Анализи
След 24 години „Лукойл“ май си тръгва от България, но не по собствено желание
24 години след като „Лукойл“ дойде в България и купи бургаската рафинерия, руската компания май си тръгва. Не по собствено желание, а под натиска на управляващото мнозинство в парламента.
До тази ситуация се стигна светкавично - миналия вторник се появи в парламента предложение за прекратяване на концесията на „Лукойл“ за нефтеното пристанище. Три дни по-късно - в петък, депутатите го гласуваха окончателно. А според него седмица след обнародването в „Държавен вестник“ концесията се спира. Гласуването мина със 134 гласа - на ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС. „Има такъв народ“ не участва във вота, „Възраждане“ и БСП бяха против, пише 24 часа.
Оказва се, че това не е всичко - в края на миналата седмица стана ясно, че ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС ще обсъждат и вкарването на особен управител в бургаската рафинерия, което е позволено по закон. А в петък Делян Добрев от ГЕРБ заяви, че ще внесе проект на решение да бъде отнета дерогацията на „Лукойл“ за руския петрол, защото по никакъв начин не оказала положителен ефект върху българските граждани. Нямало ги и обещаните от служебното правителство 700 млн. лв. данък върху свръхпечалбата.
„При положение че от дерогацията печелят само „Лукойл“ и „Литаско“, не виждам защо трябва да съществува“, разясни Добрев.
В момента България ползва изключението, гласувано от ЕК, с което може да получава руски петрол по море до края на 2024 г. Спирането на дерогацията може да стане само с решение на правителството, не е нужна намеса на парламента, заявиха юристи. Защото решението на ЕК определя срока, а как ще се ползва изключението, решава изпълнителната власт.
Сценарият с изтласкването на руската компания бе потвърден в неделя от депутата от ДБ Владислав Панев. Последващо решение е отстраняването на „Лукойл“ от България, но трябва да сме внимателни с частната собственост, за да не се понижи доверието към страната ни, обясни Панев по БНТ. Като аргумент той посочи, че „Лукойл“ внася в България петрол на двойно по-ниска цена, това не се отразява на цените на горивата. А отстраняване на руснаците нямало да доведе до проблеми. Вносителите на горива в страната са гъвкави. Не очаквам да има дефицит, най-много за няколко дни да има леки проблеми, допълни Панев.
Евентуално спиране на дерогацията означава, че бургаската рафинерия ще трябва да работи с неруски нефт изцяло. В момента 60% от количествата идват от Русия, а останалите са от други страни. Светкавична замяна на петрола трудно ще се случи, защото е небходимо да се намерят доставчици, да се уговарят сроковете за докарването на суровината до Бургас. Не е ясно и на каква цена ще дойдат доставките с транспортните разходи. Руският сорт „Уралс“, с който работи рафинерията в Бургас, е на цена около 60 долара за барел, докато за другите видове средните котировки са с над 20 долара по-високи. Тоест при 100% неруски нефт ще има известно поскъпване на горивата.
На евтин внос също не може да се разчита, защото в момента в България цените са най-ниски от целия ЕС - бензинът е 2,57, а дизелът - 2,48 лева. Най-бързо и лесно биха могли да дойдат количествата от съседните Румъния и Гърция. Но там средната цена на бензина е съответно 2,62 и 3,71 лева, а на дизела - 2,77 и 3,25 лв.
Тоест без руския нефт и без „Лукойл“.