Анализи
Инвестициите в реклама през 2023 г. у нас достигат 612,1 млн. лева
Инвестициите в реклама през 2023 г. достигат 612,1 млн. лева, показват данните на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Българският рекламен пазар бележи 7,5 % ръст през 2023 г., което е по-високо ниво от средното за света.
Телевизията е водеща медия с 52,9% дял и 6% ръст спрямо предходната година и успява да привлече 323,5 млн. лева нетни инвестиции.
Дигиталните медии са втори по значимост на привлечените инвестиции с дял от 34,2% и 209,5 млн. лева нетен обем. При тях отново отчитаме стабилен ръст от 12%.
Външната реклама расте с 4% и достига 47,9 млн. лева нетен обем. Радиопазарът остава стабилен, отчитайки 4% ръст и обем от 22,8 млн. лева.
Пресата продължава тенденцията за свиване на обемите – отчитаме спад с 10% при 7,5 млн. лева нетен обем.
Киното измежду всички медии бележи най-висок ръст – 25%, достигайки до обем от 1 млн. нетни инвестиции.
Медийната инфлация се движи в диапазона между 0% и 16%. Най-високи са стойностите на инфлацията в двете най-големи по обем медии – 16% за дигитални медии и 14% за телевизия. Основна причина за това са засиленият интерес на рекламодателите предвид високият им потенциал да доставят рекламното съобщение до целевата аудитория и ограниченото предлагане. При радиото инфлацията е 5%, а при външната реклама – 6%. При преса и кино не отчитаме инфлация.