Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Възходът на машините и филмовата индустрия: ИИ заплаха и за холивудските каскадьори

Анализи

Възходът на машините и филмовата индустрия: ИИ заплаха и за холивудските каскадьори

Възходът на машините и филмовата индустрия: ИИ заплаха и за холивудските каскадьори - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Стачкуващите холивудски актьори се страхуват, че изкуственият интелект идва за тяхната работа - но за много каскадьори тази мрачна опасност вече е реалност.

От „Игра на тронове“ до най-новите филми за супергерои на Marvel, студията, които намаляват разходите, отдавна използват компютърно генерирани фонови фигури, за да намалят броя на актьорите, необходими за бойните сцени.

Сега възходът на изкуствения интелект означава, че се проучват по-евтини и по-мощни техники за създаване на изключително сложни екшън сцени като преследвания с коли и престрелки - без досадните (и скъпи) хора.

Каскадите, които са традиция на Холивуд от времето, която се простира от немите епоси до последната „Мисията невъзможна“ на Том Круз, са изложени на риск от бързо свиване.

„Технологията става все по-бърза и по-добра“, казва Фреди Бусигес, координатор на каскадите във филми като „Свободен човек“ и „Терминатор: Тъмна съдба“.

„Сега е наистина страшно време.“

Студиата вече изискват от каскадьорите и фоновите изпълнители да участват във високотехнологични 3D „сканирания на тялото“ на снимачната площадка, често без да обясняват как и кога ще бъдат използвани изображенията.

Напредъкът в изкуствения интелект означава, че тези образи могат да бъдат използвани за създаване на подробни, страшно реалистични „цифрови копия“, които могат да извършват всякакви действия или да говорят всеки диалог, който създателите им пожелаят.

Бусигес се опасява, че продуцентите биха могли да използват тези виртуални аватари, за да заменят „неописаните“ каскадьори - например тези, които играят пешеходци, изскачащи от пътя на автомобилно преследване.

„Може да се появи свят, в който те да кажат: Не, не искаме да вкарваме тези 10 момчета... просто ще ги добавим по-късно чрез ефекти и изкуствен интелект. Сега тези момчета са без работа.“

Но според режисьора Нийл Бломкамп, чийто нов филм „Gran Turismo“ тръгва по кината на 25 август, дори този сценарий само драска по повърхността.

Ролята, която ИИ скоро ще играе в генерирането на изображения от нулата, е „трудна за изчисляване“, казва той пред АФП.

В „Gran Turismo“ се използват предимно каскадьори, които управляват истински автомобили на реални писти, като за една особено сложна и опасна сцена са добавени някои компютърно генерирани ефекти.

Но Бломкамп прогнозира, че в рамките на шест или дванадесет месеца изкуственият интелект ще достигне етап, в който ще може да генерира фотореалистични кадри като катастрофи с висока скорост само въз основа на инструкциите на режисьора.

В този момент „вземате всички компютри за CG (компютърна графика) и VFX (визуални ефекти) и ги изхвърляте през прозореца, отървавате се от каскадите, от камерите и не отивате на пистата“, казва той пред АФП.

„Толкова е различно.“

Човешкият фактор

Липсата на гаранции за бъдещото използване на изкуствения интелект е един от основните фактори, заложени в продължаващата стачка на Гилдията на филмовите актьори (SAG-AFTRA) и холивудските сценаристи, които вече 100 дни са на стачка.

Миналия месец SAG-AFTRA предупреди, че студията възнамеряват да създадат реалистични цифрови копия на изпълнители, които да използват „до края на вечността, във всеки проект, който пожелаят“ - всичко това срещу заплащане на един работен ден.

Студиата оспорват това и казват, че са предложили правила, включващи информирано съгласие и компенсация.

Но освен потенциалните последици за хиляди загубени работни места, Бусигес предупреждава, че независимо от това колко добра е станала технологията, „публиката все още може да разбере“, когато компютърно генерираните VFX ѝ замазват очите.

Дори изкуственият интелект да може да възпроизведе перфектно битка, експлозия или катастрофа, той не може да замени човешкия фактор, който е жизненоважен за всеки успешен екшън филм, казва той, като посочва последните продължения на „Топ Гън“ и „Мисията невъзможна“ на Круз.

„Той използва истински каскадьори, прави истински каскади и това се вижда на екрана. За мен това се отразява подсъзнателно на зрителя“, казва Бусигес.

Настоящата технология за изкуствен интелект все още дава „леко непредсказуеми резултати“, съгласи се Бломкамп, който започва кариерата си във VFX и режисира номинирания за „Оскар“ „Район 9“.

„Но тя наближава... Тя ще промени из основи обществото, да не говорим за Холивуд. Светът ще бъде различен.“

За каскадьори като Бусигес най-добрият резултат сега е да се съчетае използването на човешки изпълнители с VFX и ИИ, за да се изпълняват поредици, които биха били твърде опасни само със старомодни техники.

„Не мисля, че тази работа някога просто ще престане да съществува“, казва Бусигес за каскадьорската работа. „Просто определено ще става все по-малка и по-прецизна.“

Но дори и това е отрезвяваща реалност за каскадьорите, които в момента стоят на пикета пред холивудските студия.

„Всеки каскадьор е алфа-мъжкар и всеки иска да каже: „О, ние сме добри“, казва Бусигес.

„Но аз лично съм разговарял с много хора, които са изплашени и нервни“.

Анкети