от най-големите компании в света все още нямат достатъчно целенасочени планове за устойчиво развитие, които да подкрепят глобалните усилия за ограничаване на повишаването на температурите. И макар че се наблюдава известен напредък, трябва да се направи още много, за да се предотвратят най-големите екологични рискове, според последния доклад EY Global Climate Action Barometer.
Докладът събира мнението на над 850 компании от 50 държави и 13 сектора, определени като лидери в областта на климата и анализира доколко те предприемат действия за постигане на ключови климатични цели, както и дали отчитат тези действия в своите доклади. Изследват се предприетите стъпки и областите, в които компаниите изостават.
Резултатите показват, че макар две трети от компаниите (64%) да имат планове за преход към нетни нулеви емисии, а една от десет (12%) да е постигнала напредък в разработването или оповестяването на такива планове, продължава да има пропуски, които поставят под въпрос напредъка.
По-малко от половината (48%) от организациите са съобразили целите си с научните насоки за ограничаване на най-тежките последици от глобалното затопляне. Освен това, от компаниите, които имат цели за нетни нулеви емисии, почти две трети (63%) разчитат на въглеродни кредити – което означава, че просто компенсират емисиите си, вместо активно да ги намаляват. Използването на въглеродни кредити е най-често срещано в сферата на финансовите услуги (78%) и транспорта (69%) – сектори, които традиционно срещат трудности при декарбонизацията.
Изследването показва, че една трета (34%) от анкетираните компании са преразгледали своите климатични цели, отчитайки фактори като намалено финансиране или регулаторна несигурност. В близо половината от случаите (44%) тези ревизирания са довели до отслабване на целите – било чрез по-малко амбициозни намерения или чрез отлагане на сроковете.
Според EY Global Climate Action Barometer, повечето компании (68%) са оценили както преходните рискове, така и физическите рискове, свързани с климатичните промени – т.е. рисковете, които бизнесът среща при прехода към декарбонизация, както и тези, които произтичат директно от климатични събития. Въпреки това, по-малко от една пета (17%) докладват за финансовото въздействие на тези рискове, което означава, че тяхната обвързаност с климатичните промени не е ясна или нямат количествени измерители за това.
„Всяка една компания, независимо от сектора, в който оперира, вече усеща ефектите от политиките по изменение на климата върху дейността сиси. Тези ефекти може да се проявяват не само през цените на суровините и енергията, които компанията използва, но и през повишаване изискванията на ключовите си клиенти, свързани с докладване емисии на парникови газове, въглеродни отпечатъци на продукти и поемане на ангажимент за намаляването им. Някои компании вече виждат и физическите ефекти, свързани с изменението на на климата върху дейността си под формата на екстремни метеорологични явления или засушаване. Независмо дали смекчаването на климатичните промени е сред приоритетите на компанията ви, финансовата оценка на климатичните рискове и адаптирането към тях би трябвало да е част от процеса по управление на бизнес рисковете“, коментира Петър Сеизов, EY denkstatt.
Повечето компании, участвали в изследването (92%), заявяват, че са анализирали напълно вероятното въздействие на физическите рискове върху своите операции, но само две пети (44%) съобщават, че имат мерки, които ще им помогнат да се адаптират и да управляват тези рискове.
Изследването също така посочва липсата на ефективно управление в много организации, което може да подкопава усилията им за действия срещу климатичните промени.
Например, само 8% от компаниите имат надзор от страна на борда върху необходимите инвестиции, 21% върху поставянето на цели и едва 41% върху проследяването на напредъка по отношение на климата.
Отделен анализ на EY, в допълнение към резултатите от EY Global Climate Action Barometer, подчертава цената на бездействието за бизнеса. Той показва, че ако организациите не се справят с рисковете, свързани с климатичните промени, могат да загубят до 15% от годишните си приходи.



