Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Експерт: В България интересът към електромобилите е огромен, въпреки липсата на стимули

Анализи

Експерт: В България интересът към електромобилите е огромен, въпреки липсата на стимули

Експерт: В България интересът към електромобилите е огромен, въпреки липсата на стимули - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

В България интересът към електромобили е огромен, въпреки липсата на стимули. Това каза в интервю за БГНЕС председателят на Управителния съвет на Индустриален клъстер Електромобили (ИКЕМ) Илия Левков.

„Системата от стимули в другите държави проработи и то много сериозно“, каза още той и даде пример с Норвегия, където вече втора година няма стимули, но продажбите на електромобили растат в двуцифрени проценти.

Левков посочи още, че в Румъния практиката е такава, че когато човек върне своя стар дизелов автомобил може да получи до 10 хил. евро помощ от държавата, за да си закупи електромобил.

Попитан защо държавата не подпомага закупуването на електрически коли, председателят на ИКЕМ отговори, че всяка държава от собствения си бюджет стимулира определен брой електрически превозни средства, които да бъдат субсидирани за определен период от време. „В България един от министрите реши, че може да иска европейско финансиране за подобен тип дейности, но това беше категорично отказано, защото няма такъв прецедент в Европа“, припомни той.

„В България съществуват стимули, но те са само за държавни и общински институции и там е немалка субсидията – 20 хил. лв. е за закупуване на електрическо превозно средство. Но там отново е сбъркан моделът, защото вие обявявате обществена поръчка, купувате на 100% този автомобил, после те ви възстановяват тези 20%“, обясни Левков и определи това като безумие и доста остаряла практика. Според него много по-новаторско и иновативно е държавните и общински институции да авансират първоначалната вноска.

На този фон и въпреки липсващите стимули от държавата, Левков е категоричен, че страната ни въобще не изостава от електрическата мобилност, дори напротив – има изградена инфраструктура, която постоянно се развива и ще продължава да се изгражда.

„В рамките на Балканския полуостров и съседните ни държави, ние ги изпреварваме като брой и качество на зелени станции“, отбеляза той, но добави, че съществуват пропуски в информирането на потребителите на електромобили на кои места има зарядни станции.

„Обикновено в европейски мащаб са в една пропорция 1:10, т.е. една зелена публична станция обслужва 10 електромобила, докато в България те са повече. В това отношение мога да кажа, че сме по-добре от Европа, защото ние имаме между 3 и 4 зелени станции за електромобили спрямо броя на електромобилите“, уточни той.

„Почти не съм видял електроавтомобил, който да бъде теглен или качен на „Пътна помощ“, поне в България“, подчерта председателят на ИКЕМ и допълни, че за да са ефективни зелените станции трябва да бъдат поне на 80 км една от друга и тъй като устройствата са умни, човек би могъл да запази зарядната станция, да посочи в колко часа приблизително ще бъде при нея, за да може да зареди батерията на електромобила си съвсем спокойно в рамките на 10 – 15 минути докато пие кафе.

Левков посочи, че най-добрият вариант е общините и собствениците на зелени станции да ги дадат под управление – дали на концесия, или на някакъв друг дългосрочен договор, на тези оператори, които са експерти по темата и да могат да ги управляват по правилен начин.

Председателят на ИКЕМ допълни, че съществува един проблем заради голямото търсене на електромобили в световен мащаб - клиентите чакат повече от година за направените поръчки, а времето за производство на електромобили зависи от системата, от модела, от производителя и от това колко неща са автоматизирани.

„В момента, където и да отидете, при който и да е вносител или дилър на електромобили, налични няма, или са в изключително оскъдно количество“, посочи той, но въпреки това интересът в цял свят се увеличава.

„Ще виждаме все по-често и по-често по улиците на България електрически превозни средства, които ще променят начина на придвижване“, заяви той и добави, че електромобилът не бива да бъде собственост, а трябва да бъде услуга.

Без да се ангажира с конкретна цифра, председателят на ИКЕМ посочи, че в момента има над 5000 регистрирани електромобила, движещи се на територията на София, но най-точна информация следва да даде отделът в „Пътна полиция“, в който се регистрират електромобилите.

„В България с всяко едно правителство животът започва отначало. Нито едно правителство не е възприело потенциала, възможностите за развитието на българската икономика в този сектор, да се покаже на частния и на другия бизнес, че и в България има условия и това е топ тема, подкрепена от държавата“, коментира Левков и отбеляза, че трябва да има повече регулаторни инициативи, които не да намаляват и да администрират тези процеси, а да ги облекчават.

Цените на най-новите електромобили започват от 27 – 28 хил. лв. Те могат да достигнат до 380 хил. лв., дори до 1 млн. лв. По думите на експерта, обаче още през 2024 – 2025 г. ще видим цени на електромобили по-ниски, отколкото на аналогичните превозни средства.

Анкети