Автомобили
Американските мита са стрували на Volkswagen 1,3 млрд. долара за първото полугодие

Германският автомобилен гигант Volkswagen обяви, че наложените от президента на САЩ Доналд Тръмп мита са му стрували 1,3 милиарда евро през първата половина на годината, като отчете спад в печалбата.
Общата нетна печалба е спаднала с 38,5% на годишна база през периода, достигайки 7,28 милиарда евро, предаде АФП.
По-високите продажби на електромобили с по-ниска печалба, както и разходите за преструктуриране, са повлияли на резултата в допълнение към митата, заявиха от Фолксваген.
Финансовият директор Арно Антлиц заяви, че компанията все пак е „на прав път“ и че резултатите са „в горната граница на очакванията“, ако се изключат митата и разходите за преструктуриране.
През декември миналата година компанията сключи безпрецедентно споразумение със синдикатите за съкращаване на 35 000 работни места в Германия до 2030 г. като част от плановете за спестяване на 15 млрд. евро годишно.
Групата, обединяваща 10 марки автомобили, също така намали прогнозите си за приходите и печалбата, като предупреди за „политическа несигурност и увеличени бариери пред търговията“ за останалата част от годината.
Сега тя прогнозира печалба за годината между 4 и 5%, което е понижение от предишните 5,5 до 6,5%, възлизащи на милиарди евро за компанията.
Прогнозата предполага, че в най-добрия случай САЩ ще продължат да налагат мита от 10% върху вноса на автомобили, а в най-лошия случай ще се придържат към сегашната ставка от 27,5%, съобщи Volkswagen.
Предишните прогнози на компанията, публикувани през април, малко след влизането в сила на новите мита в САЩ, не вземаха предвид увеличените ставки.
Продажбите по обем в Северна Америка са спаднали с 16% „главно поради митата“ през първата половина на годината, въпреки че в световен мащаб са отбелязали леко повишение, заяви автомобилния гигант.
През април Тръмп наложи допълнителен 25-процентен данък върху вноса на автомобили като част от агресивната търговска политика, която според него ще спомогне за стимулиране на производството в САЩ.
Това засегна европейските автомобилни производители. Френската група Стелантис, чиито марки включват Джип, Ситроен и Фиат, съобщи, че продажбите на автомобили в Северна Америка по обем са спаднали с 25% през второто тримесечие на годината.
Дипломати от САЩ и ЕС в момента водят преговори преди крайния срок, определен от Тръмп, като републиканецът заплашва с общо мито от 30% след 1 август, ако не бъде постигнато споразумение.