Автомобили
ЕС все още се въздържа да отложи митата за Btexit върху електромобилите
ЕС все още на откликва на молбата идваща от Великобритания за отлагане на митата върху продажбата на електрически превозни средства (EV). Въпреки това производителите на автомобили продължават да хранят надежди, че подобно отлагане все пак ще бъде договорено, предава Ройтерс.
Съгласно търговската сделка за Brexit, продажбата на електромобили между Великобритания и ЕС ще бъде обвързана с 10% мита от 1 януари 2024 г., освен ако 45% от стойността на превозното средство не е произведена във Великобритания или в ЕС съгласно така наречените „правила за произход“.
Още от сега е ясно обаче, че правилата за произход ще бъдат доста трудно изпълними, заради зависимостта от Китай и вноса на EV батерии от там, тарифите ще засегнат автомобилните производители както във Великобритания, така и в ЕС и могат да доведат до ръст на цените на електромобилите и за потребителите, което ще се окаже пречка в усилията за намаляване на въглеродните емисии.
Няколко големи автомобилни компании предупредиха, че техните британски автомобилни заводи ще станат неконкурентоспособни заради митата. От Stellantis, производител на автомобили номер 3 в света по продажби и собственик на марките Vauxhall, Peugeot, Citroen и Fiat, заяви, че британските автомобилни заводи на компанията ще затворят, ако сделката не бъде предоговорена.
„Ясно е, че в Брюксел имаше известна резервираност или нервност относно това дали това е нещо, което те биха били готови да приемат“, каза в интервю главният изпълнителен директор на Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT) Майк Хоус относно призива на Великобритания за отлагане на тарифите до 2027г.
Хоус каза, че въпросът за позицията на френското правителство по въпроса остава неясен, след неотдавнашни съобщения в медиите, че Германия подкрепя освобождаването от мита.
Говорител на Европейската комисия каза, че сделката за Брекзит е резултат от преговори, в които Великобритания и ЕС са се споразумяли за „цялостен баланс на ангажиментите“, но отбеляза, че въпросите, повдигнати от двете страни, могат все пак да бъдат разгледани.
Ако не бъде постигнато споразумение, производителите на автомобили ще работят, за да гарантират, че техните превозни средства няма да станат неконкурентоспособни поради тарифите, добави Хоус.
На брифинг за пресата по-рано в понеделник той каза, че индустрията остава оптимист за споразумение.
„Има здрав разум, защото последното нещо, което искате да направите, е да наложите допълнителни мита върху самите превозни средства, които насърчавате хората да купуват“, коментира още той.