Анализи
Тъмни облаци над Apple: Компанията е обвинена в измама на 40 млн. потребители на iCloud във Великобритания
Apple е изправена пред съдебен иск, в който е обвинена, че на практика е "заключила" 40 милиона британски клиенти в услугата си iCloud и ги е таксувала на „измамни цени“.
Потребителската група "Which?" твърди, че съдебният иск, който тя е завела, може да доведе до изплащане на 3 млрд. паунда, като средният клиент ще получи около 70 паунда.
Apple отхвърли предположението, че нейните практики са антиконкурентни, като заяви, че потребителите не са задължени да използват iCloud. Компанията посочи, че много клиенти разчитат на алтернативни приложения и настоява, че „работи усилено, за да направи прехвърлянето на данни възможно най-лесно“.
Това е още един пример за „нарастващата вълна от големи колективни искове срещу големите технологични компании“, които „действат без достатъчно ограничения“, заяви Тоби Стар от правната фирма Humphries Kerstetter.
Facebook, Google, гигантът в сферата на игрите Steam и водещите мобилни оператори в Обединеното кралство са сред другите компании, изправени пред Апелативния съд по конкуренцията.
„Въпреки че повечето от тези искове са в начален стадий на развитие и отнемат много време за разрешаване, през следващите няколко години ще има повече решения и споразумения - те ще започнат да се отразяват на бизнеса на технологичните гиганти“, казва Стар.
Цената, която трябва да се плати
Потребителите на продукти на Apple получават безплатно малко количество цифрово пространство за съхранение - и след това се насърчават да плащат, за да използват услугата iCloud за архивиране на снимки, видеоклипове, съобщения, контакти и цялото друго съдържание, което се намира на тяхното устройство.
Цените за това пространство варират от 0,99 паунда на месец за 50 GB пространство до 54,99 на месец за 12 TB.
Apple не позволява на конкурентните услуги за съхранение на данни да имат пълен достъп до нейните продукти.
Тя твърди, че това е от съображения за сигурност, но също така допринася за огромните приходи на компанията.
Which? твърди, че в продължение на 9 години, считано от 2015 г., Apple на практика е блокирала хората в своите услуги и след това ги е таксувала прекалено скъпо.
„С предявяването на този иск Which? показва на големите корпорации като Apple, че не могат да ограбват британските потребители, без да се сблъскат с последствия. Предприемането на тези правни действия означава, че можем да помогнем на потребителите да получат дължимото им обезщетение, да възпрем подобно поведение в бъдеще и да създадем по-добър и по-конкурентен пазар“, заяви главният изпълнителен директор на организацията Анабел Хоулт.
Apple категорично отхвърли обвиненията на Which.
„Отхвърляме всяко предположение, че нашите практики в iCloud са антиконкурентни, и ще се защитаваме енергично срещу всяко правно твърдение в противен смисъл“, казаха от компанията.
Щети на много висока стойност
Which? е възложила на международната адвокатска кантора Willkie Farr & Gallagher да предприеме съдебните действия и твърди, че те ще бъдат финансирани от друга фирма - Litigation Capital Management.
От Which? заявиха, че ще им бъдат изплащани хонорари в хода на делото, като в случай на успех ще получат допълнителни плащания, но няма да получат процент от евентуалните обезщетения.
Алън Дейвис от адвокатската кантора Pinsent Masons заяви, че е много вероятно в бъдеще да има още подобни дела.
„Неизбежно е да продължат да се завеждат нови искове от този вид, като се има предвид много високата стойност на общите обезщетения и ролята и стимула на финансиращите съдебни дела да подкрепят тези искове, които иначе не биха били заведени без тази финансова подкрепа“, каза той.
Той допълни, че липсата на решения за нарушение съгласно правото на ЕС или правото на Обединеното кралство в областта на конкуренцията означава, че ищецът трябва да докаже, че твърдяната от него пазарна злоупотреба действително е била извършена.
Дейвис обаче посочи, че регулаторът е обявил по-широко разследване на облачните услуги във Великобритания.
Съдебните искове срещу големи технологични компании могат да отнемат години, докато преминат през съдилищата.
Which? призова Apple да разреши проблема „без съдебни дела“ и иска технологичният гигант да предложи на потребителите да си върнат парите и да отвори още повече конкуренцията.