Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене Меню
  1. Начало
  2. Анализи
  3. България вече изнася повече спиртни напитки и ликьори, отколкото вино

Анализи

България вече изнася повече спиртни напитки и ликьори, отколкото вино

България вече изнася повече спиртни напитки и ликьори, отколкото вино - Tribune.bg
Снимка:
© АРХИВ/pixabay

България вече изнася повече спиртни напитки и ликьори, отколкото вино.

България е реализирала износ на алкохолни напитки на стойност 30,4 милиона евро през 2024 г., като най-голяма е била стойността на изнесените спиртни напитки и ликьори (21,3 млн. евро), следвани от виното (5,86 млн. евро) и бирата (2,9 млн. евро), показват данните на Евростат. Износът на десет други държави членки е бил по-нисък от този на България.

Консумацията на вино в Европа спада: Експерти виждат ключ за съживяването на индустрията в нискоалкохолните и безалкохолните напитки

През 2024 година страните от Европейския съюз са реализирали износ на алкохолни напитки на стойност 29,8 милиарда евро. Това бележи ръст от 10,9% спрямо 2019 г., когато стойността е била 26,9 млрд. евро.

Основната част от износа е формирана от вината от грозде от последната реколта, включително подсилените вина, които съставляват 56,2% от общата стойност (16,8 милиарда евро). След тях се нареждат спиртните напитки и ликьорите с дял от 29,7% (8,9 милиарда евро), а на трето място е бирата с 11,5% (3,4 милиарда евро). Други ферментирали напитки като сайдер, крушово вино, медовина и саке формират 1,7% (0,5 милиарда евро), а ароматизираните вина като вермута заемат 1% (0,3 милиарда евро).

Франция е водещият износител на алкохолни напитки от ЕС за трети страни през 2024 г., със стойност на износа от 12,1 милиарда евро или 41% от общия експорт. Най-голям дял в износа на страната заемат вината (66,7% или 8,1 млрд. евро), следвани от спиртни напитки и ликьори (31,8% или 3,8 млрд. евро).

Италия е втора по обем на износа с 6,0 милиарда евро (20% от европейския износ извън ЕС), като основният продукт е виното, което представлява 81,1% от стойността (4,9 млрд. евро). Испания и Нидерландия също заемат важни позиции с износ на стойност съответно 2,5 и 2,3 милиарда евро (по 8% всяка). Докато испанският износ е доминиран от виното (1,6 млрд. евро), при Нидерландия най-голям дял има бирата (1,3 млрд. евро).

Основни дестинации за износа на алкохолни напитки от ЕС през 2024 г.

Най-големият пазар за алкохолните напитки от ЕС през 2024 г. са били Съединените щати, където е реализиран износ на стойност 8,9 милиарда евро, което представлява 30% от общия износ. Повече от половината от тази сума (4,9 млрд. евро) е свързана с вината, а още 2,9 млрд. евро - със спиртни напитки и ликьори.

Вторият най-голям пазар е било Обединеното кралство с обем на износа от 4,9 млрд. евро (17% от общия дял), като виното е съставлявало 68% от тази сума (3,3 млрд. евро).

На следващите позиции са Китай и Канада с по 1,6 милиарда евро, както и Швейцария с 1,4 милиарда евро. Износът за Канада и Швейцария е бил основно под формата на вино, докато в Китай основната категория са били спиртните напитки и ликьорите (0,7 млрд. евро или 45%), следвани от вината (0,5 млрд. евро или 34%).

Анкети