Анализи
Петър Хаджиколев: Ще бъдем способни да генерираме рекламни клипове и филми с бюджет в десетки пъти по-нисък от необходимия днес

На 31 октомври Интер Експо Център в София ще бъде домакин на F5 Conf – водещата маркетинг конференция от експерти за експерти, която вече осем години представя най-новите тенденции и стратегии в дигиталния маркетинг. Сред лекторите е Петър Хаджиколев, маркетинг директор в 1ForFit и експерт по изкуствен интелект. Разговаряме с него как новите технологии трансформират пазара на креативни услуги, какви умения ще бъдат решаващи в следващите години и защо човешкият елемент остава незаменим дори в ерата на автоматизацията.
Г-н Хаджиколев, изкуственият интелект промени начина, по който се създава съдържание. Как генеративните изображения и видео влияят върху пазара на креативни услуги и какви нови възможности откриват за бизнеса и специалистите?
Новите инструменти с изкуствен интелект със сигурност имат фундаментално влияние върху пазара.
От една страна, те направиха създаването на съдържание изключително достъпен процес и намалиха разходите драстично. Вече много често няма нужда да наемаме модели, да организираме фотосесии или дори видеозаснемане, за да имаме материали, с които да промотираме продуктите си. Нужни са единствено няколко абонамента за правилните услуги и възможностите са почти неограничени.
Видео моделите пък ни помагат не само да привличаме аудиторията по атрактивен за нея начин, но и да превеждаме бързо и лесно съдържанието си на множество езици в рамките на броени секунди.
Не на последно място, генеративните системи са на път да убият бизнеси като тези, които продават стокови видеа и изображения. Просто този продукт вече е достъпен при поискване (on demand) и може да бъде персонализиран много по-лесно според конкретните ни нужди.
AI прави процеса по-бърз и достъпен, но поставя въпроса къде остава човешката креативност. Виждате ли риск от загуба на оригиналност или по-скоро нов начин да се изразяваме визуално и да разширяваме границите на въображението?
В някаква степен всички нови инструменти за креативност ни правят по-шаблонни от преди. По същия начин, по който мийм платформи като 9gag преди години помогнаха за това всички младежи по света да се смеем на едни и същи шеги сега инструментите с изкуствен интелект ни натискат към това да генерираме подобно съдържание, поне в процеса на учене как да ги ползваме. Причината е, че това е нещо толкова ново, че всички се учим едни от други - през споделяне на команди (prompts) в групи, форуми социални мрежи.
В същото време обаче AI отвори изцяло нови възможности за милиарди хора на планетата. В момента човек може да реализира креативните си идеи дори без умения за рисуване, фотография или дигитален дизайн. Най-трудното е да се пречупим за идеята, че всичко визуално вече е възможно и да продължим да опитваме докато не получим желания резултат.
В този смисъл епохата е рай за въображението и идеите и кошмар за хората, които са инвестирали години в трупането на умения за създаване на визуално съдържание.
С навлизането на генеративния AI професиите в маркетинга и дизайна се променят бързо. Какви умения стават решаващи днес и как специалистите могат да се адаптират, за да останат конкурентни?
Винаги съм вярвал, че най-ценното умение на маркетолозите е любопитството. Днес съм сигурен, че то е по-полезно от всякога.
Огромна част от знанието на човечеството е на една команда разстояние. Можем да научим всичко, стига да знаем как да си го поискаме и как да структурираме мислите си в комуникацията с изкуствения интелект.
За радост хората, които се занимават с дигитален маркетинг, са свикнали с динамиката на честите промени и постоянната нужда да обновяваме знанията си. Заради това и вярвам, че нашия сектор е един от най-адаптивните. А много от най-светлите умове в историята са споделяли, че за тях интелигентността се изразява точно в способността да се адаптираме към промени.
Кои са най-важните съвети, които бихте дали на един бизнес, когато започва да интегрира AI в своите маркетинг и визуални стратегии? Как да се възползва от технологиите, без да загуби човешкия си почерк?
На първо място е важно да не бъдем мързеливи и да не се пускаме по течението на технологичния прогрес. Това, че можем да създаваме огромни обеми съдържание, все още не означава, че трябва да го публикуваме без човешка намеса. Голяма част от материалите, които създаваме с AI, все още имат нужда от „очовечаване”.
По отношение на интеграцията на технологии, моят опит показва, че екипите навлизат изключително бързо в AI, стига да получат правилния начален тласък. Той често се изразява в това всеки човек от отбора ни да получи реални примери за това как AI може да подобри ежедневните му процеси. Важно е да отделим време и да помислим за реални и практични употреби за абсолютно всеки. Добър вариант е да го направим като опишем подробно задачите си и сами попитаме AI услугата, която ползваме, за това как може да ни помогне.
След това всичко зависи от достатъчно проби и грешки, за да натрупаме достатъчно знания за това кое работи за нас и как да стигнем до резултатите, които ни устройват.
Как си представяте еволюцията на визуалния маркетинг в следващите години? В каква посока ще се развият идеите, съдържанието и начинът, по който комуникираме визуално?
Краткосрочното бъдеще принадлежи на видео съдържанието, което ще виждаме в огромни количества. Просто защото вече можем да го създаваме и без снимане.
Съвсем скоро стикерите, които си изпращаме в различни чат услуги, ще бъдат заменени от видеа, които създаваме с AI и персонализираме за конкретния контекст на разговора.
Ще бъдем способни да генерираме цели рекламни клипове, а защо не и цели филми, с бюджет в десетки пъти по-нисък от необходимия днес.
Очаквам да преминем от „създаване на послание” към „създаване на преживяване” и да използваме технологиите не просто, за да показваме продукт или услуга, а да предадем усещане - атмосфера, история, идентичност. Всичко това ще стане още по-възможно с навлизането на технологиите за добавена реалност.