Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Високите цени, въпреки намаленото ДДС, промениха потребителските навици на испанците

Анализи

Високите цени, въпреки намаленото ДДС, промениха потребителските навици на испанците

По-малки яйца, консервирани и замарзени храни - така изглежда новата пазарска кошница

Високите цени, въпреки намаленото ДДС, промениха потребителските навици на испанците - Tribune.bg
Снимка:
© pixabay

Инфлацията при храните в Испания продължава да расте рязко въпреки одобреното от правителството намаляване на ДДС за някои основни продукти.

Неочаквано: Инфлацията в Испания се е увеличила през януари

И в този контекст цената се превърна в основен фактор при вземането на решения в супермаркета и точката на пълна промяна на потребителските навици. Различни проучвания показват, че вече не се пълни толкова много пазарската количка, но от какви продукти се отказват испанците?

Агнешко и телешко, морски език, дини и праскови, тиквички или патладжани. Като цяло потребителите се съпротивляват на купуването на храните, които са претърпели най-голямо увеличение на цените, и избират по-евтини алтернативи, като свинско или пилешко- когато се касае за месо, сардини или скумрия -когато избираме риби, мандарини или ябълки в секцията с плодове и маруля или гъби от щанда за зеленчуци.

БГНЕСБГНЕС

Това е кошницата за пазаруване, която е съставена на базата на доклад, изготвен от IRI Infoscan за испанското издание „EL MUNDO“. В проучването се сравняват обемите на продажбите и цените на хипермаркетите и супермаркетите в цяла Испания през 2022 г. и са сравнени с тези от 2021 г.

Изводите са кристално ясни: заменят се „премиум“ продуктите с по-достъпни - избягва се покупката на тези, които са претърпели по-големи увеличения на цените и се търсят алтернативи на категориите, считани за основни. Освен това пресните храни отстъпват пред замразените, защото са по-евтини.

В новата пазарска кошница, която е намаляла с 11% като обем, според Асоциацията на производителите и дистрибуторите AECOC, има повече яйца клас М, за сметка на тези клас XL. По-конкретно, консумацията на най-малките - и най-евтините - яйца се изстрелва нагоре с 18%, докато най-големите - и най-скъпите - падат с 10%. Тоест, въпреки че кокошите яйца станаха по-скъпи от общата инфлация, потребителят, преди да се откаже от тях, търси алтернативи, като се насочва към покупката на такива с по-малък размер.

БГНЕСБГНЕС

Друга от промените в потребителските навици, отразени в антиинфлационната пазарска кошница, е увеличаването на покупките на консервиран боб – той е по-евтин от пресния. Повече опаковани продукти и деликатеси с фиксирано тегло се консумират и като мярка за контрол на разходите, тъй като позволява да се знае цената им предварително. Купуват се и повече замразени продукти, защото има сериозен ръст в цените на пресните храни, което пък от своя страна води до спад в търсенето им.

Необходимостта на потребителя да направи пазарската количка по-евтина също се отразява и в значителния спад на търсенето на продуктите на големите производители, като се търсят на малките такива. Отчита се, че потребителите са все по-малко лоялни към марки и заведения и са по-склонни да се насочат в търсене на по-добри цени и промоции.

ИПЦ е над 15%

Промяната  в традиционните потребителски навици е наложена от рязкото покачване на цените на храните въпреки намалението на ДДС, приложено от правителството към част от основната пазарска кошница. В действителност, въпреки че цените на продуктите, засегнати от намалението на данъците, са паднали с 1,6% през януари спрямо декември, годишният индекс на потребителските цени за храните като цяло продължава да е над 15%.

С други думи, данъчните отстъпки за определени основни храни оказават влияние върху понижаването на цената на пазарската кошница, с умереност в цените на хляба, млякото, плодовете, олиото или тестените изделия, но се оказва недостатъчна, за да компенсира поскъпването на друга част от продуктите в нея, които не са засегнати от намаленото ДДС, като месо или риба, които правителството реши да изключи въпреки исканията на работодателите.

Според анализ, изготвен от PWC за AECOC, ако не е било взето решение за намаляване на ДДС за някои храни, увеличението на ИПЦ в тази позиция би било 17%. Въпреки това, ако данъчното намаление е било разширено за други основни продукти в испанската пазарска кошница, като месо и риба, ИПЦ за храните щеше да възлиза на 13,7%, намаление на ДДС с 5%, или на 11,7%, с ДДС 0%, посочва още EL MUNDO.

БГНЕСБГНЕС

Министърът на земеделието свиква извънредна среща

След данните за инфлацията за януари, министърът на земеделието Луис Планас свика работодателите, дистрибуторите и производителите от хранително-вкусовата промишленост на извънредна среща, която ще се проведе следващия понеделник, 20 февруари.

Очакванията са, че ще бъдат анализирани цените на храните и въздействието от намаляването на ДДС. Преди ден министърът говори пред парламента и увери, че приетите от правителството решения са допринесли за ограничаване на увеличенията на цените и хвърли обвинения за ръста в цените на скъпите суровини и производствените разходи в селскостопанския сектор.

БГНЕСБГНЕС

Източник: EL MUNDO, превод: Financial Tribune

Анкети