Анализи
Митата - скъпоструващи бариери за развитието на африканския бизнес
Преди повече от четири години африканските държави дадоха тържествено тласък на споразумение за премахване на вътрешните търговски бариери - историческа схема, която ще създаде единен пазар на целия континент на стойност трилиони долари.
Но африканските бизнес лидери твърдят, че трансграничната търговия продължава да бъде препятствана от мита, административни пречки и различни национални разпоредби.
Според тях разходите и забавянията пречат на африканските корпорации да се конкурират с ниски цени.
„Всяка страна има свои собствени закони - това е много сложно“, заяви тази седмица на бизнес конференция в Абиджан Джереми Авори, ръководител на Ecobank, която оперира в 30 държави.
Африканската континентална зона за свободна търговия (AfCFTA) беше подписана през 2019 г. от 54 от общо 55-те държави от Африканския съюз (АС), които за миналата година формират заедно БВП в размер на 3 трилиона долара.
Тя официално започна да функционира на 1 януари 2021 г., като целта е да се постигне 90-процентно намаление на митата в рамките на 5 до 10 години.
Според Международния валутен фонд (МВФ) това би отключило реално увеличение на БВП на глава от населението с 10% и 50-процентно увеличение на вътрешноафриканската търговия.
Като пример за потенциалните ползи може да се посочи проучване на АС от 2014 г., според което изпращането на автомобил от Япония до Кот д'Ивоар е три пъти по-евтино, отколкото изпращането на същия автомобил от Кот д'Ивоар до Етиопия, съобщава АФП.
Но AfCFTA е изправена пред трудна задача.
Нейният генерален секретар, южноафриканският експерт по търговия Уамкеле Мене, заяви пред Форума на изпълнителните директори на Африка, че „фрагментацията“ на пазара на континента се е задълбочила през последните десетилетия.
„Тази фрагментация се отразява негативно на всяка африканска дейност“, каза той.
Той даде пример с компания, която имала дъщерни дружества в Руанда и в съседната източна част на Демократична република Конго.
Дъщерните дружества са разделени само от 20 км, но за преводите на пари трябва да използват банка в Ню Йорк.
Скъпоструващи бариери
Митата, които в много страни представляват огромна част от държавните приходи, понякога надхвърлят 50 %.
Нетарифните бариери, като например дългото чакане по границите или попълването на формуляри, са други големи, но скрити разходи за корпорациите.
Проблемите оказват влияние върху африканските компании, които се конкурират с колегите си от развиващите се държави, които се сблъскват с по-ниски или дори нулеви пречки.
Около 350 африкански компании днес имат оборот от над един милиард долара, което е спад от 6% от 2015 г. насам, в сравнение с 210 в Латинска Америка и 170 в Индия, чиито показатели са се увеличили с почти една трета за същия период.
„До 2050 г. 40 % от населението (на света) ще бъде африканско. Трябва да помогнем на нашите бъдещи шампиони да намерят своето място в глобалните вериги за създаване на добавена стойност“, заяви министър-председателят на Кот д'Ивоар Патрик Ачи.
„Вътрешноафриканската търговия трябва да се развие - днес тя съставлява едва 20% от обема на търговията. Единният пазар е много важен инструмент“, заяви Оливие де Норай, директор за пристанища и терминали в компанията за товарни превози и транспорт Africa Global Logistics.
Пандемията от Ковид подчерта зависимостта на Африка от ваксини, произведени в Запада, и защитни средства, произведени в Азия.
Тя беше последвана от войната в Украйна, която показа необходимостта Африка да внася руско и украинско зърно.
„Ако не се поучим от подобни кризи, трябва да се засрамим“, каза Авори.
„Бихме могли да бъдем самодостатъчни по отношение на храните, на торовете и да не се притесняваме откъде си доставяме пшеница.“