Анализи
Високите цени, въпреки намаленото ДДС, промениха потребителските навици на испанците
По-малки яйца, консервирани и замарзени храни - така изглежда новата пазарска кошница
Инфлацията при храните в Испания продължава да расте рязко въпреки одобреното от правителството намаляване на ДДС за някои основни продукти.
И в този контекст цената се превърна в основен фактор при вземането на решения в супермаркета и точката на пълна промяна на потребителските навици. Различни проучвания показват, че вече не се пълни толкова много пазарската количка, но от какви продукти се отказват испанците?
Агнешко и телешко, морски език, дини и праскови, тиквички или патладжани. Като цяло потребителите се съпротивляват на купуването на храните, които са претърпели най-голямо увеличение на цените, и избират по-евтини алтернативи, като свинско или пилешко- когато се касае за месо, сардини или скумрия -когато избираме риби, мандарини или ябълки в секцията с плодове и маруля или гъби от щанда за зеленчуци.
Това е кошницата за пазаруване, която е съставена на базата на доклад, изготвен от IRI Infoscan за испанското издание „EL MUNDO“. В проучването се сравняват обемите на продажбите и цените на хипермаркетите и супермаркетите в цяла Испания през 2022 г. и са сравнени с тези от 2021 г.
Изводите са кристално ясни: заменят се „премиум“ продуктите с по-достъпни - избягва се покупката на тези, които са претърпели по-големи увеличения на цените и се търсят алтернативи на категориите, считани за основни. Освен това пресните храни отстъпват пред замразените, защото са по-евтини.
В новата пазарска кошница, която е намаляла с 11% като обем, според Асоциацията на производителите и дистрибуторите AECOC, има повече яйца клас М, за сметка на тези клас XL. По-конкретно, консумацията на най-малките - и най-евтините - яйца се изстрелва нагоре с 18%, докато най-големите - и най-скъпите - падат с 10%. Тоест, въпреки че кокошите яйца станаха по-скъпи от общата инфлация, потребителят, преди да се откаже от тях, търси алтернативи, като се насочва към покупката на такива с по-малък размер.
Друга от промените в потребителските навици, отразени в антиинфлационната пазарска кошница, е увеличаването на покупките на консервиран боб – той е по-евтин от пресния. Повече опаковани продукти и деликатеси с фиксирано тегло се консумират и като мярка за контрол на разходите, тъй като позволява да се знае цената им предварително. Купуват се и повече замразени продукти, защото има сериозен ръст в цените на пресните храни, което пък от своя страна води до спад в търсенето им.
Необходимостта на потребителя да направи пазарската количка по-евтина също се отразява и в значителния спад на търсенето на продуктите на големите производители, като се търсят на малките такива. Отчита се, че потребителите са все по-малко лоялни към марки и заведения и са по-склонни да се насочат в търсене на по-добри цени и промоции.
ИПЦ е над 15%
Промяната в традиционните потребителски навици е наложена от рязкото покачване на цените на храните въпреки намалението на ДДС, приложено от правителството към част от основната пазарска кошница. В действителност, въпреки че цените на продуктите, засегнати от намалението на данъците, са паднали с 1,6% през януари спрямо декември, годишният индекс на потребителските цени за храните като цяло продължава да е над 15%.
С други думи, данъчните отстъпки за определени основни храни оказават влияние върху понижаването на цената на пазарската кошница, с умереност в цените на хляба, млякото, плодовете, олиото или тестените изделия, но се оказва недостатъчна, за да компенсира поскъпването на друга част от продуктите в нея, които не са засегнати от намаленото ДДС, като месо или риба, които правителството реши да изключи въпреки исканията на работодателите.
Според анализ, изготвен от PWC за AECOC, ако не е било взето решение за намаляване на ДДС за някои храни, увеличението на ИПЦ в тази позиция би било 17%. Въпреки това, ако данъчното намаление е било разширено за други основни продукти в испанската пазарска кошница, като месо и риба, ИПЦ за храните щеше да възлиза на 13,7%, намаление на ДДС с 5%, или на 11,7%, с ДДС 0%, посочва още EL MUNDO.
Министърът на земеделието свиква извънредна среща
След данните за инфлацията за януари, министърът на земеделието Луис Планас свика работодателите, дистрибуторите и производителите от хранително-вкусовата промишленост на извънредна среща, която ще се проведе следващия понеделник, 20 февруари.
Очакванията са, че ще бъдат анализирани цените на храните и въздействието от намаляването на ДДС. Преди ден министърът говори пред парламента и увери, че приетите от правителството решения са допринесли за ограничаване на увеличенията на цените и хвърли обвинения за ръста в цените на скъпите суровини и производствените разходи в селскостопанския сектор.
Източник: EL MUNDO, превод: Financial Tribune