Анализи
Ресторантьори и хотелиери: Обезпокоени сме от индикациите за увеличаване на ДДС
От бранша посочват, че антикризисната мярка е насочена за стимулиране на бизнеса и ставката от 9% трябва да се запази, в противен случай ще се повишат цените за крайния потребител
„Това, което ни безпокои, са индикациите на правителството за увеличаване на ДДС. Това логично ще повиши цените и ще падне потреблението“, това коментира Атанас Димитров – заместник-председател Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация.
„Намаляването на ДДС на 9% в туризма беше антикризисна мярка. То е насочено към стимулиране на бизнеса, който има своята специфика. Важно е ставката от 9% ДДС да остане“, посочва още той, предава БНР.
„В цяла Европа за този тип услуга се налага диференцирана ставка. Страните, които искат да развиват туризма си, наблягат на този сектор. В дестинации като Англия, Франция, Испания, Гърция, Турция и Хърватска се налага диференцирана ставка. Имаме сериозна аргументация за задържане на ставката. Тя е икономическа. Ще дадем предложенията си. Имахме покана от Министерството на финансите. Надяваме се да има чуваемост, за да съхраним бизнеса“, обясни Димитров.
„И през тази година се наложи браншът да разрешава проблема с намирането на персонал“, посочи Георги Щерев председател на БХРА.
Той посочва, че се браншът търси изход като внася кадри от чужбина - Шри Ланка, Индия, Узбекистан, Казахстан.
„Необходимо е да има по-голяма активност от страна на държавата, която да влезе в регулативните си функции", казва Веселин Налбантов, заместник - председател на организацията.
„Туристическата такса не се събира. Държавата, респективно общината, не си върши работата“, категорични са от бранша.
„След кризата, породена от Covid, туризмът отново е пред изпитания“, каза Атанас Димитров.
„Войната в Украйна оказа влияние. Притеснителното е за следващия сезон. Светът отново започва да ври. Ситуацията в Израел реже традиционни туристи, които пристигат“.
Туристическият бранш разчита на рекламата на страната за привличане на повече туристи от чужбина. Залагат се очаквания и към Програмата за финансиране на маркетингови дейности на туристически услуги в черноморските общини в България, която обяви Министерството на туризма, в размер на 5 милиона лева.
„Разчитаме да тръгнат тези рекламни кампании. Мисля, че може да се намали обаче бюрокрацията“, отбеляза Георги Щерев.