Анализи
Германските автомобилни концерни под натиск - лоши продажби и нови мита

Големите германски производители на автомобили BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen са изостанали много от своите глобални конкуренти през миналата година по отношение на продажбите и печалбите. Според проучване на консултантската фирма EY, общият оборот на трите концерна е спаднал с 2,8% в сравнение с 2023 г., пише в блога си журналистът Апостол Апостолов.
Същевременно съвкупните продажби на шестнадесетте най-големи световни производители на автомобили са нараснали с 1,6%. За първи път през 2024 г. те са надхвърлили границата на продажбите от 2 трилиона евро.
От големите световни играчи Stellantis, компанията майка на Opel, се представила най-зле със 17% спад в продажбите.
Германските производители на автомобили се борят основно с разочароващите продажби на електрически автомобили, въпреки милиардите евро, инвестирани в развитието.
„Търсенето не е толкова силно, колкото се очакваше“, казва в радиоинтервю за нидерландска медия Константин Гал, експерт в EY.
На всичко отгоре германците трябваше да се сблъскат и множество изтегляния на коли от пазара през миналата година поради дефекти на софтуерни грешки.
Немските производители са изправени пред нарастваща конкуренция от азиатски марки, които предлагат по-евтини автомобили с модерни технологии и много луксозни опции.
Ескалиращата търговска война със САЩ може допълнително да наруши пазара. Президентът Доналд Тръмп обяви вносни мита от 25% за всички автомобили, влизащи в САЩ.
Данъкът удря още повече германските производители, тъй като те изнасят повече автомобили за САЩ от всяка друга страна. Те включват например скъпи модели като Porsche 911 и Mercedes S-Class, с високи маржове на печалба.
След като още в стъпването си като президент Доналд Тръмп обяви въвеждането на 25% мита върху вноса на стомана и алуминий, последва и нова закана - също 25% мита върху всички автомобили, произведени в чужбина. Решението за тези мита трябва да влезе в сила на 2 април.
В интервю за NBC, цитирано от БТА, президентът каза, че не е предупреждавал ръководителите на автомобилните компании за повишаване на цените с влизане в сила на митата за вносните превозни средства и "не му пука" за това.
Идеята на Тръмп с новите мите била да се стимулират намиращите се на територията на САЩ производствени мощности. Той е убеден, че с предприетите действия ще се увеличат продажбите на произведените в САЩ автомобили. „Надявам се да повишат цените, защото ако го направят, хората ще купуват произведените в Америка автомобили“, убеден е президентът.
Тръмп би бил склонен на преговори за митата, единствено ако „хората са склонни да ни дадат нещо истински ценно“.
Митата са част от усилията на президента да насърчи американското производство и да намали търговския дефицит на САЩ.
Търговската политика е ключова в неговия мандат и тя е съпроводена с продължаващо напрежение с основните търговски партньори на страната.
От Европейската комисия коментираха, че съжаляват за решението на Тръмп. Нейният председател Урсула фон дер Лайен заяви, че ЕС „ще продължи да търси решение чрез преговори и същевременно ще защитава икономическите си интереси“.