Анализи
Поскъпването на говеждото изправя британския ресторантьорски сектор пред трудни времена

По-високите цени на говеждото месо и пресните продукти са довели до годишен ръст на инфлацията на хранителните продукти във Великобритания. Шеф на верига стек ресторанти заяви пред „Би Би Си“, че цената на месото е скочила с една пета.
Цените на хранителните продукти са се повишили с 2,8% за годината до май, което е най-високият годишен ръст от май 2024 г., когато инфлацията на хранителните продукти беше 3,2%, според Британския консорциум за търговия на дребно (BRC).
Експерти от селскостопанския сектор заявиха, че цените на говеждото месо в частност са се повишили поради високото търсене и ниското предлагане, причинени от липсата на държавна подкрепа.
Томас Мауние, съосновател на веригата стек ресторанти Fazenda, заяви, ресторантьорския бранш в страната е изправен пред „трудни времена“.
Мауние, чиято верига, вдъхновена от бразилската кухня, има 8 ресторанта в Обединеното кралство, каза, че фирмата му е прехвърлила едва около 2% от увеличените разходи към клиентите си.
„Цената на говеждото месо в частност се е повишила с около 20% през последните 12 месеца. Голяма част от това се е случило през последните шест месеца, но фирмите не могат да прехвърлят всичко това на клиентите си“, добави той.
Мауние заяви, че увеличението на производствените разходи и повишаването на националната минимална работна заплата също допринасят за повишаването на общите разходи, което може да се отрази на потребителите.
Ник Алън, изпълнителен директор на Британската асоциация на преработвателите на месо, заяви, че конкуренцията между супермаркетите досега е държала цените на говеждото месо ниски, така че е било само въпрос на време клиентите да бъдат засегнати от увеличението на разходите.
„Това не е изненада. Цената на говеждото месо на фермите се покачваше и покачваше, докато достигна рекордни нива“, каза Алън.
Той предупреди, че за сектора е „истинска борба“ да отговори на търсенето на говеждо месо, и добави, че „правителствените програми не подкрепят производството, а вместо това подкрепят програми за опазване на околната среда“.
Хелън Дикинсън, изпълнителен директор на BRC, заяви, че потребителите на червено месо „може би са забелязали, че стековете са поскъпнали“ този месец.
Джили Грид, земеделски производител от четвърто поколение и производител на говеждо месо в Девън, заяви: „Това е чисто математика – става въпрос за търсене и предлагане.“
„Има 5% недостиг на едър рогат добитък и 1% увеличение на потребителското търсене, а комбинацията от тези фактори наистина доведе до повишение на цените“, каза Грид.
Тя подчерта, че повишението на цените е засегнало цялата верига на доставки.