Анализи
Китай и бъдещето на европейската автомобилна индустрия
В продължение на десетилетия Германия се радваше на репутацията на европейска столица на автомобилите, а лозунги като Vorsprung durch Technik бяха емблематични за нейното политическо и индустриално майсторство.
Но проблемите, надвиснали над Volkswagen, където профсъюзите се борят със заплахите за уволнения и затваряне на заводи, повдигат въпроси не само за неговото бъдеще, но и за бъдещето на цялата европейска автомобилна индустрия.
Тези опасения се подхранват от Китай, който навлиза на територията на ЕС с по-евтините си електрически превозни средства, и от бавната смърт на двигателя с вътрешно горене.
ЕС, САЩ и Канада обявиха планове за ограничаване на продажбите на електромобили, произведени в Китай, с помощта на мита, но някои европейски производители на автомобили предупреждават, че те ще имат канибалски ефект върху сектора, който някога беше обект на завист в света, и ще ускорят затварянето на заводи в страни като Германия.
Чувството за неотложност в европейската индустрия беше ясно изразено на автомобилното изложение в Париж, където китайските производители подчертаха решимостта си да се включат в европейския пазар, който е най-големият отворен за тях след въвеждането от САЩ на 100% мита върху вноса на електрически превозни средства.
Под светлините на прожекторите в огромния етаж на изложбения център „Порте дьо Версай“ девет китайски компании представиха нови автомобили и стратегически планове за по-нататъшно навлизане в Европа.
Митата бяха посрещнати със смесени реакции от автомобилните шефове на континента. Карлос Таварес, шефът на Stellantis, собственик на марките Citroën, Fiat, Vauxhall и Jeep, заяви, че кумулативният ефект от митата на ЕС ще доведе до по-нататъшна ерозия на европейската индустрия.
Той отбеляза, че за да заобиколят митата, китайските производители на автомобили, като BYD, засилват плановете си да произвеждат своите автомобили в Европа.
Таварес прогнозира, че китайските марки няма да се насочат към Германия, Франция или Италия, където се намират най-старите европейски производители на автомобили, а ще търсят по-евтини варианти в страни от Източна Европа като Унгария, където разходите за труд са по-ниски.
Според него това би означавало „ускоряване на необходимостта от затваряне на заводи“ в други части на Европа, като по този начин ще бъде осуетена целта на протекционистичните мита, които трябва да влязат в сила през ноември.
Коментарите му подчертават задълбочаващите се разногласия в сърцето на ЕС по отношение на тази политика. Франция и нейният президент Еманюел Макрон, който откри изложението в Париж, твърдо подкрепят митата.
За разлика от тях Германия беше сред малцинството държави, които гласуваха против тях преди две седмици. В предишни години най-голямата икономика в блока щеше да успее да убеди останалите, включително Франция, да заемат единна позиция, но лидерството на ниво ЕС не е силна страна за германския канцлер Олаф Шолц.
Така че в този вакуум автомобилната индустрия започна да се бори. С оглед на собствените си икономически проблеми и потиснатото потребителско търсене на електрически превозни средства, което се влошава от нарастващото присъствие на Китай в техните автокъщи, германските капитани на индустрията отидоха дори по-далеч от Стелантис.
Вместо да се възползва от всички защити, които ЕС предлага чрез митата, индустрията изглежда се самоизяжда, искайки още време, за да се приспособи към новия електрически автомобилен свят.
Оливър Ципс, главен изпълнителен директор на BMW, която изостава в надпреварата за електрически превозни средства, призова за разхлабване на крайния срок на ЕС за производство на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г. В четвъртък говорител на Европейската комисия заяви, че тя е в постоянен диалог с индустрията, но отбеляза, че 11-годишната цел дава време на индустрията да се подготви за забраната на бензиновите и дизеловите двигатели.
В изявление, което допълнително паникьоса европейския автомобилен сектор, BYD, един от най-големите китайски конгломерати, заяви, че планира да произвежда всички автомобили, които продава в Европа, на местно ниво и ще сглобява акумулаторните батерии - най-скъпата част от всеки електромобил, в Унгария и Турция.
Geely, собственик на Volvo, Polestar и Lotus, проучва места в Европа, включително Полша, докато по-нови китайски участници като Dongfeng, Seres и FAW също показват нови модели, стремейки се към продажби на електрически превозни средства в чужбина, за да компенсират слабия вътрешен пазар и жестоката ценова война на него.
Междувременно някои европейски автомобилни марки се опитват да работят със същите китайски конкуренти, които застрашават тяхното бъдеще.
Компанията Leapmotor, която си партнира със Stellantis, е готова да започне да приема поръчки за градски автомобил, сглобяван в Полша. Според съобщения от Париж Geely и Spotlight Automotive, съвместно предприятие на BMW и Great Wall of China, също се опитват да сключат инвестиционни сделки в ЕС.
Европейската комисия посочи, че инвестициите в Европа могат да бъдат един от начините за избягване на митата. Но капитаните на автомобилната индустрия се опасяват, че това само ще позволи на конкуренцията да навлезе в техния заден двор.
„Европейците чуват огромни алармени камбани“, казва Фил Дън, управляващ директор на консултантската компания Stax. „Те са наясно, че трябва да направят нещо доста радикално и имат само няколко години, за да го сторят“.
Източник: Лайза О’Керъл, „Гардиън“