Анализи
Ключова среща за бъдещето на буксуващата германска автомобилна индустрия

Германският канцлер Фридрих Мерц и няколко министри ще се срещнат с представители на автомобилната индустрия, включително производители, доставчици, синдикати, лобисти и регионални лидери от засегнатия сектор.
„Става въпрос за намиране на решения възможно най-бързо, за да се предложат бъдещи перспективи на тази ключова германска индустрия“, заяви говорителят на правителството Щефан Корнелиус. Съобщенията за рязко спадащи печалби, съкращения на работни места и преструктуриране почти всяка седмица подчертават крехкостта на германския икономически модел, дълго време движен от глобалното търсене и евтината енергия, внесена от Русия.
Между забавянето на качеството, по-евтините китайски електрически модели и недостатъчната инфраструктура, кризата засяга големите производители – Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes-Benz – но също и водещи доставчици като Bosch и ZF, както и цялата мрежа от подизпълнители на МСП, които формират гръбнака на сектора.
Според последните данни секторът е загубил над 50 000 работни места за една година от общо около 800 000. В допълнение към китайската конкуренция, германската автомобилна индустрия страда от нарастващите разходи за енергия след руската инвазия в Украйна, намаляващото глобално търсене и, наскоро, от 15% американски мита върху европейски автомобили.
Сред централните теми на „срещата на върха“, свикана от Мерц, е планираната от ЕС забрана за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Мярката е предназначена да намали емисиите на парникови газове и да насърчи растежа на електрическата мобилност. Много европейски производители биха искали този краен срок да бъде отложен, за да могат да се адаптират към електрическия преход, който се смята за по-бавен от очакваното.
Фридрих Мерц призова за отмяната му преди няколко дни, определяйки мярката като „погрешна“. Това отново разпали напрежението в коалицията му със Социалдемократите (ГСДП), които искат да я запазят. Според няколко германски медии на Брюксел може да бъде предложен компромис, насочен към облекчаване на забраната, без тя да бъде напълно премахната.
Удължаването на живота на някои превозни средства с двигатели с вътрешно горене, оборудвани с удължаване на пробега или plug-in хибриди след 2035 г., би „осигурило конкурентоспособността на нашата индустрия и хиляди работни места в Европа“, заяви Щефан Хартунг, главен изпълнителен директор на Bosch. Това са „фалшиви“ решения за неправителствената организация „Транспорт и околна среда“ (T&E), която призовава правителството да „спазва европейските цели“ по отношение на емисиите на CO₂.
Министърът на финансите Ларс Клингбайл, социалдемократ, иска да насърчи германците да преминат към електрически превозни средства, като удължи данъчните облекчения, които изтичат в началото на 2026 г., с пет години.
Зелените постоянно подчертават, че електрическата мобилност е технологията на бъдещето и че разширяването на използването на двигатели с вътрешно горене само ще увеличи изоставането на Германия от Китай. В крайна сметка участниците в срещата на върха, свикана от Мерц, „ще обсъждат много и ще решават малко, особено защото решенията се вземат на европейско ниво“, отбелязва Франк Швопе, специалист в сектора от университета FHM в Кьолн.
„Това, от което се нуждаем в Германия, не е поредната индустриална среща на върха, а програма, която да повлияе на разходите и конкурентоспособността на страната“, каза Фердинанд Дуденхьофер, експерт в Центъра за автомобилни изследвания (CAR) в Бохум.
Според проучване на центъра разликата между цената на електрическите и термичните автомобили никога не е била толкова малка, което прави всяко поставяне под въпрос на забраната за двигатели с вътрешно горене от 2035 г. неоправдано.