Автомобили
Андрей Новаков: Преходът към електромобилността трябва да стане без забрани, а на пазарен принцип
Евродепутатът от ЕНП Андрей Новаков призна, че е гласувал против забраната на ЕС за бензинови и дизелови автомобили от 2035 г. Новаков подчерта, че личният му автомобил е хибрид, но вярва, че бъдещето принадлежи на електромобилте и призова реформите по отношение на прехода към електрически автомобили да бъде съобразен с пазара, с потребностите и възможностите на хората в днешно време. Той припомни, че Европа постави високи цели за въглероден неутралитет до 2055 г. в момент, когато нямаше COVID-19, военен конфликт, инфлация и високи цени на енергоносителите.
„Гласувах против забраната на бензинови и дизелови двигатели след 2035 г., въпреки че харесвам електрическите автомобили. Вярвам, че бъдещето принадлежи на тях”, сподели Новаков.
„Но повече вярвам в пазара и в това, че хората сами ще предпочетат да ги купуват, когато те станат по-достъпни. Не може реформите да бъдат налагани силово“, допълни евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков, който участва в третото издание на ежегодния форум „Green Transition 2023“, посветен на Зеления преход в Централна и Източна Европа, организиран от dir.bg и с медийното партньорство на Economic.bg и БТА.
„В ЕП например никой не е гласувал да се забранят черно-белите телевизори, но въпреки това всеки има цветен. Това е така, защото са по-добри и вече са по-достъпни. Същото трябва да стане и с автомобилите - на пазарен принцип електромобилите да бъдат конкурентни на дизеловите“, убеден е Новаков.
Новаков изтъкна, че повече от две трети от мрежата за зареждане на електрически автомобили в Европа е концентрирана в три европейски държави - Германия, Франция и Холандия.
По думите му Европа и в частност България се нуждаят от много повече инфраструктура и зарядни станции, като в същото време въпросът за финансирането на този процес трябва да бъде обсъден внимателно.
„Подкрепям политиката по насърчаване и стимулиране на електрическите автомобили, включително създаването на привилегии и улеснения за техните потребители, но по отношение на финансирането на зарядни станции с европейски пари трябва да бъдем особено внимателни“, подчерта Новаков и напомни, че съществуващата днес мрежа от бензиностанции не е строена с държавно финансиране.
По отношение на Зеления преход евродепутатът подчерта, че бъдещето принадлежи на зеления цвят, който обединява „чистите технологии, тези, които цапат малко, тези, които пазят и оставят природата по-чиста, отколкото са я заварили“. Евродепутатът подчерта обаче, че не споделя утопичното мислене, че това бъдеще ще се случи веднага, че няма да струва пари и усилия и, че трябва да стане на всяка цена без да се съобразяваме с околната среда.