Автомобили
Прогноза: Автомобилните двигатели умират, бъдещето е електрическо
Германското правителство се опитва да осигури бъдещето на двигателя с вътрешно горене, но вероятно вече е твърде късно, предупреди главният изпълнителен директор на „Рено”. Това е така, защото производителите на автомобили вече са насочили милиарди инвестиции към батерии и водород.
По време на събитие на „Политико” Лука де Мео, който е и председател на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), заяви, че производителите на автомобили вече са отговорили на плановете на ЕС да наложи политика за продажба на леки автомобили и микробуси с нулеви емисии от 2035 г. - на практика забрана за продажба на нови замърсяващи автомобили, като са насочили милиарди евро към технологии за чисти превозни средства.
"Не мисля, че има някой, който да разработва напълно нов двигател в Европа", каза де Мео. "Никой в Европа не разработва от нулата нов двигател с вътрешно горене. ... Всички пари отиват за електрически или водородни технологии."
И трите основни институции на ЕС подкрепиха целта на ЕС за нулеви емисии от CO2до 2035 г., но закъснялата реакция на Германия, както и на Италия, България, Полша и Чехия, отложи окончателното одобрение. Сега Берлин води директни преговори с Европейската комисия за поправка, която би могла да осигури вратичка за електронните горива - синтетична алтернатива на бензина и дизела.
Въпросът заплашва да се превърне в тотална война в рамките на блока преди срещата на върха на лидерите на ЕС тази седмица.
Италия разшири исканията на германското правителство, като поиска от Комисията да подготви подробен обходен маршрут за продажбата на автомобили, работещи с всички въглеродно неутрални горива, включително електронни горива и някои видове биогорива.
В обръщение към законодателите в парламента в Рим министър-председателят Джорджа Мелони заяви във вторник, че забраната от 2035 г. е "твърде идеологизирана" и предупреди, че усилията за екологизиране на националната икономика "ще ни доведат направо до деиндустриализация".
Франция и други държави обаче заявиха, че искат да се придържат към първоначалното споразумение от 2035 г., както и Европейската комисия, която заяви пред „Политико”, че няма да подновява законодателството за екологичните автомобили, договорено миналата година.
Макар че някои производители на автомобили, включително „Рено”, първоначално бяха склонни да отложат датата за спиране на производството след 2035 г., повечето от тях вече обявиха плановете си да преминат до 2030 г.към изцяло електрически продажби в Европа.
„Волво”, „Форд” и „Ауди” са сред компаниите, които обявиха окончателни дати до няколко години за прекратяване на производството на други модели автомобили в Европа, освен електрическите, което поставя повечето големи компании в индустрията пред възможността да прекратят продажбите на замърсяващи автомобили на континента през следващото десетилетие. От „Рено” заявиха, че се готвят да предлагат само електрически автомобили на континента до 2030 г.
Вместо да се преоткрива двигателят, основната цел е да се настигне Китай, който според Де Мео е с десетилетие напред в технологиите за батерии за електромобили.
Де Мео подчерта, че подкрепя "технологичната неутралност", което означава, че законодателството на ЕС за емисиите не трябва да диктува начина, по който производителите на автомобили да постигнат целта за нулеви емисии през 2035 г. В сегашния си вид правилата на практика означават, че само батериите и водородът са жизнеспособни алтернативи на бензина.
Макар че понастоящем електронните горива са "нишово решение", тъй като производството им все още е минимално и индустрията трябва да изгради вериги за доставки, те са "възможност", заяви изпълнителният директор на автомобилната компания. "Както винаги, започваме от нишата."
Все пак главният изпълнителен директор на „Рено” се съгласи, че електрическите превозни средства са на път да се превърнат в доминиращо пазарно решение на предизвикателството да се достигне до нулеви емисии.
Тенденцията за отказ от двигателите е необратима, тъй като доставчиците, които имат десетки хиляди служители в цяла Европа, се отказват от двигателите с вътрешно горене, каза той.
"Всички доставчици от първи ред [които предоставят оборудване директно на производителите на автомобили] напълно се отказват от инвестиране в двигатели с вътрешно горене", каза той. "Ще видите, че вълната идва.