Автомобили
Германия се споразумя с ЕС: И автомобилите, задвижвани с е-горива ще се продават след 2035 г.
Берлин и Брюксел постигнаха споразумение в спора относно забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г.
Споразумението е свързано с бъдещото използване на синтетичните горива в автомобилите.
Правителството в Берлин заяви, че е получило ключови гаранции, че правилата на ЕС ще бъдат технологично неутрални, което ще остави място за т.нар. синтетични горива и те ще могат да се използват в рамките на програмата за нулеви емисии, предава DW.
Припомняме, че преди около месец Германия обяви в последния момент, че блокира приемането на планираната от ЕС забрана за продажбата след 2035 г. на нови автомобили, изхвърлящи въглероден диоксид в атмосферата. Гласуването на законът, който беше почти одобрен от ЕС, беше отложено. Тогава Берлин настоя да бъде разрешено и след тази година да могат да се произвеждат и продават автомобили с двигатели с вътрешно горене, използващи обаче синтетични, или т. нар. е-горива.
Какво се случи днес?
Сделката от днес сложи край на спора между Германия и Брюксел дали производителите все още ще могат да произвеждат автомобили, използващи така наречените е-горива след 2035 г. Това означава, че автомобилите, задвижвани с е-керосин, е-метан или е-метанол, които се произвеждат посредством синтезиране на уловени въглеродни емисии и водород с помощта на електричество, добито от възобновяеми енергийни източници ще могат да се продават и след тази дата.
„Постигнахме споразумение с Германия за бъдещото използване на е-горива в автомобилите“, написа в Twitter вицепрезидентът на Европейската комисия Франс Тимерманс.
We have found an agreement with Germany on the future use of efuels in cars.
— Frans Timmermans (@TimmermansEU) March 25, 2023
We will work now on getting the CO2-standards for cars regulation adopted as soon as possible, and the Commission will follow-up swiftly with the necessary legal steps to implement recital 11.
„Сега ще работим за възможно най-бързото приемане на регламента относно стандартите за CO2 за автомобили.“, коментира още Тимерманс.
От своя страна германският министър на транспорта Фолкер Висинг заяви, че автомобилите с двигатели с вътрешно горене могат да продължат да бъдат регистрирани и след 2035 г., ако използват само горива, които са неутрални по отношение на емисиите си на CO2.