Анализи
Германия е безсилна да се измъкне от стагнацията, потребителите избягват да харчат
Германската икономика се свива, тъй като потребителите избягват да харчат.
Германската икономика се сви с 0,1% през второто тримесечие на годината, което породи опасения за рецесия. Потребителското доверие спадна, инвестициите отслабнаха, а икономиката рязко изостана в сравнение с други големи държави, се казва в анализ на „Евронюз“.
Икономиката на Германия направи крачка назад през второто тримесечие на 2024 г., като брутният вътрешен продукт се сви с 0,1%, според окончателните данни, публикувани на 27 август от Федералната статистическа служба.
Този спад, последвал скромния растеж от 0,2% през първото тримесечие, сигнализира за нарастващи опасения от предстояща рецесия, ако икономическите условия не се подобрят през настоящото тримесечие.
„След лекото увеличение през предходното тримесечие германската икономика отново се забави през пролетта“, заяви Рут Бранд, председател на Федералната статистическа служба. Той също подчерта крехкостта на икономическото възстановяване на Германия.
В сравнение с година по-рано германската икономика не отчита растеж, като за последен път е регистрирала разширяване на годишна база през първото тримесечие на 2023 г.
Икономическият спад до голяма степен се дължеше на намаляване на потреблението и инвестициите на домакинствата. Разходите за крайно потребление на домакинствата се понижиха с 0,2%, обръщайки ръста, наблюдаван по-рано през годината. От друга страна, крайното потребление на сектор „държавно управление“ нарасна с 1,0% спрямо предходното тримесечие.
Инвестициите показаха значителна слабост, подчертавайки колебанието на бизнеса да се ангажира с нови проекти в условията на нарастваща икономическа несигурност.
Бруто образуването на основен капитал, което е измерител на инвестициите във физически активи, отбеляза рязък спад. Инвестициите в машини и оборудване се понижиха с 4,1% на годишна база, а инвестициите в строителството спаднаха с 2,0% за тримесечието.
Външната търговия, която обикновено е силна страна на германската икономика, също не успя да даде положителен тласък. Износът на стоки и услуги се понижи с 0,2% спрямо първото тримесечие на 2024 г., отразявайки по-слабото глобално търсене и нарушенията във веригата на доставките.
В отраслово отношение строителната дейност бе изправена пред значителни предизвикателства, като се сви с 3,2%. Спадът в сградното строителство и довършителните работи подчертава по-широкото забавяне в една от най-критичните индустрии на Германия.
Въпреки икономическия спад тенденциите в заетостта останаха положителни. Броят на наетите лица нарасна с 0,4% в сравнение с второто тримесечие на 2023 г. Освен това средните брутни заплати на наето лице се увеличиха с 5,1% на годишна база, осигурявайки известно облекчение на работниците в условията на нарастваща инфлация и икономическа несигурност.
Икономическите резултати на Германия през второто тримесечие на 2024 г. бяха значително по-слаби от тези на други големи икономики.
Европейският съюз като цяло нарасна с 0,3% през същия период, като водеща беше Испания с реален растеж от 0,8%. Франция и Италия също отбелязаха скромен растеж от съответно 0,3% и 0,2%.
В същото време отвъд Атлантика Съединените щати отбелязаха 2,8% икономически растеж, което допълнително подчерта рязкото изоставане на Германия.
Към мрачните икономически перспективи се прибави и отделен доклад, публикуван на 27 август от GfK, който разкри рязък спад на потребителското доверие.
Перспективният индекс на потребителския климат се понижи с 3,4 пункта до -22,0 пункта през септември, тъй като икономическите очаквания и тези за доходите отслабнаха значително, а готовността за харчене също спадна.
„Очевидно еуфорията на германските потребители, предизвикана от Европейското първенство по футбол, беше само краткотраен изблик и отшумя след края на турнира“, отбеляза Ролф Бюркл, експерт по въпросите на потребителите в Нюрнбергския институт за пазарни решения (НИМ).
Той добави, че „негативните новини за сигурността на работните места правят потребителите по-песимистични и бързото възстановяване на потребителските нагласи изглежда малко вероятно“.
Влошените потребителски нагласи отразяват по-широките опасения за икономическото бъдеще на Германия. Наскоро Федералната агенция по заетостта отчете леко повишение на равнището на безработица, като броят на регистрираните като безработни в момента е с около 200 000 души по-голям, отколкото преди година.
Комбинацията от отслабваща икономика, планирани съкращения на работни места в ключови отрасли, нарастващ брой несъстоятелности и увеличаващ се риск от рецесия създаде атмосфера на несигурност и икономически песимизъм, която вероятно ще се запази през следващите месеци.
„Германската икономика изпитва затруднения да набере достатъчно сила, за да се измъкне от стагнацията, а данните от проучванията на доверието започнаха рязко да се обръщат в погрешна посока. През първото тримесечие бяхме подлъгани от някои оптимистични данни, но в крайна сметка слабото външно търсене, бюджетната гъвкавост и структурните проблеми с работната сила оказват голямо отрицателно въздействие. Етикетът „болният човек на Европа“ вероятно ще се задържи още известно време“, заяви Кайл Чапман, валутен анализатор в Ballinger Group.