Анализи
Роботи вместо работници, променя ли се пазара на труда?
Клиенти в британски супермаркет с удивление проследиха случка, която им се стори твърде забавна - служител „небрежно“ връчи покупки, които трябва да бъдат доставени на клиент, на най-новия си колега. Оказа се, че той е... робот.
„Къде отиваш?“, обръща се минувач към бял робот, който прилича на малък хладилник на колела. Друг човек му помахва за довиждане, докато роботът се „търкаля“ към вратата на къщата на клиент в английския град Бедфорд, за да му достави поръчка, разказва Ройтерс, цитиран от БТА.
„Роботите не са нещо, което очакваме да бъде част от бъдещето. Те вече са част от настоящето“, казва Андрю Къртис, ръководител на британското подразделение на компанията „Старшип текнолъджис“ (Starship Technologies), най-големият производител в света на роботи-доставчици.
Във Великобритания от 2018 г. насам 300 самоуправляващи се роботи, произведени от базираната в САЩ естонска фирма, всеки ден изпълняват по около 1000 доставки.
Все повече роботи-доставчици може да се видят в градските райони - от машини, които се движат по тротоарите до летящи дронове. Използването им се увеличава по време на пандемията от КОВИД-19, когато много хора са принудени да не напускат домовете си и разчитат на доставки на храни и на други стоки.
Технологични компании, сред които е и „Старшип текнолъджис“, твърдят, че създават нови работни места, а освен това електрическите им роботи са по-безвредни за околната среда в сравнение с автомобилите или бусовете, с които традиционно се извършват доставки.
Роботи заплашват работни места?
Профсъюзите във Великобритания обаче алармират, че роботите създават реална опасност за влошаване на условията на труд, както и за работните места на доставчиците и на шофьорите към фирмите за куриерски услуги.
„Някои компании за куриерски услуги вече третират своите работници като роботи, така че не е учудващо, че проявяват все по-голям интерес към автоматизацията на своя бизнес“, казва Ахмед Хафез от синдикалната организация на куриерите към Независимия работнически съюз на Великобритания (IWGB).
„Вместо да „трошат“ пари за нови технологии, фирмите трябва да се съветват с работниците и с техните профсъюзи, за да гарантират, че автоматизацията няма да доведе до загуба на работни места или до допълнително натоварване на служителите с още отговорности“, смята Хафез.
Роботите генерират печалби
Предвижда се, че към 2030 г. благодарение на роботите-доставчици ще бъдат генерирани около 670 милиона долара от всички приходи в глобален мащаб, което е сериозен скок спрямо 70-те милиона долара, които се очакват през 2022 г., сочат данните от проучване на „Ей Би Ай рисърч“ (ABI Research), международна компания за анализи на технологичния сектор.
Фирмата производител на роботи „Старшип текнолъджис“ обяви, че през 2021 г. е доставила три пъти повече от своите машини на клиенти в целия свят. Около 1700 самоуправляващи се роботаи създадени от компанията, са извършили 3 милиона доставки в редица страни, сред които САЩ, Германия, Финландия и Естония.
„Роботите спазват маршрути за доставки, които са програмирани предварително. Те се движат предимно по тротоарите и използват камерите и сензорите си, когато се налага да пресичат пътища или да заобикалят препятствия. Ако все пак не успеят да го направят, операторите им, които работят в Естония и контролират роботите от разстояние, коригират маршрута им и те продължават да изпълняват поръчките си“, споделя мениджърът Андрю Къртис от „Старшип текнолъджис“.
Редица корпорации, сред които „ФедЕкс“ (FedEx), „Амазон“ (Amazon) и „Юбер“ (Uber) също използват самоуправляващи се роботи за доставки по земя.
„Амазон“ обаче обяви наскоро, че спира изпитанията в реална среда на своите роботи за доставки от серията „Скаут“ (Scout), тъй като те „не отговарят изцяло на нуждите на клиентите“ на компанията.
Междувременно „Алфабет“ (Alphabet), компанията майка на „Гугъл“ (Google), и „Амазон“ пуснаха на пазара летящи роботи (дронове) за доставки.
Какво следва?
На този фон все повече служители на компании за куриерски услуги и на фирми за доставки на храни не крият своите опасения, че може да загубят работата си. Много от тях изтъкват, че са подложени на огромно натоварване от своите шефове, които им плащат малко и не им осигуряват добри условия на труд.
„Ако те успеят да се отърват от нас и да ни заменят всички с роботи, то тогава животът им ще стане много по-лесен, тъй като няма да имат никакви отговорности към служители, които да ги притесняват“, отбелязва Ясийн Аслам, президент на британската профсъюзна организация Ей Ди Си Ю (ADCU), която защитава правата на заетите във фирмите за куриерски услуги и на шофьорите към компании, които привличат клиенти чрез онлайн приложения.
„Какво ще стане с всичките тези работници? Къде ще отидат те?“, пита профсъюзният лидер.
Роботите-доставчици, които са символ на прогреса и „улесняват живота“ на много фирми, но и на техните клиенти, вероятно са причина все повече работници и служители да започнат да си задават въпроса: "Очаква ли ни бъдеще, в което много хора ще загубят работата си или тя ще стане много по-тежка поради конкуренцията на роботите?“