Анализи
ЕС трябва да разшири отчитането на изпълнението на своя дълг от финансирането за възстановяване след COVID-19
„Европейската комисия успя бързо да разработи нова система за управление на дълга за „NextGenerationEU“- най-голямата програма за инвестиции и заеми в историята на Европейския съюз, която стартира през юни 2021 г. на фона на глобалната пандемия от КОВИД-19“, това се посочва в доклад на Европейската сметна палата.
В него се допълва, че тази нова система позволява ЕС да вземе своевременно заеми от капиталовите пазари и своевременно да предостави необходимите средства.
Одиторите обаче призовават изпълнителната власт на ЕС да отчита по-добре и да докладва как управлява дълга на ЕС, за да може програмата да бъде в съответствие с най-добрите международни практики.
„NextGenerationEU“ предоставя комбинация от безвъзмездни средства и заеми за страните членки в подкрепа на икономическото им възстановяване след пандемията. Финансира се изцяло с дълг. Комисията въведе диверсифицирана стратегия за финансиране по плана.
До края на 2026 г. ЕК има за цел да набере до 807 милиарда евро на капиталовите пазари чрез емитиране на облигации на ЕС (150-200 милиарда евро годишно). Заетата сума в крайна сметка ще зависи от това как държавите от ЕС прилагат Механизма за възстановяване и устойчивост, който представлява огромнят дял от средствата на „NextGenerationEU“.
„Управлението на дълга от страна на Комисията започна окуражаващо“, каза Йорг Кристиян Петрович, членът на ЕСП, отговарящ за доклада. „Въпреки че инструментът е временен, дългът ще се обслужва над 30 години. Нашите деца и внуци ще трябва да го върнат. Поради това Комисията трябва да адаптира своя бързо изграден капацитет и да докладва по-добре за изпълнението на управлението на дълга“.
До края на юни 2022 г. Комисията извърши 65 трансакции за теглене на дълг в рамките на програмата на стойност 195 милиарда евро.
Одиторите установиха, че разходите по заеми през първата година на дейност отразяват пазарната му позиция. Развитието на пазарната доходност на облигациите на „NextGenerationEU“ беше сравнимо с това на държавните облигации на страните членки с подобен висок кредитен рейтинг (като Франция и Австрия). Комисията също така изпълни всички ключови регулаторни изисквания относно дълговия портфейл и управлението на риска, като в същото време осигури добро ниво на предвидимост относно програмата за финансиране на „NextGenerationEU“ и доверие в дълга на ЕС сред участниците на пазара, констатират от Европейската сметна палата.
Въпреки това Комисията е отговорна главно за осигуряването на достатъчно средства навреме. Отговорността за другите цели на програмата за управление на дълга остава неясна. Всъщност Комисията не е определила ясно своите цели за управление на дълга в стратегията за финансиране на „NextGenerationEU“. Следователно беше установено, че измерването и отчитането на резултатите са недостатъчни. Например, че Брюксел не докладва достатъчно за това как минимизира разходите по заеми или каква част от постъпленията от зелени облигации се изразходва в съответствие със системата за екологична класификация на ЕС, известна като „таксономия“, допълват от ЕСП.
Одиторите изискват от Комисията да формулира ясни цели за управление на дълга, да докладва за изпълнението си и последователно да документира решенията за ценообразуване за синдикирани облигации на ЕС.
Одиторите установяват, че въпреки че Комисията сравнително бързо – за шест месеца – е създала квалифициран и опитен основен екип, за да започне широкомащабни дейности по заемане на заеми, тя все още разчита в голяма степен на временен персонал за управление на дълговите си операции, което може да постави непрекъснатостта на бизнеса под риск. Одиторите призовават ЕК да приложи подходяща стратегия за работната сила, да засили ролята на главния директор по риска и да създаде офис, който да наблюдава действията при управлението на дълга и да оценява представянето на мениджърите на дългове, сочат още от ЕСП.