Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Проучване: 73% от фирмите у нас предвиждат коледни бонуси за своите служители

Анализи

Проучване: 73% от фирмите у нас предвиждат коледни бонуси за своите служители

Проучване: 73% от фирмите у нас предвиждат коледни бонуси за своите служители - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

2/3 от българските работодатели раздават коледни бонуси на своя персонал. Делът на компаниите, чието финансово състояние позволява раздаването на тази премия обаче намалява с около 4% годишна база. Данните са от проучване, проведено от Българската търговско-промишлена палата (БТПП).

От изследването става ясно, че 73% от фирмите, все пак предвиждат да дадат бонуси, което е позитивно в днешната динамична среда,  но се забелязва  и промяна в мотивацията за това. Делът на компаниите, чието финансово състояние позволява раздаването на бонуси, спада от 33,70% през 2022 на 29,63% през 2023г.

В същото време се увеличава процентът на работодателите, които дават бонуси, за да мотивират и запазят своите служители – от 43,48% на 51,85%, а не толкова и само за Коледните празници.

В контекста на текущите икономически предизвикателства, това подчертава значението на бонусите като инструмент за провеждане на мотивационна политика за задържане на кадри.

Така допълнителните пари към заплатата, все по-често се превръщат в средство за задържане на персонала, в условията на конкуренцията за работна сила.

Същевременно се наблюдава спад от 11.54% в процента на фирмите, планиращи да дадат бонуси, в сравнение с миналата 2022 година. Този спад според експертите от БТПП може да се припише на редица фактори.

Първо, предстоящото увеличение на минималната работна заплата от януари 2024 г., което ще създаде допълнителни финансови разходи върху компаниите.  4,3% от фирмите са посочили като причина да се въздържат от коледен бонус, именно очакваното повишаване на заплатите на персонала

Второ, общият недостиг на финансови ресурси, който е отражение на сегашните икономически условия. Тройно скача процентът на фирмите,  финансовото състояние на които не позволява бонусиране в сравнение с 2022 и това е и водещата причина да се въздържат.

И трето, някои фирми вече са повишили заплатите на своите служители през текущата година, което изглежда е намалило потребността или желанието им да предоставят допълнителни коледни бонуси.

„Предстоящото увеличение на минималната работна заплата с 19.62% (от 780 лв. на 933 лв.) и общото повишение на разходите на работодателите за един отработен час с 15.1% в третото тримесечие на 2023 г. спрямо същия период на предходната година (данни на НСИ), водят до съществено нарастване на разходите за труд. Специфично, в индустрията увеличението е 16.6%, в услугите е 13.9%, а в строителството достига 17.0%. Тези фактори, в комбинация с инфлацията, могат да обяснят защо 17% от фирмите не планират да дават коледни бонуси, а също така и защо 9% от фирмите все още не са взели решение относно бонусите, което пък е повишение с 5% за 2023 година, сравнено с предходната 2022г.,  показвайки увеличена несигурност и колебание сред бизнеса“, отчитат от БТПП.

Проучването е проведено между 15 и 18 декември сред 162 компании от сферите на услугите, производството и търговията.

Анкети