Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Икономисти: Тъмни облаци са надвиснали на европейската индустрия

Анализи

Икономисти: Тъмни облаци са надвиснали на европейската индустрия

Икономисти: Тъмни облаци са надвиснали на европейската индустрия - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Сериозни инвестиции в устойчивост през следващите години; сътрудничество с дружества извън ЕС; предвидимост и контрол върху доставките на ключови суровини; поставяне на ясни политически цели;  държавите членки трябва да излязат с по-общи политики. Това са пет препоръки на икономисти, до които се е допитала за нуждите на анализ нидерландската обществена медия.

Всички са единодушни, че над европейската индустрия са надвиснали тъмни облаци, които може да провалят икономическия преход .

Подобен апел отправи наскоро и в ключовия за ЕС доклад на бившия президент на ЕЦБ Марио Драги: "Ако не направим нищо, след 50 години Европа няма да бъде нищо повече от музей на открито за американски туристи".

Повечето държави са съгласни, че трябва да се направи нещо. Но какво трябва да направи Европа, ако иска да остане глобален финансов играч заедно с Китай и САЩ? Поставяне на ясни цели и инвестиране на много пари през следващите години, казват икономистите, предава в блога си българският журналист, живеещ в Белгия – Апостол Апостолов.

ЕС все още е глобален играч, но има опасност да бъде изпреварен. Китай влага много пари в "зелената" индустрия от години. През последните 10-15 години страната се превърна във водещ играч в производството на слънчеви панели, чипове, електромобили и нужните за тях батерии.

Европа все по-трудно ще може да бъде конкурентноспособна и САЩ. От петдесетте най-големи технологични компании само четири са от ЕС. През последните десетилетия няколко стартиращи компании в Америка се превърнаха в големи компании с пазарна капитализация от трилиони евро.

"Ако ние, като европейци, вярваме, че можем да изградим сами големи компании след няколко години, грешим. Ще отнеме много време и пари, за да може ЕС да остане конкурентоспособен с другите световни икономики", казва Самуеле Муртину, професор по икономика в университета в Утрехт.

Трябва ли европейските промишлени компании да си сътрудничат по-тясно? Това се случи в General Motors в Съединените щати - сега една от най-големите автомобилни компании в света. Успешен европейски пример е Airbus. Започва през 1960-те години на миналия век като сътрудничество между британски, френски и германски производители на самолети. Но изглежда има малка подкрепа за тази идея сред икономистите.

"Имаше идея за сливане на големи европейски компании, но в крайна сметка това не беше позволено заради монопола", казва пред NOS Никлас Поатие, икономист в европейския мозъчен тръст Breugel.

Това, с което всички изглежда са съгласни, е, че в близко бъдеще ще трябва да се вложат много повече пари в европейската икономика. Съединените щати инвестират 700 млрд. долара в прехода към устойчивост. Според оценките Китай прави същото, но Европа все още няма еднозначен план.

Бившият главен изпълнителен директор на ЕЦБ Драги също се замисли за такава сума. В крайна сметка кое е по-важно: да станем по-устойчиви възможно най-бързо или да запазим големите европейски дружества на повърхността и по този начин да запазим работните места? В момента има много различни мнения за този избор, отбелязва нидерландската медия.

Подобен апел, през ефира на друга нидерландска медия – BNR отправи в интервю и евродепутатът Мохамед Чахим (GroenLinks-PvdA, според когото Европа инвестира твърде малко в нови технологии.

Подобно на икономистите и той смята, че един от големите проблеми, е че икономическите политики на страните-членки са все още твърде фрагментирани. „Поради неравномерното разпределение на държавната помощ и бюджетите на ЕС, страните нямат шанс срещу другите две суперсили. Никоя страна-членка не е в състояние да се конкурира самостоятелно с Китай или със Съединените щати", смята политикът.

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.