Анализи
Проучване: Повишаването на цените и разходите за живот са основните тревоги за младите хора в ЕС

Справянето с нарастващите цени трябва да бъде основен приоритет в цяла Европа, смятат младите хора на възраст 16-30 години. За 42% от тях социалните мрежи са основният източник на новини по политически и социални въпроси. 76% от смятат, че са били изложени на дезинформация през последните седем дни, а 70% са уверени, че могат да я разпознаят. Това показва проучване на Евробарометър по поръчка на ЕП сред гражданите на ЕС на възраст между 16 и 30 години.
Повишаването на цените и разходите за живот са повод за безпокойство за 40% от хората на възраст 16-30 години, които взеха участие в последното проучване на Евробарометър за младежта.
Една трета от анкетираните смятат, че ЕС трябва да съсредоточи вниманието си върху околната среда и изменението на климата през следващите пет години, а други 31% заявяват, че приоритет трябва да бъдат икономическото положение и създаването на работни места.
Почти три от всеки десет млади хора (29%) искат ЕС да даде приоритет на социалната закрила, благосъстоянието и достъпа до здравеопазване. Повече от един на всеки пет респонденти посочва образованието и обучението (27%), жилищното настаняване (23%) и отбраната и сигурността на ЕС (21%) като важни приоритети за ЕС. Европейската отбрана е от особено значение за младите хора в Чехия (36%), Полша (33%) и Естония (32%).
Председателят на ЕП Роберта Мецола заяви: „Да се вслушаме в исканията и тревогите на младите европейци е от жизненоважно значение за политиците, законодателите и европейската демокрация. Младите хора днес са обезпокоени от повишаването на цените, изменението на климата, сигурността и шансовете им за намиране на добра работа. Това са опасения, на които трябва да обърнем внимание при всяко решение, което вземаме, и на всеки закон, който приемаме. В противен случай рискуваме да загубим едно цяло поколение поради разочарование и обезверяване.“
Социалните мрежи изпреварват телевизията като основен източник на информация
Социалните мрежи са най-големият източник на информация по политически и социални въпроси за 42% от анкетираните на възраст между 16 и 30 години, като телевизията е вторият най-популярен източник (39%). Предпочитанието към телевизията е особено видимо сред респондентите на възраст между 25 и 30 години. Тази възрастова група е по-вероятно да използва онлайн новинарски платформи и радио, отколкото хората на възраст между 16 и 18 години. По-младите участници в проучването (16-18 години) разчитат повече на социалните мрежи (45%), отколкото анкетираните на възраст между 25 и 30 години (39%), както и разчитат на приятелите, семейството или колегите при получаване на информация (29% в сравнение с 23% при респондените на възраст между 25 и 30 години).
„Информационният пейзаж бързо се променя. Тъй като повечето млади хора получават новините си предимно от социалните мрежи, политиците и платформите на социалните мрежи имат особена отговорност да се борят с нарастващата дезинформация“, добави председателят на ЕП.
Телевизията продължава да бъде водещ източник на информация за младите хора в Португалия (53%), Италия (52%), Словения (45%) и Франция (43%). Онлайн пресата и/или новинарските платформи и радиото са източници на информация за 26% от по-младите участници и 16% от по-възрастните респонденти. В изданието на проучването за 2021 г. като основни източници на новини бяха посочени социалните мрежи и новинарските уебсайтове (всеки от тях беше споменат от 41% от респондентите).
Инстаграм и ТикТок са най-използваните социални мрежи за новини
Инстаграм е най-често използваната платформа за получаване на политически и социални новини сред младите хора (47%), следвана от ТикТок (39%). Платформата X (преди това известна като Туитър) се използва само от 21% от младите хора, показва проучването.
Младите хора са наясно, че са изложени на дезинформация
Значително мнозинство (76%) от младите хора смятат, че са били изложени на дезинформация и фалшиви новини.
В девет държави от ЕС повече от половината респонденти съобщават, че са били изложени на дезинформация „често“ или „много често“, като най-голям дял са от Малта (59%), Унгария (58%), Гърция (57%), Люксембург (55%) и Белгия (54%). Обратно, делът на тези, които вярват, че никога не са били изложени на дезинформация и фалшиви новини, е най-висок в Румъния (19%), следвана от България (11%).
70% от участниците в проучването са убедени, че могат да разпознаят дезинформацията. Респондентите от Малта и Хърватия са най-уверени в способността си да разпознават дезинформацията, докато тези от Австрия, Германия и Словения се чувстват най-малко уверени.
Проучването на Евробарометър за младежта, поръчано от Европейския парламент, беше проведено от социологическа агенция Ipsos между 25 септември и 3 октомври 2024 г. сред 25 863 млади хора на възраст между 16 и 30 години от всички 27 държави членки на ЕС под формата на компютърно подпомогнато уеб интервю (CAWI) чрез онлайн панели. Средните данни за ЕС са претеглени според броя на населението във всяка държава членка.