Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Шокови вълни: 200% мито за европейските вина и шампанско и 50% за американското уиски

Анализи

Шокови вълни: 200% мито за европейските вина и шампанско и 50% за американското уиски

Шокови вълни: 200% мито за европейските вина и шампанско и 50% за американското уиски - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Последният търговски удар на Доналд Тръмп предизвиква шокови вълни в европейската винарска и спиртна индустрия. 

Президентът на САЩ обяви в социалната мрежа Truth Social, че администрацията му ще наложи 200% мито върху европейските вина, шампанско и други алкохолни продукти, ако ЕС не премахне 50% мито върху американското уиски. 

Този ход доведе до спад на акциите на големите европейски компании за напитки, докато американските производители на спиртни напитки отбелязаха подем. 

Американските потребители отдавна са основни купувачи на висококачествени европейски вина и спиртни напитки, а мита от такъв мащаб биха могли да направят много от вносните продукти непосилно скъпи.

Франция е най-големият износител на шампанско, но кой е най-големият потребител?

Съединените щати са изключително важна експортна дестинация за европейските производители на алкохол, като през 2024 г. те ще внесат от ЕС напитки, спиртни напитки и оцетни продукти на стойност 13,1 млрд. евро, по данни на Международния търговски център.

Страх от въвеждане на мита за ЕС: Американците се запасяват с просеко от Италия

Сред тях 5,2 млрд. евро са от вино, като на САЩ се падат близо 20% от общия износ на вино от ЕС. 

Секторът на спиртните напитки и ликьорите е още по-изложен на риск, като през миналата година доставките за САЩ са на стойност 5,1 млрд. евро - 22% от общия износ на блока в тази категория.

Износът на бира от Европа е по-малко зависим от търсенето в САЩ, като през миналата година ЕС е изпратил бира за САЩ на стойност 1,1 млрд. евро - около 12% от общия износ на бира.

„Европейският съюз, един от най-враждебните и злоупотребяващи с данъци и тарифи органи в света, току-що наложи неприятна 50-процентна тарифа върху уискито. Ако тази тарифа не бъде премахната незабавно, САЩ скоро ще въведат 200% тарифа за всички вина, шампанско и алкохолни продукти, идващи от Франция и други държави, представляващи ЕС“, написа Тръмп в Truth. 

„Това ще бъде чудесно за бизнеса с вино и шампанско в САЩ.“

През 2018 г. ЕС първоначално наложи 25% мито върху американското уиски в отговор на американските мита върху европейските метали, което доведе до рязък спад в износа на американско уиски за Европа. 

Въпреки че тези мита бяха спрени през 2021 г., САЩ наскоро решиха да въведат отново мита върху европейската стомана и алуминий, което накара ЕС да възстанови и удвои митото си върху американското уиски до 50%, считано от 1 април 2025 г.

Изявлението на американския президент доведе до спад на европейските акции на алкохолни компании, тъй като инвеститорите преценяваха потенциалното въздействие на митата върху ключов износ.

Акциите на Davide Campari-Milano, италианския собственик на Campari, Aperol и Wild Turkey, спаднаха с 4,2 % към 15:00 ч. централноевропейско време. 

Френската Pernod Ricard, която стои зад Absolut Vodka, Jameson Irish Whiskey и Martell Cognac, спадна с 3,9%.

Холандският пивоварен гигант Heineken се смъкна с 0,6%, а LVMH, луксозната компания, която притежава Moët & Chandon и Hennessy, спадна с 1,4%.

Докато европейските акции претърпяха удар, американските производители на дестилати спечелиха. Brown-Forman, производителят на Jack Daniel's, поскъпна с 2,1 %, отразявайки очакванията, че натискът на Тръмп може да доведе до премахване на митата на ЕС върху американското уиски - стъпка, която ще отвори отново европейските пазари за американските производители.

Анкети