Анализи
Може ли ChatGPT да планира почивка, идва ли края на туристическите агенции?
„Някои хора обожават да планират пътувания. Аз не съм от тях“. Така започва експериментът на Моника Питрели, редактор в травъл секцията на CNBC. Тя решава да изпробва възможностите на изкуствения интелект ChatGPT относно проучването на дестинации за пътуване и организирането на подходяща ваканция.
Дали чатботът може да предложи посещение на Айфеловата кула в Париж? Да препоръча хотелски престой или да намери ресторант, който не е претъпкан с гладни туристи? Отговорът е: и да, и не - поне за ChatGPT.
Ще ми помогнеш ли за почивка на плажа?
„Разбира се!“ – отговоря ChatGPT.
Изкуственият интелект обаче се нуждае от детайли, свързани с интересите, бюджета и времето, с което разполагаме. Ето как точно протича разговорът редакторката:
Моника: Планирам едноседмична ваканция в средата на март със семейството си. Без определен бюджет
ChatGPT: Звучи като чудесна идея!
Чатботът препоръча Хаваи, Карибите, по-специално Бахами, Ямайка и Доминиканската република, Флорида и Коста Рика, заедно с подробности за времето и популярните атракции за всяка от тях.
Моника: Хубаво. Но аз живея в Сингапур.
ChatGPT: Разбирам! (ChatGPT обича възклицателните знаци.) В такъв случай Бали, Индонезия; Лангкави, Малайзия; и Пукет и Краби в Тайланд са по-добрият избор.
Моника: И още нещо - искам страхотна храна.
ChatGPT: В такъв случай, можеш да заложиш на Пенанг, Малайзия, Хошимин, Виетнам, Осака, Япония, Банкок, Тайланд. (Чатботът изрежда имената на традиционни специалитети за всеки регион).
Моника: Не е лошо. Но имам и друго искане: искам да избегна тълпите.
ChatGPT: В такъв случай може би трябва да помисля за: Лангкави (красив остров на западния бряг на Малайзия с места за уединение), Краби - не е толкова оживен, колкото други дестинации в Тайланд като Пукет или Кох Самуи, Бали - плажовете в северната част, като например Lovina Beach, които обикновено не са толкова претъпкани.
Моника: Супер! Но какво ще кажете за една от онези дървена къщички в Бали - възможно ли е?
ChatGPT: Да! (отговаря чатботът като предлага няколко варианта конкретни вариант за настаняване в дървена къщичка)
Моника: Кой от тях има най-добри отзиви в интернет?
ChatGPT: Всички места, които препоръчах, имат страхотни отзиви! (чатботът предоставя оценки от Tripadvisor, Booking.com и Google за всеки хотел).
Моника все пак открива, че в няколко случая отзивите не отговарят на изискванията и има разминаване между рейтинга в туристическите платформи и данните на ChatGPT.
Оценките на разходите за всеки хотел са по-точни, но ChatGPT не може да покаже снимки на хотелите или да ги резервира, въпреки че предоставя подробни инструкции как да направите и двете.
С кола или с влак?
За пътешествие в САЩ ChatGPT препоръчва Route 66, Pacific Coast Highway и Great River Road, последният от които преминава по течението на река Мисисипи през 10 щата.
Моника обаче иска препоръка за пътуване с влак в Европа. "Разбира се!", казва роботът и дава следните възможности:
Ориент Експрес - от Париж до Истанбул
Ледников експрес - от Санкт Мориц до Цермат, Швейцария
Бернина експрес - от Чур, Швейцария, до Тирано, Италия
Линията Golden Pass - от Люцерн до Монтрьо, Швейцария
Транссибирската железница - "едно от най-известните пътувания с влак в света" от Москва до Владивосток, Русия
Звучи страхотно, но "Ориент Експрес" не е в постоянна експлоатация. Знае ли ChapGPT това? Да, но изглежда, че бърка всяко заминаване на "Симплон-Ориент-експрес" във Венеция - който използва реставрирани вагони от оригиналния влак - с някогашния маршрут от Париж до Истанбул, който се изпълнява само през август и вече е разпродаден.
Полети
ChatGPT може да посочи авиокомпаниите, които свързват градовете, но не може да даде актуална информация за полетите или да помогне за резервирането им. Не може да ви каже и най-евтината цена или каквато и да е цена, „тъй като няма достъп до информация за цените в реално време“. Всъщност данните на ChatGPT приключват до септември 2021 г. и търсачката не „знае“ нищо, което се е случило след това. За да не ви разочарова обаче, чатботът може да отговори кога например маршрутът от Лондон до Ню Йорк е най-евтин.
Що се отнася до най-добрата авиокомпания в света, той обяснява: „Като езиков модел на изкуствен интелект не мога да имам лични предпочитания или мнения.“ Но посочва петте най-добри авиокомпании, включени в класацията на Skytrax „100-те най-добри авиокомпании в света“ през 2021 г. Списъкът не е коректен, установява проверката на Моника, която показва, че данните са от 2019 г.
Хората харесват измамници, звучащи авторитетно. AI чатботовете умеят това, което кара човешките същества да се доверяват на машина, за която знаем, че е ненадеждна?
„Къде да ям?“
Ако попитате ChatGPT „Къде да ям?“ и „Кои са най-добрите ресторанти?“ в даден град, ще получите два различни списъка - единият с по-популярните места за хранене, а другият - с тези, които имат повече награди в бранша.
Моника обаче има още конкретни въпроси към ChatGPT, като например:
„Как да прекарам пет дни в Южна Африка?“
„Кои замъци приемат посетители в Бордо?“
„Ако имам само един ден в Лондон, какво да правя?“
„Кои атракциони са с най-дълги опашки в Disney World?“
Но преди да успее да попита, на екрана се появява надпис „Достъпът е отказан“ със съобщение Код за грешка. Тази грешка може да е причинена от претоварени сървъри или превишаване на дневния лимит, според технологичния уебсайт Stealth Optional. Така или иначе, всичките предишни чатове остават недостъпни, което е огромен негатив, ако сте по средата на планирането. Нов прозорец не решава проблема, но отваряне в „режим инкогнито“ го прави. След като успява да влезе, Моника кликва върху „Ъпгрейд към Плюс“, което показа, че безплатният план е достъпен, когато търсенето е слабо, но срещу 20 долара на месец „Плюс план“ дава достъп до ChatGPT през цялото време, по-бързи отговори и приоритет за използване на нови функции.
След като отново има достъп, пита за времето за чакане на атракционите в „Дисниленд“. ChatGPT обяснява, че FastPass и Genie+ могат да намалят времето за чакане, което отчасти е вярно. Компанията постепенно прекратява програмата FastPass за виртуални опашки и „прескоча опашката“, когато въвежда Genie+ през есента на 2021 г.
Изводите
ChatGPT е бърз и създава усещане, че наистина общувате с човек. Нещо повече - Моника по навик отговаря с ненужни любезности – „Добре, разбира се“ и „Благодаря“. Спестява време на пътуващите, особено ако търсят обща информация или са в начален етап на планиране. Но трябва да следите дали информацията е актуална и трябва да се отстранят съобщенията за грешки по време на чата.
В експеримента си Моника не успява да тества другата конкурентна търсачка Bing. Когато опитва да получи достъп до нея, е включена в списък на чакащите. Казват й, че може да „изпревари опашката“, ако зададе настройките по подразбиране на Microsoft на компютъра си и сканира QR код, за да инсталира приложението Bing. Моника прави и двете, но все още чака.
„С ChatGPT беше по-лесно. Отидох на уебсайта на разработчика, щракнах върху думата „ChatGPT“, регистрирах акаунт - и започнах да чатя“, обяснява тя.
Заключението на журналистката: Работата на туристическите агенти е сигурна. Засега.