Автомобили
Спад в продажбите на електромобили: Европейската автомобилна индустрия иска спешна помощ от ЕС
Компаниите правят всичко възможно, за да изпълнят целите за декарбонизация, но са затруднени от проблеми, сред които свиващият се пазар на електрически автомобили, липсата на инфраструктура за зареждане и ерозията на конкурентоспособността на производството в Общноста на 27-те
Eвропейските автомобилопроизводители поискаха от ЕС „спешна“ помощ, тъй като се борят със спада на продажбите на електрически превозни средства и по-строгите правила за емисиите, които трябва да бъдат приети през следващата година.
Асоциацията на европейските автомобилопроизводители (ACEA) заяви, че индустрията прави всичко възможно, за да изпълни целите за декарбонизация, но е затруднена от проблеми, сред които свиващият се пазар на електрически автомобили, липсата на инфраструктура за зареждане и ерозията на конкурентоспособността на производството в ЕС.
В официално искане до Брюксел лобистката група на индустрията поиска „институциите на ЕС да предложат спешни мерки за облекчаване на положението преди влизането в сила на новите цели за CO2 за леки автомобили и микробуси през 2025 г.“.
Европа се надпреварва да произвежда повече електромобили като част от екологичния си преход, докато часовникът тиктака в крайния срок на ЕС за постепенно прекратяване на продажбата на автомобили, работещи с изкопаеми горива, до 2035 г.
Но след години на растеж, продажбите на електрически автомобили започнаха да намаляват в края на 2023 г. и сега представляват едва 12,5% от новите автомобили, продавани на континента.
Според ACEA продажбите на автомобили като цяло също са в застой и остават с около 18% по-ниски от нивата преди пандемията.
„Ние играем своята роля в този преход“, заяви апелът на ACEA, посочвайки възприемането на технологиите за електромобили от производителите.
„Липсват ни ключови условия за постигане на необходимия тласък в производството и внедряването на превозни средства с нулеви емисии: инфраструктура за зареждане и зареждане с водород, както и конкурентна производствена среда, достъпна зелена енергия, данъчни стимули и сигурни доставки на суровини, водород и батерии“, се казва още в доклада.
„Това поражда плашещата перспектива или за многомилиардни глоби, които иначе биха могли да бъдат инвестирани в прехода към нулеви емисии, или за ненужни съкращения на производството, загуба на работни места и отслабване на европейската верига за доставки и създаване на стойност.“
Лобистката група поиска от Комисията да ускори планирания преглед на регламентите за CO2, който понастоящем е предвиден за 2026 и 2027 г.
Според доклад на мозъчния тръст „Транспорт и околна среда“ (T&E) обаче продажбите на електрически превозни средства се очаква да се възстановят през следващата година и да достигнат до 24% от новите автомобили, продавани в Европа.