Анализи
ИИ навлиза по-бавно в България: Едва 3,6% от фирмите у нас са използвали такива системи през 2023 г.
8% от предприятията в ЕС с 10 или повече служители са използвали технологии за изкуствен интелект (ИИ или AI), за да управляват своя бизнес. Това обобщават експертите от статистическата служба на ЕС Евростат, които са анлизирали данните за отминалата 2023 година.
В България този процент е 3,6%, като страната ни заема едно от последните места сред държавите членки по този показател.
На този фон най-висок е делът на предприятия с 10 или повече служители, използващи AI технологии, в Дания (15,2%), следвана от Финландия (15,1%) и Люксембург (14,4%).
В същото време най-нисък процент на предприятията, използващи технологии с изкуствен интелект, са отчетени в Румъния (1,5%).
Страната ни изпреварва северната ни съседка, но изостава от Полша и Унгария, където делът на предприятия с 10 или повече служители, използващи AI технологии и в двете държави достига 3,7%.
Що се отнася до типа AI технология, използвана от тези предприятия през 2023 г., автоматизирането на различни работни потоци или подпомагането при вземането на решения (базирана на AI софтуерна роботизирана автоматизация на процеси) е най-използваната технология с изкуствен интелект, като 3% от предприятията са я използвали през миналата година. Следва ИИ технологията за извършване на анализ на писмения език (2,9% от предприятията в ЕС) и машинно обучение (2,6%).
Други видове използвани технологии с ИИ включват преобразуване на говорим език в машинно четим формат (2,5% от предприятията са използвали т.нар. разпознаване на реч), разпознаване на изображения и обработка на изображения (2,2%), генериране на писмен или говорим език (2,1%) и позволяване на физическо движение на машини чрез автономни решения, базирани на наблюдение на околната среда, като автономни роботи, самоуправляващи се превозни средства и автономни дронове (0,9%).
Изкуственият интелект се отнася до системи, които използват технологии като анализ на текст (или извличане на текст - трансформиране на неструктуриран текст в структурирани данни за лесен анализ), компютърно зрение (позволяващо на компютрите да идентифицират и разбират обекти и хора в изображения и видеоклипове), разпознаване на реч, генериране на естествен език, машинно обучение и задълбочено обучение за събиране и/или използване на данни за прогнозиране, препоръчване или вземане на решения.