Автомобили
Кризата във Volkswagen: Седмицата започва със стачки на служителите във всички заводи в Германия
Хиляди работници на Volkswagen ще стачкуват на 2 декември в рамките на ескалиращия трудов спор в засегнатия от кризата германски автомобилен гигант, предаде АФП.
Volkswagen е силно засегнат от високите производствени разходи в страната, забавеното преминаване към електрически превозни средства и силната конкуренция на ключовия пазар в Китай. Той обяви план за съкращаване на разходи в размер на милиарди долари.
Мощният профсъюз IG Metall и работническият съвет се борят за защита на работните места, откакто през септември автомобилният гигант обяви, че обмисля безпрецедентната стъпка да затвори заводите си в Германия, където има около 120 000 служители.
„Предупредителните стачки ще започнат на 2 декември във всички заводи“, заяви преговарящият от IG Metall Торстен Грьогер, обявявайки кратките стачки, след като миналата седмица компанията отхвърли предложенията на профсъюза за защита на работните места.
„Ако се наложи, това ще бъде най-тежкият спор за заплатите, който Volkswagen някога е виждал“, предупреди Грьогер.
Той обвини, че „Volkswagen е подпалил нашите колективни трудови договори“ и че сега управителният съвет на компанията „хвърля в тях отворени варели с бензин“.
„Това, което следва сега, е конфликтът, който Volkswagen предизвика - ние не го искахме, но ще го водим толкова ангажирано, колкото е необходимо!“, каза представителят на профсъюза.
От Volkswagen заявиха, че „уважават правата на работниците“ и вярват в „конструктивния диалог“ в опит да се постигне „трайно решение, което е подкрепено колективно“.
Освен това от компанията съобщиха, че са предприели „мерки за гарантиране на спешни доставки“ по време на стачните действия.
Кризата в германския индустриален титан идва в момент, когато най-голямата икономика в еврозоната изпитва затруднения, и на фона на засилената политическа несигурност, която се очертава да бъде предизвикана от изборите през февруари.
Опасното финансово положение на Volkswagen беше подчертано през октомври, когато компанията отчете 64% спад на печалбата си за третото тримесечие до 1,58 млрд. евро.
Особено тежък удар нанесе забавянето на бизнеса в Китай, където местните конкуренти изпреварват германския автомобилен производител.
Миналата седмица, когато обяви продажбата на операциите си в китайския регион Синдзян, компанията се позова на „икономически причини“, въпреки че Volkswagen също беше подложена на натиск да напусне Синдзян поради опасения, свързани с човешките права.
Допълнително помрачава перспективите ходът на ЕС за налагане на високи мита върху електрическите автомобили, произведени в Китай, за който Volkswagen се опасява, че може да предизвика ответни мерки.