Анализи
НСИ: За година делът на предприятията в страната използващи ИИ е нараснал с 2 %
Този тип технологии са най-разпространени сред фирмите с 250 и повече служители
През 2025 г. делът на предприятията, използващи технологии с изкуствен интелект у нас е бил 8.5%, като броят им е нараснал с 2 процентни пункта спрямо предходната 2024 г. Най-разпространено е било използването на тези технологии сред фирмите с 250 и повече заети лица - 26.2%. Това отчитат от Националния статистически институт (НСИ) в свой доклад за използването на информационни и комуникационни технологии в предприятията през настоящата година.
НСИ
От данните става ясно, че най-често технологии с изкуствен интелект са прилагали фирмите от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (42.0%), следвани от сектор „Професионални дейности и научни изследвания“ - 26.4%. Компаниите от сектор „Строителство“ използвали този тип технологии са били с най-малък дял (3%).
НСИ
Технологиите с изкуствен интелект, които най-много предприятия са внедрили в дейността си, са тези за извършване на анализ на писмен език (58.1%), следвани от:
технологии за генериране на изображения, видеоматериали, звук - 52.9%;
технологии за автоматизиране на работни процеси или съдействие при вземането на решения - 44.0%;
технологии за генериране на писмена или устна реч - 37.7%;
технологии за преобразуване на устна реч в машинночетим формат - 31.2%;
технологии за идентифициране на предмети или лица - 28.1%;
технологии за машинно самообучение за анализ на данни - 26.5%.
Основните цели, за които предприятията са използвали технологии с изкуствен интелект, са свързани с маркетинг и продажби (36.1%) и организация на бизнес административни процеси и управление - 32.5%.
От предприятията, които не са използвали технологии с изкуствен интелект, 5.6% посочват, че са обмисляли въвеждането им в работните си процеси. Основна пречка пред по-голямата част от тях (72.7%) е липсата на подходящи експертни познания в тази област, а за 55.7% разходите са се оказали твърде високи, отчитат от НСИ. При 51.8% причината е била несъвместимост със съществуващите системи, оборудване и софтуер, докато 50.3% са били притеснени от липсата на яснота относно правните последици.
Използване и анализ на данни
През 2025 г. 26.6% от предприятията са използвали софтуер за управление на ресурсите (ERP). По-малък е делът на фирмите, които разполагат с приложение за управление на връзките с клиенти (CRM) - 11.9%, както и на използващите софтуер за бизнес разузнаване (BI) - 6.8%.
Повече от една четвърт (27.1%) от фирмите извършват анализ на данни, като при предприятията с 250 и повече заети лица относителният дял е 63.4%. Предприятията, които предпочитат данните да се анализират от собствени служители, са 22.5%, а при 9.4% дейността е възложена на друга фирма или организация.
Източниците на данни за анализ, които използват предприятията, са:
записи на трансакции като данни за продажбите и плащанията - 76.6%[1];
данни за клиентите като покупки, местоположение, предпочитания, отзиви, търсения - 57.6%;
свободно достъпни данни от държавни институции - 45.4%;
данни от социални медии - 37.2%;
уебданни - 34.1%;
данни за местоположението от използването на преносими устройства или превозни средства - 32.2%;
данни от интелигентни (смарт) устройства или датчици - 18.4%;
спътникови данни - 13.1%.
Използване на компютърни услуги в облак (cloud computing)
През 2025 г. 17.8% от предприятията използват платени компютърни услуги в облак, за да намалят разходите си за хардуер и софтуер. При фирмите с 250 и повече заети лица относителният дял е 49.1%, а при малките (10 - 49 заети) и средните (50 - 249 заети), съответно 14.7 и 30.1%.
Основни потребители на облачни услуги са предприятията от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ - 56.2%, а най-малко се използват в сектор „Строителство“ - 8.9%.
Най-често използваната компютърна услуга в облак е електронната поща (82.6%[2]), следвана от:
съхранение на файлове - 71.3%;
офис софтуер - 64.2%;
хостинг на бази данни - 63.6%;
софтуерни приложения за сигурност - 55.5%;
финансов и счетоводен софтуер - 45.0%;
ERP софтуер - 36.1%.
ИКТ и околната среда
През 2025 г. 10.0% от предприятията използват ИКТ системи и решения за намаляване на потреблението на енергия, а 7.6% - за намаляване на използваните материали или за увеличаване на използването на рециклирани материали.
Почти половината от фирмите (48.6%) запазват ИКТ оборудването (компютри, монитори, принтери, мобилни телефони и др.), което вече не използват, за употреба като резервни части или поради опасения от разкриване на чувствителна информация. По-малка част (44.6%) го предават или изхвърлят в пункт за събиране и рециклиране на електронни отпадъци, а 19.7% го продават, връщат на лизингово предприятие или даряват.
В същото време през 2025 г. в 96.3% от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица е отчетено, че са имали достъп до интернет. С фиксирана интернет връзка разполагат 88.0% от предприятията, като при 54.7% максималната скорост за сваляне на данни е била по-висока от 100 Mbps. От предприятията с 250 и повече заети, 81.9% разполагат със скорост за сваляне на данни по-висока от 100 Mbps, а при 20.7% скоростта е над 1 Gbps.
Относителният дял на заетите лица в предприятията, които разполагат с достъп до интернет, е 44.8%. Най-много заети лица използват интернет в сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (92.5%), а най-малко - в сектор „Строителство“ (28.9%).
Всяко второ предприятие (49.7%) разполага със собствен уебсайт, като при фирмите с 250 и повече заети относителният дял е 85.7%. На уебсайта си предприятията най-често предоставят на потребителите описание на предлаганите стоки и услуги и ценова информация (38.7%), а съдържание на уебсайта на поне два езика имат 25.1% от фирмите.
През 2025 г. 41.5% от предприятията използват различни видове социални медии (Facebook, Instagram, X, Snapchat, YouTube, TikTok, LinkedIn, Xing, Viadeo и др.), за да развиват дейността си и да разширяват своето присъствие в интернет, като при фирмите с 250 и повече заети лица относителният дял е 69.8%, а при малките (10 - 49 заети) и средните (50 - 249 заети), съответно 38.7 и 52.5%.
Електронна търговия
През предходната 2024 г. 16.2% от предприятията са продавали стоки и услуги по интернет, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 7.6% от общия им оборот. Относителният дял на тези, които са осъществили уебпродажби чрез собствен уебсайт или приложение, е 11.6%, а на използвалите електронни пазари за търговия със стоки и услуги по интернет като Booking.com, TimoCom, eBay, Amazon, Alibaba, eMAG, Glovo, Takeaway, Pop Up и други - 7.1%. Електронни продажби чрез автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI) са извършили 1.9% от предприятията.
От предприятията, които осъществяват уебпродажби, 97% продават стоки и услуги на клиенти от България, 37.7% - на клиенти от държави - членки на ЕС, а 21.4% имат клиенти от други държави, отчитат още от НСИ.
За петгодишен период (2020 - 2024 г.) относителният дял на предприятията, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се е увеличил с 4.4 процентни пункта.