Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Група румънски сервизи изнудват клиенти и застрахователи с петорни цени за ремонт

Анализи

Група румънски сервизи изнудват клиенти и застрахователи с петорни цени за ремонт

Група румънски сервизи изнудват клиенти и застрахователи с петорни цени за ремонт - Tribune.bg
Снимка:

Група сервизи със солиден политически гръб и лични протекции в застрахователния надзор прави каквото си реши в съседна Румъния. Проблемите започват преди години, когато политици с интереси в сферата на автомобилната индустрия прокарват закон, според който сервизите по своя преценка могат да определят цени на части и труд в случай на ремонт след пътен инцидент, разказва подробно Gandul.ro. Следва качване на цените от страна на определени вериги, като час труд без консумативи стига по 200 евро. Отделно самите автомобилни части се оказват в пъти по-скъпи дори в сравнение с оторизираните сервизи на официалните вносители. Целият ремонт често достига няколко хиляди евро.

Изнудвани се оказват и гражданите, и застрахователите. На хората се дават за подпис шокиращи сметки, които те чинно разписват, защото им се обяснява, че това е вариантът да не дължат нищо и всичко да се покрие от „Гражданската отговорност“. После фактурата за „златния“ ремонт се дава на застрахователя, на когото се съобщава, че трябва да плати и цената не подлежи на коментар. Някои застрахователи като „Евроинс“ опитват да се изправят срещу порочната практика и настояват за ревизиране на ценоразписа, оспорвайки оценката на ремонта и щетите.

Според официални данни в румънските медии, средната цена на проблемите ремонти е по 2000 евро. В съдилищата има спорове между „Евроинс“ и същите сервизи. Там вече претенцията към застрахователя е още по-шокираща – средно 5000 евро за поправка на кола. И двете суми са многократно по-високи в сравнение с подобни ремонти в други сервизи.

Името Флорин Панделе, администратор на верига сервизи под шапката на „Auto Car Grup 1 Service“, е непознато в България. В Румъния обаче не е тайна, че той е олигарх в сферата на автомобилните ремонти и не за първи път има тежки драми със свързаните с него сервизи. Libertatea.ro съобщава още, че негов братовчед е политикът Флорентин Панделе, кмет на град Волунтари.

Преди години се разрази грандиозен скандал около Флорин Панделе, който лично е идвал до София на 14 ноември 2019, за да „убеждава“ „Еврохолд“, че трябва да му платят. Придружаван е бил от официално лице от ASF, което твърдяло, че идва на официална среща като… приятел.

Името на пратеника е Кристиан Мунтян, съветник в Службата за финансов надзор ASF. Той заявява в София, че носи вести от името на регулатора, но не са го пращали официално. Мунтян и Панделе водят адвокат, който играе ролята и на преводач. Тримата са заснети на влизане в централата на „Еврохолд“ в София, а по-късно румънски медии публикуват запис от силно озадачаващата среща с елементи на изнудване.

В записа, пуснат от първоначално от Newsweek Romania, се чува Мунтян да казва на Асен Христов от „Еврохолд“, че е дошъл да предаде съобщение от мениджмънта на ASF, който по думите му бил притеснен от големия брой жалби срещу „Евроинс“ от страна на сервизите. Когато обаче Асен Христов пристиска съветника от застрахователния надзор с въпроси, той се оплита в обяснения изпращан ли е или не.

В най-общи линии, разговорът през 2019 протича така (със съкращения):

***

Кристиан Мунтян: Не знаех, че „Еврохолд“ е толкова голяма компания в България… Нещата са много трудни в Букурещ… Това не е официална среща за мен, но вицепрезидентът на ASF знае за тази среща.

Асен Христов: Кой, първият вицепрезидент ли?

Кристиан Мунтян: Дойна Даскалу.

Асен Христов: Дойна Даскалу знае за срещата? В какво качество сте тук?

Кристиан Мунтян: Знае, че се срещам днес тук с вас, но не съм на официална среща. Искам да знаете, че съм тук по две причини: първо, познаваме се от няколко години и искам да решите проблемите помежду си, защото ще навредят на институцията. Асен, искам да разбереш това много добре, че съм тук като приятел. Няма да казвам и да притискам да платите. Това е проблем между вас, но нас ни интересува как ще се развие ситуацията. Има някои тревоги по отношение на развитието ви в Румъния през последните  месеци, защото, искам да знаете, че числото на жалбите расте много.

Асен Христов: Сега като служител на ASF ли говорите?

Кристиан Мунтян: Да…

Асен Христов: Значи не сте официално тук, но говорите така…

Кристиан Мунтян: Да, да! Да, защото тях ги интересува да разберат какво се случва и как може да се реши проблема с…

Асен Христов: Значи сега ни казвате официална позиция на ASF?

Кристиан Мунтян: Да, това ви казвам!

Асен Христов: А той кой е? /обръща се към третия „гост“, който се представя като адвокат на сервиза и преводач/ Какви са причините за това посещение, защото, ако сте неофициален говорител на ASF, който е тук да обсъждаме жалбите от сервизи, мисля че говорихме за това преди месец официално и ние се движим по този план. Доколкото знам нашият мениджмънт в Румъния е обсъдил темата с г-н Рошу и г-н Даскалу.

Кристиан Мунтян: Знам, прав сте…

Асен Христов: Така че не виждам причина да го обсъждаме пак…

Кристиан Мунтян: Не, аз искам да кажа, че в институцията има опасения относно ситуацията, защото… как да кажа, жалбите още са много.

Асен Христов: Значи ви казаха да дойдете тук и да кажете, че са притеснени?

Кристиан Мунтян: Да, това е съобщението!

Асен Христов: Казаха да дойдете тук?

Кристиан Мунтян: Да, да!

Асен Христов: Добре.

Кристиан Мунтян: Говорено е преди това с г-н Рошу и ми е казано, че…

Асен Христов: Трябва да дойдете тук да говорите с нас…

Кристиан Мунтян: Да. Не, не, казах му, че ще се срещам с вас и той търсеше причината защо жалбите не намаляват.

Асен Христов: Искам да знам какъв е дневният ред за днес? …. Защо са казали, че трябва да е „неофициално“? Казал ли сте им причините да сте тук и защо ще дойдете с г-н Панделе? Можете ли да обсъждате проблема на г-н Панделе с нас?

Кристиан Мунтян: Не, той си има собствени проблеми, аз не съм ангажиран с това.

Асен Христов: Не разбирам причината да сте тук, какво ни казвате? Че сте приятели ли?

Кристиан Мунтян: Да, защото се познаваме от дълго време и се надявам, че и вие сте открит човек…

Асен Христов: Какво ни казвате? Кажете защо сте тук неофициално? Кажете ми защо сте с г-н Панделе. Г-н Панделе, вие ли го поканихте с вас?

Кристиан Мунтян: Познаваме се от години.

Асен Христов: Ок, разбирам. Кажете ми причината?

Кристиан Мунтян: Нямам причина да дойда с г-н Панделе. Дойдох да се срещна с вас.

Адвокатът-преводач: Той дойде тук само за да ви посочи правилния път и да опитате да разберете ситуацията и може би да я разрешите без усложнения. Той иска, Мунтян, да помогне да се разреши ситуацията.

Асен Христов: Т.е да се опита да е медиатор между нас и г-н Панделе?

Кристиан Мунтян: Не, не, вие решавате как да решите проблема, аз нямам участие.

Асен Христов: Да, вие дойдохте заедно, защото сте добри приятели и, така да се каже, неофициално, да ни кажете, че ви тревожи…

Кристиан Мунтян: Точно така.

***

В крайна сметка случаят се разчува и казусът приключва с това, че ASF отричат връзка с действията на Кристиан Мунтян, а той губи работата си като съветник на Кристиян Рошу в регулатора. Всичко обаче се разминава, съветникът поема цялата вина, а шефовете му дори го дават на прокуратурата. Кристиян Рошу отрича да е коментирал темата със своя служител или да го е изпращал като вестоносец в България. Бившият съветник избягва криминално преследване, защото разследващите смятат, че няма доказателства да се е опитал да ползва служебното си положение с цел облагодетелстване за себе си.

След като „приятелските съвети“ не помагат, ASF измисля друг вариант да се плати на групата „Auto Car“ с парите на „Евроинс“. Събитията съвпадат с началото на натиска към „Евроинс“ да се слее с друг застраховател, който е на ръба на фалита – „Сити“. След като чуват твърди откази от българите и по двете теми, следват серия от тежки проверки и временно поставяне на компанията под служебна администрация на застрахователния гаранционен фонд FGA с мотива, че членовете на борда трябва да минат още една проверка след преизбирането им 8 месеца по-рано.

Администрацията от FGA, подчинена на ASF, реално управлява „Евроинс“ за съвсем кратко – разписват и разплащат скъпите ремонти и се оттеглят. После няколко години всичко си е постарому, а същите сервизи продължават да надписват сметки, които се трупат. В момента опитите „Евроинс“ отново да бъдат сложени под регулация са възобновени, но българската фирма този път обяви и публично, че е обект на атаки.

Източник: Труд

Анкети