Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Автомобили
  3. От 1 декември стари коли няма да се допускат в центъра на София – забраната ще важи 3 месеца

Автомобили

От 1 декември стари коли няма да се допускат в центъра на София – забраната ще важи 3 месеца

От 1 декември стари коли няма да се допускат в центъра на София – забраната ще важи 3 месеца - Tribune.bg
Снимка:
© БГНЕС

От 1 декември тази година Столична община забранява влизането на стари автомобили в центъра на София. Причината е влизането в сила на Наредбата на СОС за създаване на нискоемисионни зони в столицата.

Нискоемисионната зона в София ще бъде въведена на няколко етапа. Първоначално ще бъдат въведени две зони за ниски емисии в центъра на града. Първата зона е наречена „Малък ринг“ и тя е с по-тесен обхват, докато втората зона – „Голям ринг”, съответно ще има по-голям обхват.

„Малък ринг“ е зоната, оградена от бул. „Васил Левски“, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Ген. Скобелев“, ул. „Опълченска“, бул. „Сливница“. Именно тази зона ще бъде въведена от 1 декември тази година.

„Голям ринг“ е зоната, оградена от бул. „Сливница“, бул. „Данаил Николаев“, бул. „Ситняково“, бул. „Михай Еминеску“, бул. „П. Яворов“, бул. „Никола Й. Вапцаров“, ул. „Атанас Дуков“, ул. „Люба Величкова“, ул. „Сребърна“, бул. „X. Ибсен“, бул. „П. Ю. Тодоров“, бул. „И. Е. Гешов“, бул. „К. Величков“.

Решението за създаване на нискоемисионни зони беше взето по време на мандата на предишния Столичен общински съвет, когато кмет на София беше Йорданка Фандъкова. То беше взето с гласовете на общинските съветници от ГЕРБ, „Демократична България“ и основателят на „Спаси София“ Борис Бонев. Обяснението за избора на този конкретен времеви период са тежките метеорологични условия. Според общинските съветници в рамките на тези три месеца има най-голяма концентрация на фини прахови частици и по тази причина се забранява на най-замърсяващите автомобили да минават през центъра.

„София е първият град в Източна Европа, който въвежда такава нискоемисионна зона. Смятам, че това е повод за гордост. В западните градове може би Лондон е най-известен със своята нискоемисионна зона, която съществува от много години, включително тази година беше разширена, така че да обхване територията и отвъд „големия ринг“ на Лондон“, заяви пред БГНЕС Елица Панайотова, координатор на проект „Зелена София“.

„Всеки от нас, който е бил в тези градове усеща качеството на въздуха и разликата в неговото качество. Надяваме се, че скоро това ще е факт и при нас и ще можем да се радваме на по-чист въздух”, добави Панайотова.

С нея обсъдихме всички детайли, с които гражданите трябва да се запознаят преди влизането на Наредбата на СОС за създаване на нискоемисионни зони в столицата.

Тя обясни, че забраната за стари автомобили в центъра на София ще важи за автомобили до 3,5 л с бензинов двигател с регистрация преди 1 януари 1996 г., както и за автомобили с дизелов двигател с регистрация преди 2002г. Според наредбата на Столична община тази забрана ще важи за три месеца - от 1 декември до 28 февруари 2024 г.

Панайотова коментира, че целта на нискоемисионната зона е да ограничи и намали замърсяването, което идва от автомобилите. Тя поясни, че зоната „Малък ринг“ е с най-активно пешеходно движение. „Целта на тази зона е да ограничи вредното въздействие върху нашето здраве“, каза тя.

„По описания периметър на тези булеварди са поставени знаци, така че всеки, който влиза в тази зона ще бъде уведомен със знак, че влиза в тази зона, а когато излиза ще види знак, който казва край на зоната“, обясни тя.

Панайотова каза, че България е една от страните в Европа с един от най-старите автомобилни паркове, но въпреки това тези коли на 20+ години не са преобладаващият процент в София.

Важно е да отбележим, че забраната няма да важи за автомобилите на граждани, чиято адресна регистрация е в улиците, включени в нискоемисионната зона. Освен това хората с увреждания ще могат да пътуват без ограничения. Това ще се отбелязва със стикер за паркиране, издаден от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). При наличие на вече издаден стикер за паркиране (по местоживеене) в рамките на зоната за платено паркиране в града, няма да има нужда да се подава заявление. В този случай данните на гражданите и автомобилите им ще бъдат автоматично отчетени в контролиращата система. Хората без стикери и живеещи в рамките на нискоемисионна зона ще трябва да подават заявления до ЦГМ, за да бъдат изключени от ограниченията. Същото се отнася и за хората с увреждания, като те ще могат да регистрират до 2 автомобила, с които да преминават през зоната.

За да се гарантира, че забраната за останалите няма да бъде само пожелателна са предвидени и санкции при нарушение. Глобата, която се предвижда за първо нарушение е 50 лв., като при по-чести нарушения глобата може да достигне до 500 лв. и ще бъде връчвана от Столична община. Панайотова посочи, че по периметъра на „Малкия ринг“ вече има инсталирани камери, които заснемат номерата на автомобилите, както и техният еко стикер, след което тази информация постъпва в общината. „Автомобилите, чиито категории попадат в това ограничение ще бъдат санкционирани“, поясни тя.

Новоизбраният кмет на София Васил Терзиев заяви, че се обмисля гратисен период за налагането на глоби, защото според него въвеждането на нискоемисионните зони все още е неуредено, но и освен това разяснителната кампания не е била достатъчно добра.

„Има предизвикателства, че софтуерът, който отговаря за анализирането на номерата на колите, които са в нарушение, не е минал процедури и се обжалва. Има доста неща, които трябва да се изчистят, но с екипа ми работим да ги отстраним максимално бързо“, обясни той. Градоначалникът подчерта, че забраната не може да бъде отложена, защото за това трябва работещ Общински съвет. „Не е ясно как ще се налагат санкциите, но пък не могат да бъдат опростени, търсим варианти това да се случи“, увери Терзиев и добави, че по около 20 000 автомобила на ден ще бъдат засегнати от въвеждането на нискоемисионните зони.

Въвеждането на нискоемисионни зони в различните градове по света не е новост. В целия свят има близо 300 града, който са въвели подобни зони, като в Европа броят на градовете с нискоемисионни зони е 10. През 1996 г. Швеция е сред първите страни, които въвежда нискоемисионната зона. Следвайки примера на Швеция, зони с ниски емисии са въведени в няколко града в Германия, Холандия, Северна Италия, както и в Лондон през 2007-2008 г.

Анкети