Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. Заплахата от скок на митата в САЩ кара китайските компании да мислят за изнесено производство в Тайланд и Виетнам

Анализи

Заплахата от скок на митата в САЩ кара китайските компании да мислят за изнесено производство в Тайланд и Виетнам

Тазгодишното изложение за потребителска електроника Consumer Electronics Show (CES) беше помрачено от опасения за търговска война

Заплахата от скок на митата в САЩ кара китайските компании да мислят за изнесено производство в Тайланд и Виетнам - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

Китайските компании отново се включиха в тазгодишното издание на изложението за потребителска електроника, като перспективите им бяха помрачени от заплахата за по-високи мита от страна на бъдещия президент на САЩ Доналд Тръмп.

„Летящият автомобил“ на XPeng и телевизорът с изкуствен интелект на TCL са само част от продуктите, предлагани от китайски компании, които спечелиха вниманието на CES - годишната технологична конференция в Лас Вегас.

Потенциалът на търговската политика на Тръмп да разтърси световната технологична индустрия е много важен за събитието.

Доналд Тръмп обяви, че ще наложи нови мита на всички стоки от Мексико, Канада и Китай

В предизборната си кампания Тръмп заплашваше да наложи 60 процентови мита върху китайските стоки, а след като спечели изборите през ноември, отново изрази твърдата си позиция. 

Анализаторите разглеждат заплахата поне отчасти като тактика за водене на преговори, но отбелязват, че първият мандат на Тръмп включваше ожесточена търговска война с Пекин, включително мита, които бяха запазени и увеличени по време на мандата на президента Джо Байдън.

Китайските компании изразиха различна степен на загриженост във връзка със заплахата.

„Притеснени сме от политиката на правителството на Тръмп, но смятаме, че тя може да не продължи дълго“, каза Мекия Ян от стартъпа Jitlife, който произвежда своите „умни“ куфари в провинция Гуандун.

„В началото Тръмп може да се държи твърдо, а след това може да се промени, защото ще има известен натиск от страна на вътрешните пазари“, поради повишаването на цените, каза тя. Джанбин Ао от Mammotion Technology Co., който продава автономни косачки за трева, призна, че е притеснен от новите налози, но заяви, че в момента компанията премества производството си в Тайланд, Виетнам и други азиатски страни.

„Така че, след като преместим производството си в други страни, митата не са проблем за нас“, каза той.

Други китайски компании отхвърлиха заплахата.

Хаоджиа Денгян от Shenzhen Haoqitansuo Technology, прогнозира, че нейните продукти ще привлекат клиенти от САЩ дори и при новите мита, „защото са ценни, те наистина могат да помогнат на хората“.

По време на пресконференцията на CES през ноември, проведена след изборите, организаторите заеха дипломатична позиция по отношение на политиката.

Гари Шапиро, президент на Асоциацията за потребителски технологии, организатор на CES, изрази надежда, че Тръмп ще се откаже от агресивната антитръстова позиция на администрацията на Байдън, която той оприличи на „ смърт от милион разрези“.

Но Шапиро също така се обяви против митата, като заяви, че те са равносилни на данък върху потребителите.

Заплахата на Тръмп за 60-процентно облагане на китайските стоки „ще бъде опустошителна“, каза Шапиро.

Китай и други целеви пазари „ще ни отвърнат на удара, така че нашият износ също ще бъде засегнат“, каза той. „Това не е добре за страната.“

„Нуждаем се от бъдеще със силни търговски връзки с нашите приятели и съюзници по света. В днешния свят никоя държава не може да се справи сама... трябва да избягваме ненужните мита“, заяви по-късно Шапиро на индустриална вечеря в сряда.

Подобно на китайските си колеги, американските компании на CES избягват политическите дискусии по време на събитията за представяне на продукти.

Но мениджърите казаха пред АФП, че въпросът е на дневен ред, дори и да не са сигурни какво точно да очакват.

Джон Пфайфър, главен изпълнителен директор на Oshkosh, заяви, че по-голямата част от стоките на индустриалната компания, продавани в САЩ, се произвеждат в границите на страната, но част от тях се внасят.

„Ако въведат 20-процентна обща тарифа за всичко, което влиза в САЩ, това ще се отрази на нас“, каза той, посочвайки операциите в Европа, Мексико и Индия.

„Ще трябва да решим какво да правим - или да пренасочим производството си към други места, или да го променим така, че да можем да си осигурим друга база за доставки, за да избегнем тази тарифа.“

Oshkosh може да прибегне и до повишаване на цените, ако тарифите вдигнат цените на критични части или материали, внасяни в заводите в САЩ, каза Пфайфер. 

Подобно на Oshkosh, американският селскостопански гигант John Deere произвежда по-голямата част от своето оборудване, продавано в САЩ, в границите на страната.

„Малко е рано да се каже каква ще бъде ситуацията с тарифите, но ние сме се ориентирали в това в миналото“, каза Деана Ковар, президент на Worldwide Agriculture & Turf Division в Deere.

Тя определи въздействието върху продуктите на Deere като второстепенно в сравнение с опасенията за ответни мита.

„Най-голямата ни грижа е да се уверим, че нашите клиенти имат пазари за своите продукти - царевица, соя, шамфъстък и бадеми, които отглеждат, и че няма ответни мита“, каза тя.

„Най-важното нещо са нашите клиенти и това, че бизнесът им е жизнеспособен в дългосрочен план“, добави тя.

Анкети