Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Тихомълком: Facebook с промени, които драстично свалят трафика на онлайн изданията идващи от платформата

Анализи

Тихомълком: Facebook с промени, които драстично свалят трафика на онлайн изданията идващи от платформата

Тихомълком: Facebook с промени, които драстично свалят трафика на онлайн изданията идващи от платформата - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Facebook тихомълком са направили промени през последните месеци, които драстично са намалили трафика на потребители към медиите, съобщава Tribune.bg, като цитира статия на CNN. Това било потвърдено от множество новинарски сайтове, които забелязали видим спад в ежедневния си трафик, като най-ощетени били онези, които публикуват по-изразено новинарско съдържание, а не леки теми.

„Ако сте голям издател, вие сте били прорязани“, коментира анонимно изпълнителен директор на голяма медийна компания.

Друг издател разказва пред журналиста Оливър Дарси, че е станал свидетел на повече от 30% спад в трафика от социални мрежи (т. нар. Referral в Google Analytics) спрямо предходната година. Сред засегнатите има и такива, които забелязват спад от около 40%. Но и в двата цитирани случая, онлайн изданията освен статии на по-сериозна тематика и актуални, обществено значими новини, публикуват значително количество съдържание за шоу, звезди и хайлайф. Сериозните информационни онлайн медии се сблъскват с още по-рязък спад на трафика си, като статистическите им анализи доказват категорично това. 

„Facebook унищожи трафика на всички“, споделя издател, фокусиран изцяло върху новинарско съдържание, уточнявайки, че впоследствие платформата отново променила своя „всемогъщ алгоритъм“, за да коригира ситуацията, но проблемът си останал и трафикът от социалната мрежа продължил да е далеч под това, което било преди година.

Проблемът е сериозен, като се има предвид колко трафик платформата някога препращаше към дигиталните издатели. В разцвета на Facebook, новинарските сайтове получаваха купища кликове, а някои статии редовно ставаха „вайръл“ и се разпространяваха лавинообразно от потребителите.

Обемът на трафика обаче намаля значително през последните години, повличайки изданията, които изградиха бизнес моделите си, разчитащи на достиганията до потребители във Facebook. Последните промени намаляват още повече и без това слабите нива на трафик от социалните мрежи.

Говорител на Meta отказал коментар пред CNN. Но промените, на които стават свидетели издателите, съвпадат напълно с отношението към новините, изразено от ръководителите на компанията публично. След много години опити да „ухажват“ новинарските сайтове, е очевидно, че Марк Зукърбърг и компания са тръгнали към излизане от новинарския бизнес.

Това е добре дошло за Meta на фона на засилващия се натиск да заплащат на сайтовете съдържанието, което публикуват в социалните мрежи. В отговор на това от своя страна Facebook заплаши да премахне изцяло новинарското съдържание от държави, които приемат подобно законодателство. Пример за това е Канада, която прие подобен регламент това лято, а Meta в отговор на това изтегли новинарското съдържание от своята платформа в страната, което предизвика огромен удар върху канадските медии.

От Meta отдавна твърдят, че издателите вече се нуждаят от Facebook повече, отколкото Facebook се нуждае от тях. „Новините не са съществена част от Facebook в световен мащаб“, твърдят от компанията в своя публикация от март, добавяйки, че „по-малко от 3% от това, което хората виждат в своите емисии във Facebook, са публикации с връзки към новинарски статии“.

Новините сами по себе си представляват проблем за Meta, защото голямото количество фалшиви новини и дезинформация поражда проблеми, за които компанията е принудена да търси решения. Това в миналото дори е принуждавало Марк Зукърбърг и други ръководители на Facebook да се изправят пред Конгреса, защитавайки се от обвинения в цензура, което според неофициалните оценки на компанията „просто не си струва“.

Адам Мосери, директорът на Meta, който отговаря за Instagram, каза същото, когато обяви това лято, че новото текстово приложение на компанията в реално време, „Threads“, „няма да направи нищо, за да насърчи“ присъствието на новинарско съдържание и политическа тематика в платформата.

„Политиката и тежките новини са важни, не искам да намеквам друго“, написа Мосери. „Но моето мнение е, че от гледна точка на платформата допълнителната ангажираност или приходите, които подобни теми биха могли да генерират, въобще не си струват проверките, негативността (нека бъдем честни) или рисковете за достоверността, които идват заедно с тях.“

Издателите обаче подозират Meta, че не препраща потребители извън платформите си, позволявайки четенето на новините вътре в самите социални мрежи, защото иска да доминира на рекламния пазар. В Канада издателите са поискали от антитръстовия регулатор на страната да направи проверка дали Facebook не нарушава правилата на конкуренцията на онлайн рекламните пазари.

Канадското правителство спира плащанията за реклами във Facebook и Instagram

Освен това е очевидно желанието на Meta да се конкурира с TikTok (за по-младата аудитория) и за целта компанията трябва да разчисти място от новините за кратко видео съдържание.

Независимо от мотивите, раздялата на Facebook с новините се превръщат в поредното тежко предизвикателство, с което новинарските сайтове трябва да се преборят, за да оцелеят в така или иначе усложнената ситуация за сектора, изпълнена с несигурност.

„Издателите на новини преминават през три балона, спукващи се едновременно“, разказва един от тях в САЩ. „Първият е, че вече никой не го е грижа за (Доналд) Тръмп; второ, пандемията свърши; и сега Facebook го няма.“

Анкети