Анализи
Как споразумението със САЩ за митата „развърза кесиите“ на водещите южнокорейски компании
Снимката е илюстративна
Samsung Electronics и други водещи южнокорейски компании обявиха нови планове за вътрешни инвестиции по време на среща с президента Лий Дже Мьонг, който се надява тези стъпки да успокоят опасенията, че фирмите биха предпочели инвестиции в САЩ в рамките на търговското споразумение.
Срещата на Лий с бизнес лидерите се състоя дни след като правителството му финализира търговско споразумение със САЩ, според което Сеул се ангажира да вложи 350 милиарда долара в американски индустрии. В замяна администрацията на Тръмп се съгласи да оттегли най-високите мита, съобщи „Евронюз“.
Samsung, световен лидер в производството на компютърни чипове, заяви, че ще инвестира 450 трилиона вона (265,76 млрд. евро) през следващите пет години за разширяване на вътрешните си операции. Плановете включват изграждането на още една производствена линия в производствения хъб в Пьонгтек, за да се посрещне нарастващото глобално търсене на полупроводници, стимулирано от развитието на изкуствения интелект.
Компанията съобщи, че новата линия, която трябва да започне работа през 2028 г., е част от по-широките ѝ усилия за осигуряване на допълнителен производствен капацитет в очакване на растящото средно- и дългосрочно търсене на чипове. Samsung също планира да изгради AI центрове за данни в югозападната провинция Южна Чолла и в югоизточния град Гуми, за да подпомогне усилията на правителството за намаляване на разликата в развитието между столичния регион Сеул и другите региони.
Hyundai Motor Group, най-големият автомобилопроизводител в Южна Корея, заяви, че планира да инвестира 73,82 млрд. евро в периода 2026–2030 г., за да разшири вътрешните си научноизследователски и развойни дейности и да усъвършенства нови технологии като изкуствен интелект, роботика и автономни автомобили.
SK Group, друга полупроводникова компания, както и корабостроителите Hanwha Ocean и HD Hyundai, също обявиха планове за увеличаване на вътрешните си инвестиции. Те са ключови за южнокорейските ангажименти за укрепване на американската корабостроителна индустрия – сектор, изтъкнат от президента Доналд Тръмп по време на преговорите със Сеул.
По време на срещата с ръководителите на компаниите Лий изрази признателност към бизнеса за съдействието при преговорите за търговското споразумение с Вашингтон, но призова фирмите да поддържат силни вътрешни инвестиции, за да намалят опасенията, че биха намалили разходите си у дома в полза на инвестиции в САЩ.
Той добави, че правителството му обмисля различни политически мерки, включително облекчаване на регулациите, за да създаде по-благоприятна бизнес среда за компаниите.
Председателят на SK Чей Тае-уон, чиито компании планират да инвестират поне 75,59 млрд. евро вътрешно до 2028 г. с акцент върху AI, заяви, че финализирането на търговските преговори със САЩ намалява несигурността и проправя път за по-смели вътрешни инвестиции.
Двете правителства публикуваха подробности по търговското споразумение, включително 129,19 млрд. евро южнокорейски инвестиции в американската корабостроителна индустрия и допълнителни 172,25 млрд. евро в други американски индустрии, като Сеул посочва, че те ще бъдат ограничени до 20 млрд. долара годишно, за да се предотврати финансова нестабилност.
САЩ се съгласиха да намалят митата върху южнокорейски автомобили и авточасти от 25% на 15%, както и да прилагат мита върху южнокорейските полупроводници на условия „не по-малко благоприятни“ от тези, предоставяни на конкурентни производители в бъдеще.





