Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. НСИ: За година делът на предприятията в страната използващи ИИ е нараснал с 2 %

Анализи

НСИ: За година делът на предприятията в страната използващи ИИ е нараснал с 2 %

Този тип технологии са най-разпространени сред фирмите с 250 и повече служители

НСИ: За година делът на предприятията в страната използващи ИИ е нараснал с 2 % - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/pixabay

През 2025 г. делът на предприятията, използващи технологии с изкуствен интелект у нас е бил 8.5%, като броят им е нараснал с 2 процентни пункта спрямо предходната 2024 г. Най-разпространено е било използването на тези технологии сред фирмите с 250 и повече заети лица - 26.2%. Това отчитат от Националния статистически институт (НСИ) в свой доклад за използването на информационни и комуникационни технологии в предприятията през настоящата година.

НСИ© НСИ НСИ

От данните става ясно, че най-често технологии с изкуствен интелект са прилагали фирмите от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (42.0%), следвани от сектор „Професионални дейности и научни изследвания“ - 26.4%. Компаниите от сектор „Строителство“ използвали този тип технологии са били с най-малък дял (3%).

НСИ© НСИ НСИ

Технологиите с изкуствен интелект, които най-много предприятия са внедрили в дейността си, са тези за извършване на анализ на писмен език (58.1%), следвани от:

технологии за генериране на изображения, видеоматериали, звук - 52.9%;

технологии за автоматизиране на работни процеси или съдействие при вземането на решения - 44.0%;

технологии за генериране на писмена или устна реч - 37.7%;

технологии за преобразуване на устна реч в машинночетим формат - 31.2%;

технологии за идентифициране на предмети или лица - 28.1%;

технологии за машинно самообучение за анализ на данни - 26.5%.

Основните цели, за които предприятията са използвали технологии с изкуствен интелект, са свързани с маркетинг и продажби (36.1%) и организация на бизнес административни процеси и управление - 32.5%.

От предприятията, които не са използвали технологии с изкуствен интелект, 5.6% посочват, че са обмисляли въвеждането им в работните си процеси. Основна пречка пред по-голямата част от тях (72.7%) е липсата на подходящи експертни познания в тази област, а за 55.7% разходите са се оказали твърде високи, отчитат от НСИ. При 51.8% причината е била несъвместимост със съществуващите системи, оборудване и софтуер, докато 50.3% са били притеснени от липсата на яснота относно правните последици.

Използване и анализ на данни

През 2025 г. 26.6% от предприятията са използвали софтуер за управление на ресурсите (ERP). По-малък е делът на фирмите, които разполагат с приложение за управление на връзките с клиенти (CRM) - 11.9%, както и на използващите софтуер за бизнес разузнаване (BI) - 6.8%.

Повече от една четвърт (27.1%) от фирмите извършват анализ на данни, като при предприятията с 250 и повече заети лица относителният дял е 63.4%. Предприятията, които предпочитат данните да се анализират от собствени служители, са 22.5%, а при 9.4% дейността е възложена на друга фирма или организация.

Източниците на данни за анализ, които използват предприятията, са:

записи на трансакции като данни за продажбите и плащанията - 76.6%[1];

данни за клиентите като покупки, местоположение, предпочитания, отзиви, търсения - 57.6%;

свободно достъпни данни от държавни институции - 45.4%;

данни от социални медии - 37.2%;

уебданни - 34.1%;

данни за местоположението от използването на преносими устройства или превозни средства - 32.2%;

данни от интелигентни (смарт) устройства или датчици - 18.4%;

спътникови данни - 13.1%.

Използване на компютърни услуги в облак (cloud computing)

През 2025 г. 17.8% от предприятията използват платени компютърни услуги в облак, за да намалят разходите си за хардуер и софтуер. При фирмите с 250 и повече заети лица относителният дял е 49.1%, а при малките (10 - 49 заети) и средните (50 - 249 заети), съответно 14.7 и 30.1%.

Основни потребители на облачни услуги са предприятията от сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ - 56.2%, а най-малко се използват в сектор „Строителство“ - 8.9%.

Най-често използваната компютърна услуга в облак е електронната поща (82.6%[2]), следвана от:

съхранение на файлове - 71.3%;

офис софтуер - 64.2%;

хостинг на бази данни - 63.6%;

софтуерни приложения за сигурност - 55.5%;

финансов и счетоводен софтуер - 45.0%;

ERP софтуер - 36.1%.

ИКТ и околната среда

През 2025 г. 10.0% от предприятията използват ИКТ системи и решения за намаляване на потреблението на енергия, а 7.6% - за намаляване на използваните материали или за увеличаване на използването на рециклирани материали.

Почти половината от фирмите (48.6%) запазват ИКТ оборудването (компютри, монитори, принтери, мобилни телефони и др.), което вече не използват, за употреба като резервни части или поради опасения от разкриване на чувствителна информация. По-малка част (44.6%) го предават или изхвърлят в пункт за събиране и рециклиране на електронни отпадъци, а 19.7% го продават, връщат на лизингово предприятие или даряват.

В същото време през 2025 г. в 96.3% от нефинансовите предприятия с 10 и повече заети лица е отчетено, че са имали достъп до интернет. С фиксирана интернет връзка разполагат 88.0% от предприятията, като при 54.7% максималната скорост за сваляне на данни е била по-висока от 100 Mbps. От предприятията с 250 и повече заети, 81.9% разполагат със скорост за сваляне на данни по-висока от 100 Mbps, а при 20.7% скоростта е над 1 Gbps.

Относителният дял на заетите лица в предприятията, които разполагат с достъп до интернет, е 44.8%. Най-много заети лица използват интернет в сектор „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ (92.5%), а най-малко - в сектор „Строителство“ (28.9%).

Всяко второ предприятие (49.7%) разполага със собствен уебсайт, като при фирмите с 250 и повече заети относителният дял е 85.7%. На уебсайта си предприятията най-често предоставят на потребителите описание на предлаганите стоки и услуги и ценова информация (38.7%), а съдържание на уебсайта на поне два езика имат 25.1% от фирмите.

През 2025 г. 41.5% от предприятията използват различни видове социални медии (Facebook, Instagram, X, Snapchat, YouTube, TikTok, LinkedIn, Xing, Viadeo и др.), за да развиват дейността си и да разширяват своето присъствие в интернет, като при фирмите с 250 и повече заети лица относителният дял е 69.8%, а при малките (10 - 49 заети) и средните (50 - 249 заети), съответно 38.7 и 52.5%.

Електронна търговия

През предходната 2024 г. 16.2% от предприятията са продавали стоки и услуги по интернет, а реализираният оборот от електронна търговия възлиза на 7.6% от общия им оборот. Относителният дял на тези, които са осъществили уебпродажби чрез собствен уебсайт или приложение, е 11.6%, а на използвалите електронни пазари за търговия със стоки и услуги по интернет като Booking.com, TimoCom, eBay, Amazon, Alibaba, eMAG, Glovo, Takeaway, Pop Up и други - 7.1%. Електронни продажби чрез автоматизиран обмен на данни (съобщения от тип EDI) са извършили 1.9% от предприятията.

От предприятията, които осъществяват уебпродажби, 97% продават стоки и услуги на клиенти от България, 37.7% - на клиенти от държави - членки на ЕС, а 21.4% имат клиенти от други държави, отчитат още от НСИ.

За петгодишен период (2020 - 2024 г.) относителният дял на предприятията, които продават стоки и услуги чрез електронна търговия, се е увеличил с 4.4 процентни пункта.

Анкети

Financialtribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.