Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Ключова среща за бъдещето на буксуващата германска автомобилна индустрия

Анализи

Ключова среща за бъдещето на буксуващата германска автомобилна индустрия

Ключова среща за бъдещето на буксуващата германска автомобилна индустрия - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Германският канцлер Фридрих Мерц и няколко министри ще се срещнат с представители на автомобилната индустрия, включително производители, доставчици, синдикати, лобисти и регионални лидери от засегнатия сектор.

„Става въпрос за намиране на решения възможно най-бързо, за да се предложат бъдещи перспективи на тази ключова германска индустрия“, заяви говорителят на правителството Щефан Корнелиус. Съобщенията за рязко спадащи печалби, съкращения на работни места и преструктуриране почти всяка седмица подчертават крехкостта на германския икономически модел, дълго време движен от глобалното търсене и евтината енергия, внесена от Русия.

Между забавянето на качеството, по-евтините китайски електрически модели и недостатъчната инфраструктура, кризата засяга големите производители – Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes-Benz – но също и водещи доставчици като Bosch и ZF, както и цялата мрежа от подизпълнители на МСП, които формират гръбнака на сектора.

Според последните данни секторът е загубил над 50 000 работни места за една година от общо около 800 000. В допълнение към китайската конкуренция, германската автомобилна индустрия страда от нарастващите разходи за енергия след руската инвазия в Украйна, намаляващото глобално търсене и, наскоро, от 15% американски мита върху европейски автомобили.

Сред централните теми на „срещата на върха“, свикана от Мерц, е планираната от ЕС забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Мярката е предназначена да намали емисиите на парникови газове и да насърчи растежа на електрическата мобилност. Много европейски производители биха искали този краен срок да бъде отложен, за да могат да се адаптират към електрическия преход, който се смята за по-бавен от очакваното.

Фридрих Мерц призова за отмяната му преди няколко дни, определяйки мярката като „погрешна“. Това отново разпали напрежението в коалицията му със Социалдемократите (ГСДП), които искат да я запазят. Според няколко германски медии на Брюксел може да бъде предложен компромис, насочен към облекчаване на забраната, без тя да бъде напълно премахната.

Удължаването на живота на някои превозни средства с двигатели с вътрешно горене, оборудвани с удължаване на пробега или plug-in хибриди след 2035 г., би „осигурило конкурентоспособността на нашата индустрия и хиляди работни места в Европа“, заяви Щефан Хартунг, главен изпълнителен директор на Bosch. Това са „фалшиви“ решения за неправителствената организация „Транспорт и околна среда“ (T&E), която призовава правителството да „спазва европейските цели“ по отношение на емисиите на CO₂.

Министърът на финансите Ларс Клингбайл, социалдемократ, иска да насърчи германците да преминат към електрически превозни средства, като удължи данъчните облекчения, които изтичат в началото на 2026 г., с пет години.

Зелените постоянно подчертават, че електрическата мобилност е технологията на бъдещето и че разширяването на използването на двигатели с вътрешно горене само ще увеличи изоставането на Германия от Китай. В крайна сметка участниците в срещата на върха, свикана от Мерц, „ще обсъждат много и ще решават малко, особено защото решенията се вземат на европейско ниво“, отбелязва Франк Швопе, специалист в сектора от университета FHM в Кьолн.

„Това, от което се нуждаем в Германия, не е поредната индустриална среща на върха, а програма, която да повлияе на разходите и конкурентоспособността на страната“, каза Фердинанд Дуденхьофер, експерт в Центъра за автомобилни изследвания (CAR) в Бохум.

Според проучване на центъра разликата между цената на електрическите и термичните автомобили никога не е била толкова малка, което прави всяко поставяне под въпрос на забраната за двигатели с вътрешно горене от 2035 г. неоправдано.

Анкети