Анализи
Жителите на САЩ се борят със скъпите кредити за автомобили
По пътищата на САЩ има повече от 275 милиона коли, но през последните години притежаването на автомобили е по-скъпо от всякога. Анализатори от сектора посочват, че това се дължи на пандемията Covid-19, проблемите с веригата за доставки, упоритата инфлация и повишаването на лихвените проценти на Федералния резерв.
„Извън покупката на първия ви дом, нова кола... е втората най-голяма покупка за повечето хора“, каза Джоана Дийн, вицепрезидент по продажбите в Toyota Financial Services Group, цитирана в репортаж на nbcmiami.
„Като се имат предвид цените на сделките и цените на превозните средства днес, е необходимо финансиране за закупуването на тези превозни средства“, посочва тя.
Повече от 100 милиона американци имат заем за автомобил, а дългът по такъв кредит в САЩ в момента възлиза на 1,5 трилиона долара - рекордно високо ниво.
През 2023 г. средната месечна вноска по заем за ново превозно средство е $725 спрямо $650 през 2022 г., според Experian. Средното месечно плащане за използвано превозно средство е $516 през 2023 г., което е с 2% повече от предходната година.
„Неизплатените салда продължават да растат; потребителите все още издават заеми за автомобили“, каза Мелинда Забрицки, старши директор на Experian за продуктово управление. „Обемът е малко по-малък, но със сигурност сумите по кредитите са по-високи.
Кредитният рейтинг на потребителите влияе върху условията на заема за автомобили
Има както преки, така и непреки кредитори и може да се тегли както за ново, така и за употребявано превозно средство. Потребителите имат опции да избират, но личният лихвен процент и условия зависят от кредитора.
Кредиторите определят лихвите и условията въз основа на тяхната увереност за способността за връщане на заема. Те разглеждат активите, пасивите, приходите, разходите и кредитения рейтинг на потребителя.
„Нашата основна цел е да предоставим на клиентите финансови продукти, които могат да си позволят“, каза изпълнителният директор на Chase Auto Питър Муриунги.
„Нашият приоритет номер едно са нашите потребители и затова въведохме различни процеси, за да гарантираме, че това е така“, посочва той .
Потребители на услуги на Chase Auto са с кредитен рейтинг 620 и по-висок, със среден кредитен рейтинг обикновено в диапазона 700, според Муриунги.
Toyota Financial Services притежава предимно първокласно кредитно портфолио, което означава, че обслужва тези с много висок кредитен рейтинг. Средната стойност е 744, според Дийн.
Процедурите за закупуване на автомобили
Междувременно американците обикновено не гледат в положителна светлина на опита си при закупуване на кола.
„Беше много бърз процес и имах чувството, че те просто искаха да подпиша най-бързо, възможно най-бързо“, коментира 32-годишният Шон Милър, който взима заем за колата си през 2019 г.
Това решение, взето преди години, се отразява и до днес на живота на жителя на Бруклин, Ню Йорк.
„Плащам много пари в момента за кола, която всъщност не ми трябва, и се боря и се боря да я продам“, коментира той.
„Ако я продам днес, вероятно ще е на загуба от 10 000 до 15 000 долара. Разходът по кредита в момента ми пречи да мога да спестявам, за да създам семейство“, добавя Милър.
Всъщност американските купувачи на автомобили са завели многобройни съдебни дела и жалби в цялата страна срещу няколко различни заемодатели. В исковите молби на ищците се твърди, че те имат дискриминационни и незаконни практики за кредитиране на автомобили.