Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Автомобили
  3. Автомобилният пазар в ЕС с драстичен спад през юни: Новите регистрации са надолу със 7,3 % на годишна база

Автомобили

Автомобилният пазар в ЕС с драстичен спад през юни: Новите регистрации са надолу със 7,3 % на годишна база

В България обаче новите превозни средства се повишават с над 12,5 на сто спрямо същия период на миналата година

Автомобилният пазар в ЕС с драстичен спад през юни: Новите регистрации са надолу със 7,3 % на годишна база - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/БГНЕС

Автомобилният пазар в ЕС бележи драстичен спад от 7,3% на годишна база през юни. Тези данни, според експертите от Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), са показателни за трудната глобална икономическа среда за производителите на автомобили.

Пазарният дял на продадените електрическите автомобили с батерии за първата половина на 2025 г. все още е незадоволителен и в размер на едва 15,6%, далеч от необходимото ниво за планирания преход. На този фон търсенето на хибридно-електрическите модели продължава да нараства, запазвайки мястото на този вид автомобили като най-популярни сред купувачите.

Какво показват данните за България

В страната ни за втори пореден месец е отчетено повишение на новорегистрираните коли. За юни този ръст е в размер на 12,4 на сто спрямо същия месец, но година по-рано. Това е значително увеличение на фона на сериозното понижение от над 7 на сто в ЕС.

Припомняме, че за предходния месец май в анализа на ACEA беше отчетено повишение на новорегистрираните коли у нас с още по-голям темп от 19,7 на сто на годишна база.

За шестия месец на 2025 г. у нас са били регистрирани общо 4614 нови автомобила спрямо 4104 през същия месец на 2024 година.

Нови регистрации на автомобили в ЕС по източник на захранване

За първото полугодие на 2025 г. електрическите автомобили с батерии представляват 15,6% от пазарния дял на ЕС, което е увеличение спрямо ниската базова стойност от 12,5% през първата половина на 2024 г. Регистрациите на хибридно-електрически автомобили продължават да се увеличават, завладявайки 34,8% от пазара и запазвайки позицията си на най-предпочитан избор сред потребителите в ЕС. Междувременно комбинираният пазарен дял на бензиновите и дизеловите автомобили се е понижил до 37,8%, спрямо 48,2% през същия период на 2024 г., отчитат експертите от ACEA.

В България делът на новите автомобили с бензинови двигатели е бил най-висок спрямо всички новорегистрирани коли у нас през юни тази година - 81,4 на сто. Делът на новите коли с дизелови двигатели не е много висок (8,6 %), но все пак запазва нивото си, изпреварвайки регистрациите на електрически автомобили, задвижвани изцяло от батерии (BEV), чиито дял е бил 5,2 на сто. Не много висок остава делът и на хибридни електрически автомобили (HEV) – едва 3,4 на сто, както и на плъгин хибридните коли (PHEV) -  само 1,2 на сто.

Тенденцията, която се наблюдава в ЕС при хибридните автомобили се забелязва и в нашата страна. По данните на ACEA новорегистрираните plug-in хибриди в страната ни бележат най-висок годишен ръст през юни – със 72,7 на сто до 57 бройки. Следват новите хибридни електрически автомобили (HEV) с годишен ръст у нас от 59 на сто, което отговаря на 159 коли. Делът на електромобилите задвижвани изцяло от батерии (BEV) се повишава с 48,8 на сто, отговарящо на 241 електромобила. По-малък е бил ръстът на новорегистрираните автомобили с бензинови двигатели през юни (+11,9 на сто) или 3359 автомобила. При колите с дизелови двигатели е отчетен годишен спад през юни от 11,3 на сто или 399 коли. През май в тази категория спадът на годишна база бе доста по-скромен – от 1,6 на сто.

На този фон в ЕС през първата половина на 2025 г. продажбите на нови електрически автомобили с батерии са достигнали 869 271 бройки, заемайки 15,6% от пазарния дял на ЕС. Три от четирите най-големи пазара в ЕС, на които се падат над 60% от регистрациите на електрически автомобили с батерии, са отбелязали ръст, подчертават от ACEA. Това са Германия (+35,1%), Белгия (+19,5%) и Нидерландия (+6,1%). Изненадващо, но във Франция се наблюдава спад от 6,4% при този тип задвижване.

Данните за първата половина на 2025 г. също така показват, че новите регистрации на хибридни електрически автомобили в ЕС са се увеличили до 1 942 762 бройки, водени от растежа на четирите най-големи пазара: Франция (+34,1%), Испания (+32,8%), Италия (+10%) и Германия (+9,9%). Хибридните електрически модели вече представляват 34,8% от общия пазарен дял на ЕС.

Регистрациите на plug-in хибридни електрически автомобили през първата половина на 2025 г. са достигнали 469 410 бройки. Това се дължи на увеличението на обема на ключови пазари като Германия (+55,1%) и Испания (+82,5%), но също и Италия (+56,3%). В резултат на това, plug-in хибридните електрически автомобили вече представляват 8,4% от общия брой регистрации на автомобили в ЕС, в сравнение с 6,9% в края юни 2024 г.

За първите шест месеца на 2025 г. регистрациите на бензинови автомобили са намалели с 21,2%, като всички основни пазари са отбелязали спад. Франция е отбелязала най-рязък спад, като регистрациите са намалели с 33,7%, следвана от Германия (-27,8%), Италия (-17,2%) и Испания (-13,4%).

С 1 585 357 регистрирани нови автомобила досега, пазарният дял на бензиновите автомобили е спаднал до 28,4%, в сравнение с 35,4% година по-рано. По подобен начин пазарът на дизелови автомобили е намалял с 28,1%, което е довело до 9,4% дял за дизеловите превозни средства за полугодието до края на юни 2025 г.

Анкети