Автомобили
General Motors отчита $1.1 милиарда загуби от митата

Най-големият автомобилен производител в САЩ, General Motors, съобщи, че митата върху вносни автомобили и автомобилни части са му стрували 1.1 милиарда долара само за второто тримесечие, предаде Си Ен Ен. Това сериозно отражение върху печалбата е основната причина за 21% спад в нетната печалба за периода.
Компанията прогнозира, че до края на годината загубите от митата ще възлязат между 4 и 5 милиарда долара. Автомобилната индустрия е една от най-засегнатите от митническата политика на президента Доналд Тръмп, тъй като налозите върху автомобили и части влязоха в сила по-рано от останалите търговски такси.
Въпреки това секторът засега успява да остане печеливш, като задържа цените на автомобилите сравнително стабилни. Това е възможно благодарение на натрупаните запаси от автомобили, произведени или внесени преди въвеждането на митата – наличност, която варира в зависимост от марката и модела.
GM потвърди, че остава на курс да реализира коригирана оперативна печалба между 10 и 12.5 милиарда долара за цялата 2025 г., спрямо 14.9 милиарда през 2024 г. Прогнозите за годишните приходи и разходи от мита не са променени от предишната прогноза на компанията отпреди три месеца.
GM подчерта, че няма незабавни планове да увеличи цените на автомобилите специално заради по-високите разходи, произтичащи от митата. Очакванията са цените в индустрията да се повишат с между 0.5% и 1% през годината.
От 3 април всички автомобили, внесени в САЩ, са обект на 25% мито. Според данни на S&P Global Mobility, GM е произвел близо 1 милион превозни средства в Канада и Мексико през 2024 г., което представлява около 36% от северноамериканското му производство. Не всички от тях са били предназначени за американския пазар. Компанията е внесла и около 100 000 автомобила от Южна Корея, които са били продадени в САЩ.
Дори автомобилите, сглобени в американски фабрики, съдържат вносни части – често над 50% от общия обем. Част от частите от Канада са освободени от мита, но много други са обложени с 25% от 3 май насам.
В понеделник конкурентът на GM – Stellantis – обяви, че митата са му стрували 300 милиона евро (около 350 милиона долара) през първата половина на годината. Компанията продава автомобили в САЩ както с местно производство, така и с внос, включително марките Jeep, Ram, Dodge и Chrysler, както и италианските Fiat и Alfa Romeo. Въпреки че временните финансови резултати показват нетна загуба за шестмесечието, тя се дължи основно на преструктуриране, а не само на митата.
Все пак митническите налози доведоха до временни спирания на производството и ограничен внос на някои модели, което е допринесло за 10-процентен спад в продажбите на Stellantis в САЩ през второто тримесечие.