Автомобили
Renault и Nissan получиха зелена светлина за създаване на нов алианс
Автомобилните компании Renault и Nissan, които са партньори от 24 години в рамките на обединение, към което се присъедини и Mitsubishi, поставиха официалното начало на обявения още през февруари нов съюз. Целта е новият алианс да бъде по-еднороден и егалитарен.
„Тази нова глава от (историята на) съюза ще се базира на солидни основи на дългогодишно партньорство. Тя ще увеличи максимално създаването на стойност за всеки от членовете му, поставяйки основите на ново равнопоставено, справедливо и ефикасно управление“, коментира президентът на Алианса Жан-Доминик Сенар.
Докато преди Renault притежаваше 43,4 на сто от Nissan, сега двата автомобилостроителя "ще имат кръстосан дял от 15 на сто", според комюникето. Правата на глас на Renault и Nissan са „ограничени до 15 на сто от упражняваните права на глас с възможността всеки да упражнява свободно правата си на глас в рамките на ограничението“.
Това слага край на дългогодишната френска господстваща позиция от 1999 година с влизането на Renault в капитала на Nissan.
Отношенията между автомобилостроителите бяха усложнени от изненадващото увеличаване на дела на френската държава в капитала на Nissan през 2015 година, а впоследствие и от ареста на шефа на съюза Карлос Гон в края на 2018 година в Япония по обвинения във финансови злоупотреби.
Renault прехвърли 28,4 на сто от акциите на Nissan във "френски тръст, където правата на глас се упражняват неутрално, при някои изключения", обяснява Алиансът, но това не е довело до "обезценяване на финансовите отчети на Renault.
Както бе оповестено през февруари, френският автомобилостроител "ще продължи изцяло да се възползва от икономически права (дивиденти и приходи от продажба на акции), обвързани с притежаваните от тръста акции до продажбата им", уточнява комюникето.
Тази потенциална продажба може да се извърши по всяко време, без да е задължителна, в рамките на организиран и координиран с Nissan процес, в който японският автомобилостроител се ползва с правото на първа оферта в своя полза или в полза на трета страна", според комюникето.
В рамките на алианса 375 000 служителите на трите компании вече си сътрудничат за многобройни превозни средства, което ще доведе до ключови икономии. Автомобилите на Renault и Nissan имат еднакви двигатели, а коли на френската компания се продават под марката Mitsubishi.