Анализи
Reuters: Европа се запасява с руски дизел преди да го забрани
Европейските търговци бързат да напълнят хранилищата с руски дизел преди забраната на ЕС да започне през февруари, тъй като алтернативните източници остават ограничени. Брюксел ще забрани вноса на руски петролни продукти, на които разчита в голяма степен за своя дизел, до 5 февруари. Това ще последва забраната за руски суров петрол, която влиза в сила през декември, посочва Reuters.
„Зареждането на руски дизел в района за съхранение Амстердам-Ротердам-Антверпен (ARA), се е повишило до 215 000 барела на ден от 1 ноември до 12 ноември, което е увеличение от 126% спрямо октомври“, коментира Памела Мънгер, старши пазарен анализатор във фирмата за енергийни анализи Vortexa.
С няколко незабавни рентабилни алтернативи, дизелът от Русия е съставлявал 44% от общия внос на гориво за пътища в Европа през ноември, в сравнение с 39% през октомври, показват данните на Refinitiv.
Въпреки че зависимостта на Европа от руското гориво е намаляла с повече от 50%, след февруарската инвазия на Москва в Украйна, Русия все още остава най-големият доставчик на дизел за континента.
„ЕС ще трябва да осигури около 500-600 kb/d дизел, за да замени руските обеми. Доставките дойдат от САЩ, както и от Суец - предимно от Близкия изток и Индия“, заяви Юджийн Линдел, от FGE.
Руският газьол, насочващ се към резервоарите на ARA, вероятно ще бъде използван или продаден бързо в резултат на изоставане на фючърсите на газьол в ICE, където текущата стойност е по-висока, отколкото ще бъде през следващите месеци, посочва Ларс ван Вагенинген от холандската консултантска компания Insights Global. .
Част от наплива идва, защото ICE Futures Europe забранява газьола с ниско съдържание на сяра от руски произход още преди да влязат в сила санкциите на ЕС.
От 30 ноември търговците трябва да докажат на ICE, че нито един руски продукт не е влязъл в резервоари, а в по-широкия регион ARA - включително Flushing и Ghent - които ще бъдат използвани за доставка през януари чрез фючърсния договор на ICE.
През декември руският газьол все още ще може да пристига в резервоарите за съхранение на ARA, но ще трябва да бъде преместен в други, от които да не може да се извърши доставка, посочва ICE.
„Обемите, доставени след изтичане на срока, всъщност са доста малки... това просто засилва логистичните предизвикателства“, каза Нийл Кросби, старши анализатор във фирмата за петролни анализи OilX.
По данни на платформата ICE през януари 2022 г. са били доставени и изтъргувани 70 000 тона газьол.